Klopt het dat je een kat van 7 jaar niet meer bij zijn/haar nekvel mag pakken ??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

ja hoor, je mag een volwassen kat wel bij zijn/haar nekvel pakken, maar NIET ZO DRAGEN net als de moeder(poes).

als het onverhoopt toch een keer moet, realiseer je dan dat de kat echt pijn heeft zo, hij is te zwaar. je moet de kat dan OP JE VRIJE ARM DRAGEN, dus je vrije arm onder de kat/onder het lichaam dat op je arm rust.

misschien ten overvloede: bedenk dat jij niet de moeder(poes) na kan doen en het dus ook niet moet proberen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee dat klopt niet.
De kat zal het alleen niet fijn vinden (het doet pijn).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kat in het nekvel pakken is alleen bedoeld voor moederkatten om de kitten op te pakken!! Als een volwassen kat bij zijn/haar nekvel opgepakt wordt kan dat blijvende schade aanrichten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry... ik heb de vraag automatisch geinterpreteerd als 'oppakken', maar het kan ook als 'vastpakken' bedoeld zijn. Heb je een plus gegeven om mijn eerdere min te neutraliseren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een gedoe! Mag maar 1 beoordeling geven (had eerst reactie geplaatst voordat ik 'plus' aanklikte. Daarom mijn verontschuldiging voor de min.
Dat klopt, want het gewicht van de kat is veel te groot voor het nekvel: je doet de kat erg veel pijn, en er kan van alles losscheuren. Zelfs bij kittens kan je dat beter niet doen; moeder kat weet precies wat ze doet, en stopt ook al vrij snel met het optillen van de kittens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Vraagsteller heeft het over vastpakken, niet over dragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Scherp opgemerkt, Ivana! Inderdaad heb ik aangenomen dat de vraagsteller optillen bedoelde... Plus voor jouw antwoord dus!
Ivana
11 jaar geleden
Bedankt Tacuma. We lezen allemaal wel eens ergens overheen. ;)
als het moet moet het..
Maar het is niet aan te raden, en het voelt niet fijn bij de kat op oudere leeftijd..
Maar als het noodzakelijk is, moetje het doen;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag een kat van die leeftijd wel bij het nekvel vastpakken , maar niet DRAGEN. Dierenartsen doen dit bij een injectie, zodat de kat rustig blijft. Hij zal echter nooit de kat er aan optillen om hem in de kooi terug te brengen. Daarvoor is het gewicht veel te zwaar.
De moederpoes doet het met de kittens om ze te verplaatsen bij gevaar, maar ze doet dat echt niet alleen aan het velletje. Ze heeft een stevige greep die niet zeer doet.
Als mens moet je dus ook met kittens opletten dat de nekvelgreep op juiste wijze wordt uitgevoerd als je ze wilt verplaatsen of dragen.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+