Als ik mijn cavia probeer te pakken loopt hij heel snel weg en piept hij heel luidt en blijft in het nachthokje zitten hoe komt dit?

Mijn cavia heeft verschrikelijk veel bang als ik hem wil oppakken en piept luidt,hij eet aleen uit mijn hand als hij in het nachthokje zit

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik durf mijn cavia ook niet veel opakken want ik weet dat hij veel stress heeft als ik dat doe en ik wil hem geen pijn doen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Het ligt er in de eerste plaats aan waar de cavia vandaan komt en hoe hij behandeld is. Als hij al veel in mensenhanden is geweest zal hij eerder aan je wennen. Als dat niet het geval is, en hij misschien nare dingen heeft meegemaakt (en hij associeert dit met mensen), wordt het een langer verhaal.
Een cavia die uit verantwoorde fok komt en netjes behandeld is heeft ongeveer een week of 4 nodig om aan jou en de nieuwe omgeving te wennen.
Een cavia die een minder goede herkomst heeft kan wel 3 maanden nodig hebben. Soms zelfs langer en er zijn cavia's die nooit meer hun vertrouwen in mensen terug krijgen.
Wel goed dat je je nieuwe cavia een nachthokje gunt! Veel mensen pakken zo'n hokje af om de cavia sneller tam te krijgen. Laat je hier niet door leiden, want wanneer je het hokje afpakt zal de cavia meer stress vertonen en het is niet goed voor zijn zelfvertrouwen. Daardoor zal hij jou ook niet sneller vertrouwen, maar zijn angst neemt juist toe.
Voor een cavia komt alle gevaar van nature van boven. (Roofvogels, vossen e.d.)
Probeer je cavia steeds op dezelfde manier te benaderen. D.w.z.: vanaf de grond (dus niet van boven, je gedraagt je dan als roofdier, zo ziet een cavia dat), zeg zachtjes zijn naam, zorg dat je altijd iets lekkers in je hand hebt, tik evt. zachtjes tegen het hokje en geef hem zijn lekkers.
Wanneer je cavia zonder schroom uit het hokje komt kun je hem langzaam eraan laten wennen dat je je hand voor hem houdt. Uiteraard weer met iets lekkers.
Uiteindelijk kun je steeds een stukje verder gaan. Laat je cavia er uiteindelijk zelf voor kiezen om voor iets lekkers op je hand te gaan zitten.
Zorg er ook voor dat er niet teveel lawaai (radio, tv) is of andere drukte (rennende kinderen, honden e.d.).
Nog een opmerking: een cavia is een groepsdiertje. Je zult hem er erg veel plezier mee doen hem een vriendje te geven. Eventueel kun je proberen zijn nieuwe vriendje eerst apart tam te maken. Misschien krijgt je eerste cavia dan meer vertrouwen in jou omdat hij ziet dat de ander jou leuk vindt.
Sluit je evt. aan bij een vereniging voor kleine huisdieren. Zij kunnen je veel vertellen over de aard van cavia's en adviseren over huisvesting en voer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik weet niet hoelang je hem hebt, maar misschien moet hij wennen. In dat geval, blijf hem voorzichtig voeren en aanraken. Dan went hij aan je
Misschien heeft hij pijn als je hem oppakt, dan zal je naar de oorzaak moeten zoeken
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb hem ongv vijf dagen maar ik denk dat hij niet goed is behandelt
Als het een vrouwtje is kan het zijn dat ze haar nest wil beschermen, zelfs als er geen echt nest is. Wij hadden dat met een hamster. Vraag het bij de dierenwinkel.
Je hoeft hem /haar niet op te pakken als je haar met nachthokje en al uit de kooi kan tillen en dan in een schoenendoos naar de dierenwinkel of dierenarts.
Succes!