Een vogel in een doosje naar de dierenarts meenemen kan door stress dodelijk zijn waarom? zo krijg je hem ook mee uit de dierenwinkel.

Als je een vogel koopt bij de dierenwinkel krijg je hem mee in een doosje mee dat gaat goed.

Als je hem in een doosje mee neemt naar de dierenarts kan het zoveel stress geven dat die sterft. Hoe kan er zon groot verschil zijn?

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik begrijp jullie reacties. Als de vogel niet direct een ongeluk gehad heeft. BV: Hij zit een paar dagen stilletjes op zijn stok heeft weinig eetlust en drinkt weinig.

Op zon moment is de vogel bv ziek, niet in shock etc. omdat die net gevallen is. Geldt de "shock"reactie zoals jullie het uitleggen dan nog steeds ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Een vogel in shock is sterk onderkoeld. Het vervoer in het doosje kan dus wel eens te lang duren. Dus niet het doosje, maar de lichaamstemperatuur is hier de doodsoorzaak.

Vogelaars stoppen vogels die ergens tegenaan zijn gevlogen en in shock verkeren in hun broekzak. Door de warmte van het lichaam komen ze snel weer bij. Toen ik dit een keer bij een kanariekweker zag (hij pakte de vogel van de grond, stak hem in zijn broekzak en ging door met zijn bezigheden) heeft hij uitgelegd, dat dat het meest simpele was. Dat is bij ons (vogelkwekers) algemeen bekend.

Toegevoegd na 2 dagen:
Naar aanleiding van je toevoeging: Een vogel die ziek is zetten wij altijd apart in een kooi die verwarmd wordt door een warmtelamp. Ze hebben dus duidelijk behoefte om op temperatuur gehouden te worden. Slecht etende vogels hebben weinig verbranding en verbranding is lichaamswarmte.
Hier geldt dus hetzelfde als bij vogels in shock. Stop je de afgekoelde vogel dan ook nog in een doosje waar hij zich met zijn zieke lijfje niet prettig voelt, dan is het gauw gebeurd. Waar een gezonde vogel wel tegen vervoer in een doosje kan, kan een zieke vogel dat soms niet.
Ivana
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat een vogel na zijn ''ongeluk'' nog in shock is.
En wat er dan juist niet goed is is zenuwachtig worden, dat verergert het alleenmaar, met dood als gevolg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het vervoer is het probleem niet, zeker niet als de vogel schemerig vervoerd wordt, dus in een kartonnen doosje, of met een doek over de kooi.
het is het hanteren waardoor een vogel in shock kan geraken.
een goede dierenarts zorgt ervoor een antishock spuitje bij de hand te hebben.
Rieneke1