Hoe kan ik mijn hond van 8 jaar afleren aan de riem te bijten ?

Als ik mijn schoenen aan doe . gaat mijn hond al helemaal te keer , als ik de riem dan om doe , bijt hij in de riem en blaft dan heel hard , ik heb vele dingen geprobeerd maar
het lukt maar niet om het af te leren

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeft hij dit altijd al gedaan?
Wat is zijn houding erbij? Daagt hij je uit (trekken aan de riem, voorpoten laag, kont hoog, staart kwispelend misschien zelfs hoog over de rug heen)?
Zo ja, dan is het lopen wel een heel erg spannende, geweldig leuke gebeurtenis voor je hond, doet hij het buiten ook nog?
Als dit zo is, dan denk ik niet dat het een kwestie van afleren is!! Dit lijkt mij eerder dat je hond enorm veel energie heeft die hij niet kwijt kan en daardoor hyper wordt als hij mag lopen. Dat heeft niets met opvoeden te maken, of jullie relatie, maar eerder dat er "de knop" om gaat als hij eenmaal mag lopen.
Dan is de vraag: hoe groot is je hond, wat voor ras en hoeveel loop je met hem? Misschien gaat het niet om lichamelijke beweging, maar mentale beweging kan een hond ook vermoeid maken, denk aan zoekspelletjes. Mocht je bovenstaande niet herkennen, dan is het wel een probleem in jullie relatie. Dan kan het zijn dat hij de rol van leider probeert over te nemen. Een relatie tussen baas en hond is redelijk goed te herstellen. Maar voordat ik daarop inga, zou ik meer moeten weten :)
Persoonlijk ben ik meer een voorstander van wederzijds rescpect en liefde, dan waar angst een belangrijke drijfveer is (millan). Bronnen:
- Honden trainen, opvoeden, liefhebben, trimmen enz
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heej Pijnboompitje.... wazdanou?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja geen idee...beetje triest is het wel. Als je inhoudelijk naar de vraag kijkt, geef ik wel een antwoord. Of mag je echt alleen maar "Hoe doe je dit" "Dit doe je zo en zo" doen hier? Want in dit geval gaat het om het welzijn van een levend wezen. Ik vind het dan ook belangrijk om te kijken naar de oorzaak van het gedrag. Maar goed, ik mag alleen maar simpel een antwoord geven. Nou, dan zou ik zeggen; geen riem meer gebruiken en je hebt het probleem niet meer. Of een vieze smaak erop doen. Of niet meer lopen.
Pfff.

Het beste antwoord

Zodra je de riem pakt blijf je staan en kijkt over je hond heen, je beweegt niet. Je geeft het commando "zit" of wat je bent gewend 1x en je wacht, totdat hij dat doet. Pas dan doe je de riem om. Springt-ie weer op: stoppen, riem af en herhalen.Net zo lang, tot hij rustig blijft zitten, ook nádat de riem om is. Je gaat pas naar buiten als hij stil is en niet meer springt.
Jij verlaat altijd voor hem het huis en komt ook als eerste weer binnen. De hond dus altijd als laatste.
Ik vermoed, dat er meer gezagsproblemen zijn tussen jou en je hond. Een hond, die zijn baas als leider ziet, vertoont niet dit gedrag.
Ik raad je daarom aan om te kijken naar The Dogwhisperer op National Geografic. Cesar Milan bespreekt alle problemen die eigenaren hebben met hun hond; overigens vrijwel altijd veroorzaakt door de eigenaar, omdat deze niet weet hoe om te gaan met een hond.
Dit is overigens absoluut geen kritiek naar jou, want veel wéét je gewoon ook niet.! Ik vind het een zeer leerzaam programma en heb er enorm veel van opgestoken!

Toegevoegd na 8 minuten:
Als aanvulling: consequent volhouden is ontzettend belangrijk. Niet 1x toestaan, dat hij met zijn gedrag wegkomt, want dan kan je overnieuw beginnen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
jodyenboyke
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanx!
Ivana
11 jaar geleden
Goed en compleet antwoord! Plus dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Djw ik zal het morgen meteen proberen mvg Anouk Tabor

Andere antwoorden (1)

Jij wilt een volkomen natuurlijk gedrag verbieden, het is net als wanneer je met de kinderen naar de efteling gaat en deze helemaal door het dolle heen zijn wil jij ze gaan verbieden om blij te zijn.

Maar nu even naar de hond.

Het is inderdaad met veel geduld, consequent en tijdig belonen en juiste stem gebruik en lichaamstaal deze al volwassen hond te leren, want toegegeven je bent er wel laat mee.

Je kunt beginnen met de schoenen aan te doen om de 1e reactie uit te lokken, wanneer de hond wild begint te doen corrigeer de hond dan, om zodra de hond weer rustig is met hoge stem te belonen, en de hond iets lekkers te geven.

In het begin is het goede gedrag zeer kort, maar moet je vooral het goede meteen uitbundig belonen, een flinke aai over hun hoofd en iets lekkers.

Het bijten in de riem werkt goed door zachtjes op zijn neus te tikken en met zware stem het commando foei, de tikken op zijn neus vind de hond niet prettig, bij loslaten meteen met hoge stem BRAAF GOED ZO en iets lekkers geven, vooral veel herhalen, geduldig zijn en consequent zijn en in het begin overdreven veel belonen met hoge stem en iets lekkers, later als dit goed gedaan wordt kan het lekkers geven met interval plaats vinden om het dan nog later helemaal weg te laten en sporadisch iets te geven als beloning.

Zo heb ik laatst het irritante blaffen en tegelijk opspringen van een voor mij vreemde hond tegen vreemde mensen binnen 10 minuten afgeleerd, de mensen vonden het genant, en ik zei dat dit simpel op te lossen was, we gingen aan de koffie, en bij het 2e bakje koffie was de hond helemaal stil, door simpel zachte tikken op zijn neus te geven, en dit na goed gedrag meteen uitbundig te belonen met iets lekkers en met hoge stem, dit heb ik 6 keer moeten herhalen en toen snapte de hond het al. Dat was een waargebeurd voorbeeld.

Ander waargebeurd verhaal, moest bij iemand zijn die een waakhond op het terrein ( rottweiler ) had lopen, ik heb de poort opengemaakt, heb een aansteker gepakt heb de hond onverschrokken recht in de ogen gekeken en bleef dit doen en liet toen tegelijkertijd het gas ontsnappen, puur door overbluffen heb ik de hond in zijn kooi gedirigeerd om vervolgens de werplaats te betreden en toen had je die ogen moeten zien van de eigenaar ha ha ,ze puilden bijna uit met meteen EN MIJN HOND DAN !!, ik zei die zit in zijn kooi.