hoe de bek van de hond te doen openen?

Was vanmorgen met de hond aan het wandelen, en ineens had het iets vreemds in de bek, en het kraakte ook.
Ik zei dat de hond het moest los laten, hij gaf zich wel helemaal over aan mij, maar wat ik ook riep hij liet niet los, heb er zelfs mijn vingers tussen gestopt samen met zijn lippen, maar beet toch door, heb nu een bloeduitstorting onder mijn nagels, en het ergst is dat de hond iets op gegeten heeft waarvan ik niet weet wat het is geweest.

Vraag is dan simpel, hoe krijg ik zijn bek open in dit geval aangezien de hond misschien erg ziek kan worden van dit.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.1K

Het beste antwoord

Er is een ietwat pijnlijke manier, je dient dan met je duimen achteraan in de bek waar de kaken scharnieren met kracht te duwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd je duim drukken achter aan de kaak vinden ze vaak niet leuk maar het werkt wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt helemaal. +

Andere antwoorden (6)

Je kan zijn bovenkaak en onderkaak vasthouden en zo open trekken. op het moment dat je de kaken van elkaar hebt kan je er iets (een stok of handdoekrol) tussen doen ter voorkoming van dichtklappen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vergeet dit maar bij een beetje hond, zoek maar is na hoeveel kaakkracht een hond van een beetje omvang heeft.
Antoni
11 jaar geleden
wasgetekend, heb je drie handen of zo? Die heb je minstens nodig, om maar enigszins te kunnen doen wat je beschrijft!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als de hond niet op commando los laat zit er weinig anders op dan hem gewoon te laten kauwen en hopen dat hij het uitspuugt (of -braakt) als het niet eetbaar blijkt te zijn.
Ze schrokken een 'lekkernij' in een paar tellen naar binnen, en de bek openbreken is bijna geen doen bij een grotere hond.
Ik heb mijn hond het commando "los" geleerd. Dit doen we vaak tussendoor als spelletje. Ook midden in het spel moet hij los laten als ik dat zeg. (Grote hond, grote kaken)
Toch wil het wel eens gebeuren dat hij iets van straat pakt en zijn bek niet open doet. Dan kom je niet verder dan brute kracht. (niet met je hand over zijn neusrug) Ik hoop dat het meevalt wat je hond heeft opgegeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Open de bek door de bovenlip tegen de kiezen te duwen. Op het moment dat hij de bek opent zal de lip over de kiezen heen vallen en zal hij niet zo snel de bek weer dichtdoen (dan zou hij op zijn lip bijten).

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.dierendokters.com/honden/hoe-doe-ik-dit/pillen-ingeven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duw de huid van de wang, net achter de hoektanden van de bovenkaak, naar binnen (richting verhemelte). In principe hoef je slechts heel weinig druk uit te oefenen. Je wekt hierdoor een reflex op bij de hond waardoor hij de bek opent of open houdt. (Het gaat er niet om dat je zijn huid tussen z'n kiezen duwt, waar hij niet op wil bijten...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Mariejose + Yes, kokerelle dat was ook mijn antwoord geweest! Toevallig van de week nog gezien bij Sesar Milan.
Een welopgevoede hond kent het commando 'los' en reageert daar ook op.

Om het hem te leren zeg je los! (doe dat soms met een speeltje, soms met iets lekkers) en als de hond netjes los laat beloon je hem door het speeltje of het lekkers direct weer terug te geven (... je pakt het natuurlijk niet af) Natuurlijk ben je ook heeel blij! (Brave hond, goed gedaan!!)

Daarnaast is het goed om je hond te leren zaken die hij tegenkomt op straat te negeren: hij krijgt tenslotte alleen maar eten in zijn bak, of als beloning van jou, dan doet het probleem zich sowieso niet voor.

Dit zijn allemaal zaken die je op een (gevorderde) hondencursus leert (G&G, of sociale huishond, niet op puppycursus waarschijnlijk)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Houd zijn gesloten bek vast en blaas in zijn neus. Dat is de manier waarop jagers het doen als de hond vuil wild niet wil afgeven.

Toegevoegd na 14 uur:
Als je gelijktijdig het commando 'los' geeft, weet hij dat ook voor de volgende keer, want in de neus blazen vinden ze echt niet gezellig!
Ivana
11 jaar geleden
Hallo mariboto,ik hoop dat je hond niet ziek is geworden omdat het niet schadelijk was wat hij heeft gegeten of misschien gebraakt heeft,kortom ik hoop dat het goed met haar gaat! Let er wel op dat hij normale ontlasting heeft!

Zelf heb ik het volgende elke dag vanaf puppy met mijn hondjes gedaan(grote v/d hond maakt niet uit)

Ik zeg:
oortjes kijken,wrijf zachtjes over en in hun oren(uiteraard alleen tot de gehoorgang),oogjes kijken(ook hier zacht met een vinger rondom de ogen en doe onderste lid beetje naar beneden zodat ik kan zien of het niet rood ofzo is,staartje kijken,kijk onder de staart of het
schoon is.
Als het niet helemaal schoon is maak ik dat meteen schoon met vochtige doekjes,de oogjes en oortjes met afgekoeld gekookt water met een watje,alles zonder protest!
Als laatste,bekje open,maak met gemak voorzichtig het bekje open door een vinger tussen de kiezen te doen, omdat ze dit gewend zijn openen ze automatisch hun bekje,ga daarna met mijn vinger en regelmatig ook tandenborstel langs het hele gebit en tandvlees!
Lijkt veel werk maar duurt voor beide hondjes nog geen 10 minuten.
Pootjes ivm de nagels zodat die makkelijk geknipt kunnen worden,"speel" met de pootjes,tenen en nagels,doe dat vaker per dag ook als ze lekker bij me liggen maar dan zonder iets te zeggen.

Ze zijn(bijna)elke dag een paar uur in mijn tuin en als ik zie dat ze iets in hun bekje hebben zeg ik: Geef aan mamma
(klinkt misschien overdreven maar het zijn mijn hondenkindjes) "meestal" laten het vallen,soms niet maar dan haal ik het er zelf makkelijk uit.

Het is een heel verhaal geworden maar mischien een optie om jouw hond dit alsnog allemaal aan te leren?

Als je dit gaat doen wens ik je veel succes en doorzettingsvermogen!

Groet vlindertje en pootjes van mijn hondjes ;-)