Hebben katten ook een hekel aan schoonmaakazijn?

Om te voorkomen dat één van onze katten aan de nieuwe (tweedehandse...) bank krabt, heb ik de bank ingespoten met Keep Off. Dat werkt dus voor geen meter, helaas... Nu las ik dat katten niet van de geur van azijn houden. Ik heb hier een fles schoonmaakazijn met lavendelgeur staan, zou dat misschien ook de kat van idee doen veranderen? En ja, we hebben hier krabpalen en -matten in overvloed, dus daar ligt het niet aan. De lucht van azijn vind ik zelf niet lekker, vandaar dus het idee om de schoonmaakazijn met lavendelgeur te gebruiken, dat is net iets dragelijker. [Anders blijf ik zelf ook helemaal van de bank af, en dat is natuurlijk nu ook weer niet de bedoeling!]

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

dat vinden katten geen lekker luchtje.
op eventuele houten gedeeltes zou je dubbelzijdig tape kunnen plakken.
maar worden die krabpalen en matten wel goed gebruikt, staan ze op de juiste plekken?
goede plekken zijn aan de grenzen van hun territorium, en op plekjes in de buurt van de deuropening.

krabben ze overmatig?
dat kan namelijk duiden op verveling, in dat geval ligt het voor de hand dat wat vaker spelen helpt.
katten spelen liever vaak voor kortere tijd, dan eenmalig wat langer.

ook onzekerheid kan een oorzaak van overmatig krabben zijn, in dat geval kan feliway de kat ondersteunen.

als je gedrag wil ombuigen, moet je weten wat de oorzaak is ipv alleen verbieden.
voor het welzijn van de kat moet je alternatieven bieden.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord, Rieneke! Ook de krabpalen worden (in het voorbijgaan) goed gebruikt, en van de vijf katten is de 'dader' ;-) de enige die zich ook aan de bank vergrijpt. Zelfs het plaatsen van een krabpaal of -plank tegen de bank aan leidt hem niet af, hij schijnt het gewoon lollig te vinden. Ik vreemd genoeg iets minder... Het is ook geen kwestie van dominantie o.i.d., want de anderen hebben gaan goed met hem om en/of hebben ontzag voor hem. Maar terwijl ik dit schrijf, realiseer ik me ineens dat het natuurlijk toch met rangorde te maken zal hebben: het is 'zijn' bank, en die moet toch gemarkeerd blijven, waarschijnlijk. Overmatig krabben wil ik het ook niet noemen, hij doet het hooguit één à twee keer per dag, soms ook helemaal niet. Er zit geen hout aan de bank, het zijn stoffen zijkanten, dus ik ga het dan toch maar proberen met die schoonmaakazijn, en dek de zijkanten van de bank 's nachts maar af, uit voorzorg. We spelen regelmatig met de katten, en deze kat in het speciaal is dol op kammen, liefst een keer of honderd per dag... ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima antwoord, alle facetten van de mogelijke oorzaak belicht! Hartelijk bedankt, Rieneke!

Andere antwoorden (1)

azijn vinden ze meestal niet prettig ,maar dit is iets nieuw en er hangt een andere geur aan dus dat moet hij zijn eigen maken leg er anders een dekentje op waar de geur van hem of van jullie aan hangt zodat de nieuwigheid er vlug van af is mocht hij dat met je vorige bank ook gedaan hebben dan zal hij dat blijven doen en anders is het leuke er wel vlug van af en voorlopig even afdekken