Ik krijg morgen een kat, waar moet ik rekening mee houden?

Ik krijg morgenavond de kat van mijn broer, omdat z'n vrouw er allergisch voor blijkt te zijn.
Ik heb een kamer over en bedacht me dat deze misschien wel geschikt zal zijn om de kattenbak neer te zetten.
De kat is zindelijk en gecastreerd, dus als het goed ik zal hij zijn behoefte alleen in de kattenbak doen (dat is mij beloofd door mijn broer ;-) )
Ik woon in een appartement zonder balkon. De kat kan dus niet naar buiten, maar is dat voorheen ook nooit geweest.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed van je, dat jij de kat overneemt.

Het beste antwoord

Je moet vooral even rekening houden met een gewenningsperiode. Voor de ene kat is dit twee weken, voor de andere drie dagen.
Het zal gaan om schrikken van nieuwe geluiden en daardoor je box, vaas, pennenbakje of monitor omgooien...
Het kan gaan om onder de bank kruipen als je zomaar gaat stofzuigen zonder dat ie daar van het geluid kent of er van weg kan komen een beetje.
Hij zal moeten wennen aan wat jij vind dat hij wel en niet mag. mag hij op het aanrecht om water uit de kraan te drinken? bij ons wel, maar alleen als we niet koken.
hij mag nooit op het fornuis springen...
Hij mag niet in de droger en wasmachien... hij mag er wél achter kruipen... is het meteen de spinrag daar weg... (gni)

Geef m gewoon een beetje aandacht als hij daar om vraagt, knuffelen, spelen, beetje praten doet ook wonderen. Eten en drinken niet vergeten. Elke dag vers water, twee maal daags handje brokjes, en beestje is gelukkig. ( die van ons tenminste) en af en toe een kattensnoepje. ( anti haarbal of zo... )

en verder zoekt ie zn weg wel. Je zal misschien verbaasd staan als ie opeens weg lijkt te zijn... even goed in hoekjes, onder t bed, in dozen, kasten of wasmanden zoeken ;-)

veel plezierrr-rrr-rrr-rrr-rrr :-)

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je dat wilt kun je een krabpaal evt zelf maken. Wij hebben een tuinpaal gekocht, een rol sisaltouw van 6mm dik, en krammetjes. We hebben een tuinpaal omwikkeld met dat touw, vastgezet met krammen, en voila, de gelukkigste kat ter wereld, met een heerlijke klim trek en spring paal. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord! Mijn kat is hier inmiddels een paar uur, maar hij lijkt zich al helemaal op z'n gemak te voelen. Na een uitgebreide verkenningstocht en na wat gespeel met mij (en vooral mijn sokken) ligt hij nu heerlijk in de vensterbank te luieren.. :-)

Andere antwoorden (8)

Katten zijn reuze makkelijke beesten.
Bevestig ergens een krablatje, als je je meubels lief hebt.
Zet een bakje met water en droogvoer op een vaste plek neer. Laat de kat in het begin door het hele huis scharrelen, hij moet z'n favoriete plekjes vinden en gewend raken.
14 jaar geleden
krabpaaltje
eten en drinken.
Extra boodschappen voorde kat.
Zacht, hardvoer en kattenbakkorrels.
Schepje om het poep uit te scheppen, eens in de week de hele bak schoonmaken.
Inenten als je wilt en ontwormen.
Kattenharen dus elke dag stofzuigen..

Maar ook dat er elke dag een kat voor de deru staat als je binnenkomt en blij is als je er bent.
Die liefde wilt, geaaid en lekker kroelen.
Af en toe wat lekkers..
Aandacht vragen als je er even geen zin in heb..

Als je het toelaat kan een kat lekker bij je slapen, je bent iig nooit meer alleen thuis.
Het zijn leuke dieren die een eigen karakter hebben..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschilt heel erg per kat hoe ze reageren, de een zal een halve dag onder een bed kruipen en de ander zal al gauw op verkenning gaan. Let er goed op dat de kat niet kan ontsnappen; even de buitendeur open of een klein raampje kan al genoeg zijn.
Misschien heeft hij ook iets als een krabpaal die hij kent anders kan hij toch zijn nagels in een stoel o.i.d. zetten.
Je zult beter op moeten letten dat je vleeswaren e.d. niet even onbeheerd op het aanrecht of op tafel laat staan.
Iedere kat is anders, je kan altijd iets onverwachts tegen komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoorden die hierboven al gegeven zijn.. Maar je kan er ook rekening mee houden dat deze kater ook ziek kan worden. Deze kater kan ook de boel onderspugen. Mijn katten doen dit 't liefst als ik nét naar bed ben of nét naar m'n werk en er is verder niemand thuis. Zo kan het braaksel lekker intrekken en indrogen...
Rekeningen van 'n dierenarts zijn niet aardig. Ze zijn hoog. En die moeten wel betaald worden.
Wat natuurlijk wel zo is is dat een kat heel gezellig is. Je bent inderdaad nooit meer alleen! En als je geluk hebt kun je ook nog met deze kat praten (één van mijn katten praat terug). Je kunt ook hele verhalen vertellen, je diepste geheimen zonder dat de kat het aan 'n ander zal vertellen.
Veel plezier met je kater!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behalve iets om de kat in te vervoeren, zal het nodig zijn verder nog wat spullen aan te schaffen voor het nieuwe huisdier. De voornaamste zijn een mand of doos met iets zachts erin om in te slapen, etensbakjes met een voorraadje vers of droogvoer en bovendien een kattenbak met wat vulling. Later kan daar nog meer bijkomen, zoals een krabplank of krabpaal en wat speeltjes.
Aanvankelijk zal de kat waarschijnlijk wat verward tegen de nieuwe omgeving aankijken; daarom is het belangrijk de "eigen spulletjes" van het dier een vaste plaats te geven, zodat de nieuweling snel kan wennen. De mand kan het best in een rustig, schemerig, warm en tochtvrij hoekje gezet worden. Dit is vooral belangrijk als het winter is en je woning niet al te warm is. Als de kat op stoelen of andere meubels mag slapen, is een wasbare overtrek een goed idee. Katten zijn gewoontedieren en zullen al gauw aan bepaalde plekjes de voorkeur geven.
Waar de kat ook slaapt, hij moet altijd gemakkelijk bij de kattenbak kunnen komen. In het ideale geval staat de kattenbak zo opgesteld dat de kat zich wat kan afzonderen. De bak moet, als de juiste plek is geaccepteerd, altijd op deze plaats blijven staan. Dat geldt ook voor de etensbakjes en het water. Kies een plaats waar de kat ongestoord kan eten.
Als de kat binnen moet blijven zet dan een bakje met kattengras klaar. Hier kunnen ze dan lekker op kauwen. Ook een bakje met kattenkruid kan de kat veel plezier geven.
Sommige artikelen zijn handig, maar niet echt noodzakelijk. Een krabplank of klimpaal is bijvoorbeeld heel prettig als de kat niet naar buiten kan of mag. Maar zelfs katten die wel naar buiten mogen vinden het prettig om hun nagels te scherpen. En als er dan geen krabplank of klimpaal is, zullen ze dit aan de vloerbedekking of het meubilair doen. Bij een binnenkat is het erg belangrijk zo'n "kattenmeubel" vlakbij de slaapplaats neer te zetten, zodat hij dan lekker kan krabbelen tijdens het wakker worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de kat van jongs af aan gewend is dat zn spullen steeds verplaatst worden, kan hij daar gewoon aan wennen. Je moet hem dan alleen wel even de nieuwe plek laten zien :-) Die van mij weet dat intussen gewoon, en loopt mee als ik roep "komeskijkendan?" Soms kun je ook van een wat oudere kat dingen verplaatsen, zolang hij ziet wat er gebeurt.
katten houden als ze niet eten slapen snoozen luieren zonnen of zich wassen ook wel eens van spelen met touwtjes ed maar ze worden er moe van en gaan daarna graag verder met hun core busnis slapen ed
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor een territoriaal ingesteld dier als een kat is een verhuizing enorm stressvol.
laat daarom bij het oude wat je bij het oude kan laten: geef hem in eerste instantie dezelfde kattenbakvulling en voer wat hij bij je broer gewend was.
neem ook een mandje of lapje mee van bij je broer, zodat hij iets heeft met bekende geur.
hou verder in je achterhoofd dat katten ontsnappingskunstenaars kunnen zijn.
het is nu nog koud, maar vroeg of laat wil je toch graag een raampje openzetten.
denk aan een oplossing als horren voor de ramen.
wees op je hoede voor kantelramen, dat zijn kattenkillers.
denk verder driedimensionaal: katten gaan graag de hoogte in.
maak een stuk vensterbank en andere hoge plekjes vrij voor hem.
veel plezier met je nieuwe aanwinst!
Rieneke1
14 jaar geleden
Naast een herhaling van 'geef hem de tijd om te wennen' (dus niet de hele tijd proberen om hem onder het bed vandaan te lokken, dat is alleen maar stressvol) alleen een aanvulling:

Je kunt overwegen een ziektekostenverzekering voor hem af te sluiten. Die bestaan voor katten en honden. Dierenartsenrekeningen kunnen inderdaad behoorlijk oplopen, en altijd op het moment dat het niet uitkomt. Laten we hopen dat het niet nodig zal zijn (het is ook weer niet zo dat de gemiddelde kat om de haverklap ziek is), maar het kan fijn zijn als je met een klein bedrag per maand dat risico kan afdekken.

Let er verder op dat je de kat gewoon jaarlijks laat inenten, ook al loopt hij als binnenkat minder risico. Je kunt ook zelf iets besmettelijks mee naar binnen nemen, bijvoorbeeld als je een ander dier geaaid hebt. Bovendien kan er een dag komen dat je de kat om wat voor reden dan ook wilt onderbrengen in een kattenpension, dan zijn die inentingen verplicht.