Hoe maak ik mijn volwassen muizen tam?

Ik dacht dat het wel leuk was om muizen als huisdier te hebben, dus ik kocht twee muizen ( het waren voermuizen dus al volwassen). Maar eenmaal thuis liet ik ze een dag met rust ( zoals men aanraad) de dagen erna ging in steeds met mn hand erin om ze tam te krijgen maar het lukt niet. Ze bijten me en de een deed laatst een 'spring-bijt aanval'. Dat deed best pijn dus nu ben ik steeds een beetje bang als ik ze tam wil maken waardoor zij weer gaan bijten. Wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Een verwilde muis krijg je nooit meer tam vrees ik. Het zijn dieren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben bang dat je jou volwassen voermuizen niet meer tam krijgt. Hier moet je mee beginnen, een paar weken na de geboorte. Door ze vaak met je hand te confronteren, wennen ze er op jonge leeftijd makkelijker aan.

Wat je nu zou kunnen proberen is een nephand maken die jou geur en warmte heeft. Leg daar telkens al het voedsel in, zodat ze straks niet beter weten dat die "raar ruikende, warme plateau met 5 vreemde stokjes eraan" hun voederplaats is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe zou ik aan zo'n nephand kunnen komen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord. Je muizen hebben een hele slechte start als voerdieren. Hokken van draad, nooit vetschoont, geen aandacht. 3 maanden is een enorm lange tijd in een muizenleven. Veel geduld dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke bedankt :) ik wil ze gewoon helpen maar een beetje moeilijk om uit te leggen natuurlijk. Hoe kan ik dat knabbelen/ bijten voorkomen of verminderen ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien kun je bij een kledingzaak om een etalagepop hand vragen. Leg de hand bijvoorbeeld een nachtje in je bed, zodat het jou geur krijgt. Met je handen je geur erin wrijven kan ook en voordat je gaat voeren de hand warm maken onder je trui oid. (niet in de magnetron :p)
de cruciale periode waarin je de muizen tam had kunnen krijgen is voorbij.
zie het als leuke kijkdiertjes.
verschoon ze met zo min mogelijk stress, en geniet er verder van ze te bekijken.
Rieneke1
11 jaar geleden
Muizen zijn over het algemeen goed tam te krijgen. Ik zou dus zeggen dat je vier dingen nodig hebt:

1. Geduld
2. Geduld!
3. Nog meer geduld!

en

4. Veel informatie over het verzorgen en hanteren van muizen. Als je ze op de correcte manier verzorgt en hanteert zul je meer kans hebben ze snel tam te krijgen.

Maar onthou wel: 'tam' wil niet per se zeggen dat de dieren altijd braaf blijven stilzitten en nooit eens zullen bijten, dat blijven namelijk instinctieve reacties wanneer ze zich bijvoorbeeld bedreigt voelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is er een manier om dat knabbelen te verminderen? Want ik schrik me steeds verloren waardoor zij schrikken en ook echt bijten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hou er vooral rekening mee dat het kijkdieren zijn en geen knuffeldieren. Je kan ze wel oppakken, maar doe dit niet al te vaak! Gebruik beide handen bij het optillen (een boven en een onder de muis) of hulpattributen (een bakje bijvoorbeeld). Vermijd zoveel mogelijk pijn en stress bij het dier.