Zorg er vooral voor dat je kat gewend is aan de wagen. Begin op voorhand al korte ritjes te maken en rek deze telkens wat langer. Als het aantal keer dat je kat al in een auto heeft gezeten op 1 hand kan tellen ga er dan de eerste keer eens inzitten en start de motor nog niet! Hou het daadwerkelijke eerste ritje dan voor de 2de keer. Laat hem/haar vervolgens eens uit de reismand om zo de auto te verkennen. Dat zal hem/haar alvast gerust stellen.

Tot zover het wennen aan de auto.

Voor en tijdens de rit let je dan vooral op:

1. Voldoende water van thuis mee hebben zodat ze onderweg (slechts een beetje!) kan drinken.
2. Thuis voor vertrek tijdig voer en water wegnemen zodat er geen ongelukjes gebeuren in de wagen.
3. En tot slot tijdens de rit, niet alleen voor jezelf maar zeker ook voor de kat: stop elke 2 uur!

En tot slot: mijn kat blijft het rustigst als ze in het midden op de achterbank zit en ons kan zien. Misschien ook een tip om bij jou kat toe te passen.

Als de kat tijdens de rit toch van zijn/haar oren begint te maken, negeer dit dan. Als je ze geen aandacht geeft zal ze spoedig indommelen door het gezoem en geronk van de motor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ik weet niet wanneer die rit gaat plaatsvinden, maar begin nu dagelijks de auto van binnen te sprayen met feliway.
zet de vervoersmand in de kamer, zodat de kat er aan kan wennen; en leg hier een favoriet dekentje in, waar de kat al op gelegen heeft, zodat het mandje vertrouwd ruikt.
het mooiste is als je achterin ruimte hebt voor een bench waar het transportmandje, een teiltje grit en etensbak in passen.
als je kat het lust, geef dan natvoer mee, dan krijgt hij genoeg vocht binnen met het eten.
hoe zijn autoritten in het verleden verlopen?
als de kat last heeft van wagenziekte, of enorm gestresst raakt, ga dan eerst even langs de dierenarts.
geef geen kalmerende middeltjes zoals vetranquil, die alleen de spierwerking platleggen maar het gehoor juist scherpen.
Rieneke1
11 jaar geleden
Zolang die kat de reis in een reiskooi zit is er geen probleem. Wel ondervindt de kat even een beetje stress, maar dit is niet schadelijk.
Wel is het aan te raden om de ontlasting weg te ruimen, anders stinkt je hele auto ernaar. Dit is echt geen pretje kan ik vertellen.