Kunnen honden ziek worden van corona?

Hoi, ik ben er dus gister achtergekomen dat ik corona heb, maar nu vraag ik me dus af of onze hond daar ook ziek van kan worden. We hebben een franse bulldog en die staan nog wel eens bekend om hun ademhalingsproblemen (nou moet ik zeggen dat die van ons wel een goed uitstekende neus heeft dus ze heeft niet echt last van ademhalingsproblemen), maar moet ik dus nu echt uit haar buurt blijven? Ik heb haar gisteren nog wel geaaid en geknuffeld (voordat ik erachterkwam dat ik corona heb) en het is ook nogal lastig om haar niet te aaien dus ik vraag me af of dit kwaad kan?

2 jaar geleden
1.5K
Amadea
2 jaar geleden
Lees ook https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/coronavirus/vraag/676669/huisdieren-corona-virus-oplopen-enof/

Antwoorden (2)

Volgens het RIVM kunnen honden en katten wel corona krijgen, maar ze zullen er niet ziek van zijn. Het RIVM heeft wel regels opgesteld, hoe om te gaan met huisdieren bij besmetting, zie hiervoor onderstaande link.
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
Zouden ze dit zeggen om geen paniek te veroorzaken? Inmiddels weet ik niet meer hoe betrouwbaar het RIVM is...
Ja, ze kunnen ook ziek worden, maar de klachten zijn meestal niet ernstig.

Een team onder leiding van dierenarts Dorothee Bienzle van de Universiteit van Guelph in Ontario onderzocht mogelijke COVID-infectie bij 198 katten en 54 honden. Alle honden en 48 katten kwamen uit een huishouden waarin ten minste één persoon COVID had. Het team ontdekte dat twee op de drie katten en twee op de vijf honden van wie de eigenaren COVID hadden, antilichamen hadden tegen SARS-CoV-2, wat aangeeft dat ze op een gegeven moment ook met het virus waren besmet.
Honden en katten die afkomstig waren uit huishoudens waarin eigenaren COVID hadden, ontwikkelden ook vaak symptomen van de ziekte, melden Bienzle en haar team. Tussen 20 en 30 procent van de dieren kreeg te maken met verlies van energie en eetlust, hoesten, diarree, loopneus en ademhalingsproblemen. De complicaties waren meestal mild en van korte duur, maar in drie gevallen waren ze ernstig.

Dierenarts Els Broens van de Universiteit Utrecht in Nederland en haar collega's voerden soortgelijke onderzoeken uit bij 156 honden en 154 katten uit ongeveer 200 huishoudens met menselijke COVID-patiënten. De onderzoekers ontdekten dat dieren in een op de vijf van deze huishoudens besmet waren geraakt met het virus. Ziektesymptomen, vooral ademhalings- en gastro-intestinale complicaties, kwamen ook voor bij de dieren, maar waren meestal mild.
SimonV