Is er een huisdier die bijna op uitsterven staat?

En dan bedoel ik alle huisdieren die mogen gehouden worden als huisdieren over de gehele wereld.

Toegevoegd na 18 minuten:
Bv. in azie worden er huisdieren gehouden als beermarters. In australie worden er ook huisdieren gehouden warvan er niet heel veel zijn op aarde. En toch is het toegestaan deze te houden als huisdier.

Toegevoegd na 52 minuten:
Het viel mij op dat hiervan veel dieren als huisdieren worden gehouden

http://www.ad.nl/ad/nl/5596/Planet/article/detail/3318436/2012/09/18/Zeven-verrassingen-op-de-lijst-van-bedreigde-diersoorten.dhtml

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Huisdieren kunnen niet uitsterven, en als er ergens op de wereld een diersoort gehouden wordt als huisdier wat wij hier niet hebben kan het ook niet uitsterven.

Verder is het verboden om dieren die op uitsterven staan te houden als huisdier dus het is een soort vicieuze cirkel waardoor het niet mogelijk is.

Toegevoegd na 20 minuten:
Na je aanvulling, dan moet je je vraag stellen op één specifiek soort. Welke dieren bedoel je in Australië? De meeste dieren die bedreigd worden qua uitsterven zijn geen dieren die je als huisdier houdt. Toevallig de beermarter dus wel:

Beermarters komen voor in de regenwouden van India, Nepal, Bhutan, Myanmar, Thailand, Indochina, Maleisië, Sumatra, Java, Borneo en Palawan (Filipijnen). Hij heeft een voorkeur voor bergbossen. In deze landen wordt de beermarter soms als huisdier gehouden. Beermarters zijn eenvoudig te temmen en niet agressief.
Ik denk dat die landen niet zo streng zijn op wat er wel gehouden mag worden als huisdier maar het houden op zich is volgens mij niet eens een bedreiging. Meer dat ze geen natuurlijke habitat meer hebben en ALS je dan zo'n beestje vindt die toch niet meer kan leven in zijn eigen omgeving gaat die ook dood als je het niet in huis neemt. Verder kan het, als het dood gaat ook geen nakomelingen maken.

http://www.iucnredlist.org/details/41690/0

Met andere woorden: dit dier staat nog niet op uitsterven dus de beermarter is geen goed voorbeeld.

Toegevoegd na 49 minuten:
Na je tweede aanvulling: overal staat duidelijk bij dat het niet om de gewone parkiet, paard, pauw en muis gaat maar om een heel specifieke ondersoort.

Misschien is het handig om voortaan meteen de informatie te geven waar jij het over hebt?

In jouw geval: ja het zou kunnen maar ze zijn nog niet uitgestorven en zolang die dieren te fokken zijn als huisdier zullen ze niet snel uitsterven natuurlijk maar ze worden wel te duur om te kopen.