De hond van mijn buurman blaft heel snel als zijn baas niet thuis is. Hoe kan mijn buurman zijn hond dit afleren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Dit is moeilijk af te leren want te maken met verlatingsangst. Veel oefenen met in het begin korte momenten. Dit steeds uitbreiden.
Ook een paar dagen gedragen T-shirt in de hondenmand wil nog wel eens helpen. Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hondenterapie. Raar maar waar. Moet je maar eend op nu.nl kijken. Heber namelijk net een artikel over gelezen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De buurman kan proberen om de hond wat vaker korte momenten alleen te laten. Ook is het een idee om de hond een lekkernij (bv een speelgoedje waar hij heel lang mee bezig is om er iets lekkers uit te krijgen) te geven als hij weg gaat. Een eenvoudig middel is een flinke wandeling voor vertrek, zodat de hond moe/voldaan is en eerder gaat slapen. Maar dat is natuurlijk lastig als je wat vaker even weg bent, en in de praktijk niet altijd realiseerbaar.

Als de hond toch blijft blaffen, en echt kwaad bloed bij de buren zet, is een anti-blafband een laatste redmiddel. Dat klinkt heel zielig, maar het helpt de hond wel heel snel van het blaffen af en geeft uiteindelijk ook meer rust voor de hond.

Toegevoegd na 1 minuut:
..ik ben nog helemaal vergeten dat je er wel mee met je buurman over moet kunnen praten. Bovendien ben jij de enige die kan controleren of de methodes werken. Het is natuurlijk het fijnst als de buurman aan jouw komt vragen of er al verbetering is, zodat jij niet hoeft te klagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hond blaft uit verlatingsangst.
Het blaffen is de hond af te leren, door hem steeds heel even alleen te laten. De eigenaar blijft buiten wachten tot de hond blaft, en praat dan even, zodat de hond zijn stem hoort. Is-ie stil, dan naar binnen en belonen. Dan de tijd steeds wat langer laten zijn. Dit is de truuk bij puppies en is ook toe te passen bij oudere honden. Kost wel veel tijd als de hond ouder is.
Een andere tip: soms helpt het, als de radio aanstaat als de eigenaar weg is. Dat kan de hond een gevoel van veiligheid geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Blaffen bij afwezigheid van de baas duidt niet altijd op verlatingsangst. Het kan ook een teken zijn van een verkeerde rangorde, waarbij de hond zich heer en meester voelt en de verantwoordelijkheid over afwezige huisgenoot niet kan uitvoeren.
Om dit probleem op te lossen moet er veel meer informatie zijn. Ook het ras van de hond speelt mee. Het meest zinvol is er eenmalig een hondentherapeut naar te laten kijken, die weet welk traject moet worden gevolgd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is niet echt handig om buiten te wachten en dan als hij blaft tegen hem praten of naar binnen gaan. De hond legt dan de link dat zijn blaffen effect heeft doordat hij het gewenste resultaat krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan heb je niet goed gelezen denk ik.
Ik schreef: De eigenaar blijft buiten wachten tot de hond blaft, en praat dan even, zodat de hond zijn stem hoort. IS-IE STIL, dan naar binnen en belonen.
Je beloont hem dan dus voor het stoppen met blaffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja maar als de hond zijn stem hoort is hij weer gerustgesteld dat z`n baasje er nog is. Je kunt niet eeuwig voor de deur wachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hond krijgt inderdaad de geruststelling, dat de baas niet weg is. Dat heeft-ie vrij snel door. De tijd ertussen wordt steeds langer. Dit is ook niet iets, wat van de ene op de andere dag is opgelost helaas. Daar gaat tijd in zitten. En geduld. Paar keer per dag oefenen.
Misschien heel stom.. , maar kun jij niet op de hond van de buren passen als hun weg zijn? Misschien vind je dat leuk? Is voor de hond leuker en heb je geen overlast (niet altijd mogelijk natuurlijk als jij zelf niet thuis bent, maar dan heb je er ook geen last van) anders is dit echt heel moeilijk op te lossen en moet de baas van de hond hier een gedragstherapeut bijhalen. Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2 oplossingen.

1. blafbandje. Deze heb je in 2 uitvoeringen. citroengeur en stroom (zwakstroom)
2. je zou kunnen afstemmen met de buurman om zijn stero aan te zetten ( afstand) op redelijk vermogen. Voor beide geldt dat de hond het geblaft combineren met stroom, geur of hard geluid. ik zelf heb voor mijn herder voor een stroombandje gekozen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blafband is absoluut geen oplossing. Je pakt het probleem aan, met de verkeerde middelen overigens, maar de oorzaak niet. Met verkeerd gebruik `breek`je `t karakter en persoonlijkheid van je hond omdat angst een grote rol in zijn of haar leven gaat spelen. Dat wil niemand toch voor zijn dier? Ga goed zoeken wat de oorzaak is en vandaaruit een oplossing zoeken. Tuurlijk, is moeilijk en kost veel tijd en energie maar als je je hond dat niet waard vind moet je eigenlijk niet eens aan dieren beginnen. Jij bent verantwoordelijk voor het leven van je dier en dit is daar ook een aspect van. Een blafband is belachelijk kort door de bocht. Meer zo`n ; `nou daar zijn we makkelijk van af`oplossing.... Uitzoeken wat de oorzaak is, het minste wat je kunt doen!!!!!!!!!