Ik heb een schildpad, maar ik ben bang dat ie me gaat bijten, en zijn water is vies, ook als we het verversen, weet iemand antwoord?

ik heb een klein aquarium met wat stenen erin.. we hebben heb niet zo zeer omdat we er goed over na hebben gedacht en hem superleuk vinden, maar omdat hij op straat liep, en bijna overreden werd!!

Toegevoegd na 11 minuten:
ik heb em al laten nakijken bij de dierenarts!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (4)

Als je hem hebt gevonden kan je beter eerst met de schildpad even langs de dierendokter gaan om hem te laten nakijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
beter breng je het dier naar de schildpaddenopvang; een klein aquarium met wat stenen volstaat niet bepaald.
je hebt een ruim verblijf nodig, met water wat verwarmd moet worden.
ze maken veel rommel, dus je hebt een goede filterpomp nodig.
verder is een zonneplek met warmtelamp erboven een vereiste.
Rieneke1
11 jaar geleden
Als je niets van het diersoort wat je in huis haalt afweet, begin er dan niet aan, goed dat je hem gered hebt, maar laat nu de zorg aan een ander over of verdiep je in de schildpad, die heeft ten eerste veel meer ruimte nodig.
Je kunt hem naar een dierenasiel brengen en hopen dat ze daar een adres hebben waar ze hem op kunnen vangen, ook kun je dat bij een dierenwinkel vragen, maar daar zijn ze meer gericht op de verkoop van dieren, dus dat is de laatste optie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat het water ook vies is na het verversen is niet abnormaal. Dan gaat de schildpad net ontlasten. Je kan dit daarom beter nog even wegzuigen nadat je het water hebt ververst.

Omdat schildpadden zo'n grote vervuilers zijn is het onontbeerlijk dat je het aquarium voorziet van een filter en beplanting. Let op dat deze beplanting niet giftig is voor schildpadden en dat je er steeds van apart houdt omdat de schildpad er wel eens van zou kunnen eten.

Als je de schildpad langs achteren vastneemt is er niet zo'n probleem en kan ie je niet bijten. Maar in principe moet je niet met je handen in het water komen om het te verversen daar bestaan hulpmiddelen voor. Hoewel ik vermoed dat schildpadden alleen bijten als ze zich bedreigt voelen. Ik let er bij mijn schildpadden alleen op als ik ze vastneem om het verblijf een grondige schoonmaakbeurt te geven eens in de 3 maanden. Maar bij de wekelijkse kleine schoonmaak let ik er niet zo op en ik ben nog nooit gebeten geweest.

Maar goed, neem even tijd om te beslissen of je de schildpad wil houden of niet.

Zoja, zoek dan voldoende informatie op.
Zonee, zoek dan iemand die over voldoende informatie beschikt om er degelijk voor te kunnen zorgen.

Weet niet wat voor schildpad het is, waarschijnlijk een geelwang- of geelbuikschildpad omdat zij het meest gehouden worden. Daarover vind je hier al veel informatie: