Wat is de beste manier om van mijn spinnenfobie af te komen?

Hey ik vraag altijd veel maar goed ik heb een enorme arachnofobie/spinnenfobie ik ben er bang van spinnen maar elke keer als er 1 spin in mijn kamer is en die is dan weggehaald dan vraag ik me altijd af waarom ik er eigenlijk bang voor ben. Dus ik vroeg me af ik wil graag van mijn spinnenfobie af komen maar ik weet niet hoe ik dat moet doen laten jullie iets voor me achter aub?

Alvast beddankt x

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (5)

Er zijn diverse methodes om van de fobie af te komen. Variërend van een workshop van een paar uur tot aan complete trainingen die maanden duren. Door het hele land worden ze gegeven en worden mensen behandeld. En zeker niet zonder succes!
Het enige wat je moet doen als je jezelf wilt laten behandelen is het ook daadwerkelijk en echt willen. Je moet de confrontatie met je jezelf en je angsten aandurven. Anders is de behandeling gedoemd te mislukken. Iedereen kan er in principe vanaf komen, maar er echt wat aan doen is wel een hele grote stap. Een stap die de moeite waard is. Want zeg nou zelf: het is toch heerlijk om ergens naar binnen te stappen zonder de hele ruimte eerst te checken op spinnen? Het is toch heerlijk om ergens rustig te kunnen zitten ondanks dat je weet dat er misschien een spin in de buurt zit?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het werkt blijkbaar goed om je angsten onder ogen te zien. Dit betekent niet dat je gelijk een vogelspin op je hand moet laten lopen, hoor. Nee, je moet zoiets rustig aanpakken.

Kijk bijvoorbeeld om te beginnen naar plaatjes van spinnen. Het kan zijn dat je hier angstig van wordt, maar dat moet je op dat moment proberen te accepteren. Bekijk de plaatjes totdat je merkt dat je weer rustig bent geworden en zonder problemen naar de plaatjes kunt kijken.

Daarna kun je overgaan op filmpjes en later kun je spinnen in het echt gaan observeren. Eerst van een afstandje, later dichterbij. Ga zo door totdat je uiteindelijk zelf rustig die spin weg kunt halen.

Kortom: neem kleine stapjes om van je angst af te komen, maar probeer de angst wel onder ogen te zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb 2 antwoorden:

EMDR werkt heel effectief op fobieen. Psychologen die die behandeling mogen uitvoeren, kan je vinden via google. Ze moeten nl wel een opleiding hiervoor hebben.
(zie de link.)

Wil je het zelf kan je heel goed aan de slag met wat Diddle zegt.
Maar ik wil hier graag aan toevoegen:
- maak eerst een lijstje, met die stapjes. Wat is het minst eng- oplopend naar het meest eng. Je begint dan met die minst enge.
- Stel jezelf gerust door in je hoofd tegen jezelf te praten. Hij kan niks doen, hij is klein, etc.
- angst kan maar anderhalf uur blijven bestaan, daarna vervlakt het (lichamelijke stofjes nemen af). Dus zorg wel dat je de tijd hebt, als je gaat oefenen: je mag echt pas stoppen, als je angst is afgenomen! Anders maak je je eigen angst juist groter! Vaak neemt de angst al veel eerder af. Hoef je niet steeds 1,5 uur voor te hebben.

Natuurlijk moet je niet die hele lijst proberen af te werken in 1 dag hoor. Pak per dag 1 van die stapjes van de lijst.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik wil nog een zelf-hulp methode toevoegen.

EFT kan ook erg goed werken en kost veel minder tijd dan het lijstje met stapjes.

Zie 2e link.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik wil nog een zelf-hulp methode toevoegen.

EFT kan ook erg goed werken en kost veel minder tijd dan het lijstje met stapjes.

Zie 2e link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf heb ik diverse vogelspinnen. Ik heb menige mensen van hun angst/fobie afgeholpen. Door ze eerst naar een spin in een terrarium te laten kijken. Daarna neem ik ze zelf in de hand en uiteindelijk leren de mensen ze in ieder geval te verdragen. Soms zelfs aanraken of zelfs op de hand nemen.
Meestal neemt dit enige tijd in beslag. Soms maar een middag. Bovendien moet je het echt willen. Het zijn vooral kinderen die hiet voor openstaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf heb ik ook grote angst voor spinnen,het woord alleen al,vreselijk.Vogelspinnen beginnen al een beetje op dieren te lijken ,die vallen dus wel mee,nee het zijn de dunne engerds ,we hebben hier op de boerderij van die grote zwarte jongens die over de vloer naar binnen rennen!Wat mij geholpen heeft is de film van ;Charlotte's Web,het is een prachtig verhaal,schrijver is E.B.White en daarna noemde ik ze allemaal Charlotte,het helpt echt en vergeleken met vroeger,ben ik een stuk minder hysterisch
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De mijne heet ook Charlotte ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie je wel,leuke naam,vast ook een lieve spin