Is het gevaarlijk tussen twee vechtende honden te komen indien ze je beide goed kennen en goed naar je luisteren over het algemeen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Tijdens het vechten hebben ze natuurlijk geen oog voor je hoe goed ze ook luisteren en daarom zou je ertussenin moeten komen maar is dit gevaarlijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Het is inderdaad gevaarlijk om tussen twee vechtende honden te springen.
Het enig juiste is dat beide baasjes gelijktijdig de honden aan de staart optillen. De hond is dan zijn status kwijt en zal in de meeste gevallen loslaten en ophouden met aanval en agressie.

Maar....waar vind je twee baasjes die verstand van honden hebben en doortastend genoeg zijn.
Het is mij laatst overkomen bij twee bekende honden die niet van mij waren. De eigenaar van de tweede hond begreep gelukkig onmiddellijk wat ik bedoelde en tilde zijn hond op de aangegeven manier op, ik tegelijk de andere hond. Het gevecht was over en we konden ze aanlijnen.

Toegevoegd na 2 uur:
In de hitte van een gevecht zal de hond zijn eigen baas niet ontzien. Niet omdat hij niet wil luisteren, maar omdat hij op dat moment verblind is. Als je hem bij zijn halsband wil pakken, zal hij denken dat hij ook van achteren wordt aangevallen en mogelijk bijten.
Je kan van een gehoorzame hond niet verwachten dat hij zijn aanvaller onmiddellijk de rug toekeert. Wel als de hond de aanval heeft ingezet, die hond mag je tot de orde roepen.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1 ding snap ik niet: U zegt dat de hond zijn baas NIET zal ontzien terwijl alles wat u daaraan toevoegd tegenstrijdig is met deze zin?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
omdat hij verblind is, en zijn baas tijdens het gevecht niet herkent. voelt alleen nóg een aanvaller van achteren komen, en zal zich eerst omdraaien en bijten, en daarna beseffen dat het de baas was....
Ivana
11 jaar geleden
Nordin, aanraken van de hond levert schrik op. Schrik kan in de hitte van het gevecht bijtgedrag op leveren. Tot de orde roepen is een ander verhaal, ofschoon ook dat wel eens niet wil doordringen. Cesar raakt de hond fel in de zijde met twee vingers en trekt onmiddellijk de hand terug. De hond zou dan in een andere modus komen.
Voor dergelijke acties moet je dus geschoold zijn en heel goed weten wat je aan het doen bent.

Andere antwoorden (3)

Vechtende honden kunnen door hun "roes" in woede niet altijd het verschil tussen elkaar en jouw hand zien. Maar als je weet wat je doet of veel met honden omgaat kan het denk ik wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar kunnen ze niet zo boos worden dat ze hun baas aanvallen terwijl ze dit nog nooit gedaan hebben? Omdat ze nergens bij nadenken op dat moment?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jij hun baas bent (hoger in rangorde) zullen ze reageren als je resoluut ingrijpt. Kappen! Ik ben hier de baas! Als je twijfelt zouden ze in hun blinde woede jou aan kunnen vallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je dit als antwoord had gezegd had je de het beste antwoord gekregen AdrieK...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
onzin @adriek, je reinste onzin !
Ik heb het bij mijn eerste hond vaak meegemaakt en ja je loopt risico dat een hond de eigenaar bijt doordat per ongeluk zijn hand er tussen zit,de hond bijt natuurlijk niet bewust zijn baasje.

Zelf wist ik het altijd zo te timen dat ik hem snel in één ruk bij zijn halsband kon grijpen,maar mocht dit niet lukken dan kun je ze bij de achter poten optillen en weg trekken,je moet dan wel het geluk hebben dat de andere eigenaar ook zijn hond weg trekt want het gebeurd vaak genoeg dat de andere eigenaar er als een jan zak bij staat en geen poot uit steekt.

Zijn het kleine hondjes dan kun je ze zelf uit elkaar trekken,maar met grote honden gaat dit niet,daar moet echt nog een persoon bij zijn.

Meestal loopt de knokpartij wel los als je jouw hond aan weet te lijnen en door loopt,maar als je twee dominante honden hebt,dan is het eind zoek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb altijd honden gehad die van nature geen staart hadden (NIET gecoupeerd dus). Twee jongens die elkaar met tussenpozen aanvlogen. Gelukkig waren ze net niet te groot voor mij om ze allebei aan een achterpoot uit elkaar te trekken, maar nooit optillen, alleen maar net zover uit elkaar halen dat ze elkaar niet meer konden bijten. En dan hopen dat mijn betere helft dicht genoeg was om verder te assisteren ... Aan een achterpoot (of beide achterpoten) optillen vind ik griezelig. Ik ben geen dierenarts maar het zou me niet verbazen als je een hond zo behoorlijk kan verwonden, aan de heupen, of andere gewrichten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met de achterpoten bedoel ik eigenlijk aan de zijkanten waar de poten beginnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O ok, de heupen bedoel je waarschijnlijk? Hmm.. lijkt me een moeilijke plek om bij te komen in een hevig gevecht maar als het mogelijk is..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is DE manier om 2 vechtende honden uit elkaar te krijgen inderdaad.
Helaas moet je wel met zijn tweeen zijn.
Wij hebben dit nog niet zo lang gelden bij twee honden moeten doen en zijn er zonder kleerscheuren af gekomen (pitbul mix vs rottweilermix - geen feestje).
Maria, neem aan dat je dit bedoelt:
arm onder de 'heupen', optillen en met de arm die eronderdoor zit het achterwerk stevig tegen je aan drukken zodat de hond zich niet kan loswurmen en vervolgens een flinke stap naar achteren doen en dan pas de hond bij de halsband pakken en hem wegvoeren.
Wel heftig hoor, als het je overkomt.. maar ik denk wel dat iedereen die een wat grotere hond heeft moet weten hoe je grotere honden op een veilige manier uit elkaar moet krijgen.
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je + koffieleutje en ja dit bedoel ik inderdaad,ik heb zelf altijd grote honden gehad waarvan de eerste zeer dominant was tegenover zijn soortgenoten dus ik weet er helaas alles van.
Ivana
11 jaar geleden
Je kan gewoon de achterpoten pakken (onder de sprong) en optillen. Je hoeft echt niet te denken dat je de hond dan verwondt. Als je je arm onder de hond zou moeten schuiven, zit je echt te dicht met je gezicht bij de muil als hij je zou aanvallen.
je vraag gaat over honden die jou goed kennen en ook goed naar je luisteren (over het algemeen)... daar heb je dus niets aan, want ze horen je niet en ze zien je niet als ze vechten.

even ter aanvulling: het is echt héél gevaarlijk om ertussen te komen anders dan aan de staart of achterpoten.
probeer NIET bij de halsband te komen, ik ben het levende bewijs dat dát niet werkt en geloof me, honden die vechten bijten hard en door: het deed echt pijn!

ze hebben totaal geen zicht op de omgeving, zijn twee doorgedraaide vechtmachines, alleen maar bezig met bijten naar en in de ander en blind voor de rest van de wereld.

neem de waarschuwingen serieus, 't is echt waar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan dit alleen maar onderschrijven als zeer waar,van dichtbij meegemaakt,en het kostte die andere man zijn vinger.