Stel je neemt een hond van bijvoorbeeld 3 jaar oud. Hoe kun je hem dan laten wennen aan nieuw 'plas tijden'?

De hond is dan al zindelijk van de vorige baas, maar hij is bijvoorbeeld gewend om elke 3 uur uitgelaten te worden. Hoe kun je de hond dan laten wennen aan een tijdje langer niet uit te gaan en langer alleen thuis laten?

Ik heb nog geen hond, ik wil dit eerst goed uitzoeken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het steeds langer wachten met uitlaten is opbouwen, echter onze hond deed zijn eerste plas om 06.15 uur, 1e wandeling 07.30 uur, 08.00 uur ontbijt 1 boterham met thee, 2e wandeling 12.00 uur, 3e wandeling 16.30uur, 18.00uur (eten rijst/vlees/groente), 18.30uur wandeling en 23.00 uur laatste rondje voor de nacht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ythe: 4 x per dag uit is echt minimaal! ik weet niet hoe lang je de hond alleen wilt laten/niet uit wilt laten, elke hond (klein en groot) heeft minimaal 1 goede wandeling per dag nodig. 10 á 15 minuten is te kort! qua tijden alleen thuis laten...
als je de hond af en toe een halve dag alleen laat, dat kan als de hond helemaal thuis is, gewend aan jullie en het nieuwe huis. maar niet te vaak, een hond is een roedeldier. wel fijn dat je je eerst informeert. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het betreft alleen het uitlaten, regelmatig is hij dan dagen niet alleen, soms wel maar niet heel lang. Ik zou hem dan eventueel in de ochtend kunnen uitlaten, einde van de middag een grote wandeling dan en savonds nog 2 keer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je zegt "Het betreft alleen het uitlaten, regelmatig is hij dan dagen niet alleen, soms wel maar niet heel lang." het betreft dus het uitlaten EN dagen alleen zijn. hij MAG NOOIT DAGEN ALLEEN ZIJN ! je kan een hond niet de hele dag alleen laten... en niet kunnen plassen! "Ik zou hem dan eventueel in de ochtend kunnen uitlaten, einde van de middag een grote wandeling dan en savonds nog 2 keer" in de ochtend: 8? 9? 10? uur ?
einde van de middag 5 of 6 uur ? dus van 8 tot 6 maximaal is 10 uur
of van 10 tot 5 is 7 uur. 10 uur MAG NIET
7 a 8 is VOOR DE NACHT en is maximaal. als ik je tijden goed begrepen heb, moet ik het je afraden, echt, ik begrijp heel goed dat je graag een hond wilt hebben, maar dit kan niet! je zal moeten wachten tot je meer tijd hebt, meer vrije tijd voor een hond, of een uitlaat regeling treffen met iemand, maar dan nog is de hond veel te vaak en te lang alleen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je begrijpt me verkeerd. De hond is niet dagen lang alleen, maar dagen lang met iemand die hem niet kan uitlaten. Deze vraag is daardoor alleen voor het uitlaten want hij heeft wel gezelschap het meeste van de tijd. Wat betreft de tijden bedoel ik ongeveer om 07:00 uur, om 17;00 uur, 20:00 uur en bijv 23:00 uur.
Daar komt wel bij dat ik geen vraag stel over de tijden, ik weet dat dit kan uit ervaring..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
van 07.00 tot 17.00 dat is 10 uur! dat is te lang.
probeer een buurjongen/-meisje voor 12.00-13.00 uur te regelen, tien uur niet kunnen plassen is veel te lang, geloof me, dan staat een hond op klappen, dat wil je niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn hond kan makkelijk 10 uur zonder uitlaten. Het is maar net wat hij gewend is of geleerd heeft. Ik heb het wel eens keer getest en gewacht tot hij aangaf uit te moeten, na 16 uur nog geen krimp. Toen ben ik toch maar mijn hond uit gaan laten-:) Overigens, mijn hond wordt door de weeks 4 à 5 keer per dag uitgelaten, in de weekenden gemiddeld 3x (voordat ik iedereen hier over mijn heen krijg), maar als het moet houdt hij het-net als 's nachts- heel lang vol.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij hebben bij mijn ouders thuis ook een hond die tussen 8 en 16 niet wordt uitgelaten, al jaren. Daarbij, mijn vraag ging daar niet om
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
soms stel je een vraag over het een en krijg je antwoord over het ander, wat logisch is, omdat wij het niet over een nieuwe tafel met stoelen hebben, maar over de aanschaf van een levend dier met allerhande zaken die daarbij om de hoek komen kijken! en een hond overdag zó lang niet uitlaten en dan ook nog eens de nacht zóveel uur, ik vind het niet juist, ook al laat je hem 2 keer uit in de tussentijd. dat er bij je ouders thuis ook een hond woont die tussen 8 en 16 niet wordt uitgelaten, zie jij als een bevestiging... dat het kan, ik zie het als een schande dat het kennelijk nog erger is dan ik vreesde en dacht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En alles wat jij doet is natuurlijk perfect ;) hou je overbodige commentaar voor je..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, je vraag ging daar niet om, dat klopt, maar ik gaf een reactie op je vraag en geen antwoord, anders had ik wel gereageerd bij "antwoord" (en een punt verdiend). Mijn hond (Westie) heb ik sinds februari 2012, hij is nu 8 jaar. Hiervoor werd hij slecht behandeld (geschopt) en vaak alleen in een soort kippenhok achterin tuin opgesloten. Hij wilde volgens de vorige eigenaren niet uit. Sinds hij bij ons is, gaat hij gewoon uit. Een enkele keer heb ik gemerkt dat hij niet uit wilde maar inmiddels is hij zover dat hij niet kan wachten tot hij mag. Niet omdat hij zo nodig moet plassen maar omdat hij mag snuffelen en overal zijn druppels als spoor kan uitzetten. Dus ik denk dat een hond te leren is om anders uitgelaten te worden door middel van opbouwen van de tijdstippen. Alhoewel vaker uitlaten makkelijker is op te bouwen als minder vaak uitlaten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt inderdaad Aag. Mijn laatste reactie was trouwens voor jodokus.
Bedankt voor je reactie. Ik vind het heel zielig als honden worden mishandeld.. Zou niet mogen gebeuren!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
al doende leert men, mits men niet te eigenwijs is en wil leren van ervaringen van anderen.
ik hoop @ytje dat je vriendelijke opmerking niet zo bedoeld is, voorlopig heb ik je voldoende advies gegeven (als reactie, dus ook zonder punt) ik hoop dat je er iets van opsteekt, dat is alles. :)

Antwoorden (3)

Dat hangt er sterk van af wat ; een tijdje' is. Een hond moet toch al snel minimaal 4 keer per dag worden uitgelaten, wat inhoudt dat je er toch wel elke 4 a 5 uur even met hem op uit gaat.

Als zijn blaas dat redt, zal het eenvoudig zijn de drie uur tussenliggende tijd op te voeren tot vier en misschien zelfs wel vijf uur. Redt-ie dat gewoon niet, dan zul je er toch vaker met hem op uit moeten.

Een hond is deels een gewoontedier (net als mensen), dus de gewoonte elke drie uur te gaan plassen kun je best langzaam wat verschuiven (in stapjes van een half uur per week ofzo) maar de natuur heeft natuurlijk wel haar beperkingen. Dus als je van plan bent hem 8 uur achter elkaar alleen te laten, zul je niet raar moeten opkijken van een ongelukje. (Al kun je je in dat geval sowieso beter afvragen of je wel een hond moet nemen).

Dat op regelmatige basis alleen thuis laten in principe natuurlijk ook geen goed idee is, hoeft geen betoog. Een hond is nu eenmaal een levend wezen dat veel aandacht nodg heeft, en geen huisdier voor mensen die hele dagen werken met niemand thuis, of je moet een hele goede oppasregeling treffen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus in principe is het dan beter om een hond te nemen die gewend is wat minder vaak uitgelaten te worden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zal ook afhangen van het ras / de grootte van e hond , en hoe oud hij al is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke bedankt!
Ivana
11 jaar geleden
Als een hond iedere drie uur is uitgelaten wil dat niet zeggen dat dat nodig was. Hij/zij zal dan wel hebben geplast, maar dan is het meer markeren dan hoge nood. Iedere 5 uur is voor een gezonde hond meer dan genoeg. Ik loop 's morgens anderhalf uur van half negen tot 10 uur. Dan is het vroeg genoeg als ik om half vier haar weer een uur uitlaat. De laatste uitlaatronde van een half uur is dan om half tien.
Ik ben altijd thuis, maar ze heeft tussendoor echt geen behoefte om te plassen of te poepen. Kijk, als je telkens maar een kwartiertje gaat is het wat anders, maar dan geef je de hond niet wat hem/haar toekomt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies Ivana, mee eens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijk en goed antwoord +
@Ytje voor jou een duim omdat je niet zomaar klakkeloos een hond neemt maar je er eerst heel goed in verdiept,de hond zal een goed thuis krijgen bij jou SUPER!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry,heb dit bij het verkeerde antwoord gezet want ik ben het er niet mee eens.
3 keer is in principe genoeg,precies wat Ivana zegt,mijn reactie was dus eigenlijk voor haar bedoeld!
In principe is het voldoende om een volwassen hond drie keer per dag uit te laten waarvan s'ochtends en s'middags lange loop,ren en speeltijden worden gedaan,s'avonds volstaat het om de hond gewoon goed uit te laten en dit is meestal 15 a 20 minuten,het verschil zit ook in het hebben van een reu of teef.
Reuen plassen vaak meerdere keren en teefjes doen dit meestal maar één of twee keer eer ze uitgeplast zijn.

Als je een hond kiest die gewend is om elke drie uur naar buiten te gaan,dan kan je dit in korte tijd verlengen door om de 4 uur te gaan,en dit bouw je op tot je aan de normale uitlaattijden zit,maar als het goed is moet een volwassen hond dit al heel snel door hebben.
Zelf ging ik s'ochtends de eerste keer rond 7.00 uur/7.30 uur,s'middags was het rond 15.00 uur/15.30 uur en dan s'avonds de laatste keer rond 22.00 uur.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook met het wennen om alleen te zijn,bouw je dit langzaam op,eerst 10 minuten,dan 20 min. gaat een half uurtje goed,dan doe je er een kwartiertje bij enz......
Gemiddeld kan je een hond 3 a 4 uur alleen laten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke bedankt! Dit helpt wel met het denken aan een hond ;)
Ivana
11 jaar geleden
Juist Maria. Ik had je antwoord nog niet gelezen toen ik mijn reactie op het vorige antwoord gaf, maar het komt goed overeen! plus.@Ytje ze verdient van jou dus ook een plusje.!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank jullie wel. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zodra ik op de laptop ben geef ik zeker een + ;) bedankt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan Ytje. :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+Maria,ik ben het helemaal met je eens :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je vlindertje.
Een hond kan niet klokkijken. De gemiddelde hond zal het weinig tot niets kunnen schelen of hij nu om 13:00 uur of om 14:00 uur wordt uitgelaten. Belangrijk is dat hij in totaal iedere dag voldoende beweging krijgt en voldoende mogelijkheden om zijn behoeften te doen.

Als een hond in een nieuw huis komt te wonen, zal hij het echt niet raar vinden, dat er ook andere dingen dan alleen zijn woonomgeving veranderen. De meeste honden nemen de dingen zoals ze komen. Of een hond echt moet wennen aan nieuwe plastijden, vraag ik me sterk af.

Iedere hond moet iedere dag minstens drie tot vier keer worden uitgelaten, maar vaker mag natuurlijk ook. De tijdstippen van het uitlaten moeten natuurlijk verdeeld zijn over de dag.

Wie een hond veel aandacht en liefde, een goede verzorging en voldoende en gezond voedsel geeft, een consequente opvoeding biedt en hem voldoende uitlaat, hoeft zich verder, naar mijn idee, weinig zorgen te maken.