Kan mijn gesteriliseerde kat zwanger worden?

Onze poes van 3 jaar is vorig jaar geholpen (dus gesteriliseerd) maar komt de laatste 3-4 weken steeds gewicht aan (mooi want het was een slank gespierd katje) maar nu is haar hele buik dik, rond en hard. Ook mogen we absoluut niet van haar hoofd afwijken met aaien anders valt ze ons aan (is een poes waar letterlijk ALLES mee gedaan kan worden, daarom onze zorgen)

De vraag is dus of onze gesteriliseerde poes zwanger kan worden?.. Dmv terug gegroeide organen of een foutieve operator..

Of kan ze andere klachten hebben

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
18.6K

Antwoorden (4)

nee, je gecastreerde poes (zo heet dat) kan niet zwanger zijn.
er is wel iets anders aan de hand, dat geeft je poes aan met haar gedrag, ze heeft pijn.
er kunnen verschillende oorzaken zijn, maar dat kunnen wij van hieruit niet beoordelen.
kijk het niet langer aan, maar ga morgen met de kat naar de dierenarts,
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zit meteen te denken aan vrij ernstige obstipatie.
Gaat ze wel regelmatig op de bak ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We zijn flink aan het verbouwen en de katten die lopen binnen en buiten maar er staat geen kattenbak (deden ze voorheen ookal niets op)..
Dat wordt morgen dan maar langs de dierenarts!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
laat je weten wat er aan de hand is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
rieneke uiteraard een + want in dit geval het enige goede advies wat gegeven kon worden!
@Wslyyy,wat heeft de dierenarts gezegd? Ik hoop dat het niets ernstigs is!
Rieneke1
11 jaar geleden
dank plussers! ik ben ook heel benieuwd naar de bevindingen van de dierenarts.
Heb geen verstand van dieren maar ik denk dat het wel mogelijk is.

Bij mensen is het ook mogelijk, als het gebeurd is het een uiterst grote uitzondering maar het is mogelijk. Laat je huisdier voor de zekerheid even controleren bij de dierenarts
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mensen worden gesteriliseerd, dus een onderbreking in de zaad/eileiders gemaakt. Deze kan in bepaalde gevallen weer vanzelf herstellen. Bij sterilisatie maakt men gewoon nog hormonen aan, wat de geslachtsdrift intact houdt. Een poes wordt eigenlijk gecastreerd, dit houdt in dat de eierstokken volledig verwijderd worden. De poes maakt geen hormonen meer aan en wordt daardoor ook niet meer krols.
Rieneke1
11 jaar geleden
klopt wat je zegt brainless.
er kan echter wel een klein stukje weefsel achterblijven, wat hormonen produceert, waardoor de poes toch krols wordt.
drachtig worden is echter niet meer mogelijk.
Zolang de sterilisatie goed is gegaan zou je kat niet zwanger kunnen worden. Het kan natuurlijk zijn dat de operatie per ongeluk niet helemaal goed is gegaan en het wel degelijk om een zwangerschap gaat.

Echter, sommige katten kunnen ook een schijnzwangerschap vertonen. Hierbij krijg je wel dezelfde symptomen.
De dierenarts kan uitsluitsel geven over wat er precies aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee je poes kan niet zwanger zijn,dan was ze dat al eerder zijn geweest ,als ik je aan mag raden ga eens naar de dieren arts volgens mij is er iets anders aan de hand ,want zo doet niet zomaar vervelend tegen je ,ik ga er van uit dat ze heel veel pijn heeft .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Ik ben ook bang dat ze veel pijn heeft,jammer dat we nog niks weten.