Hoe maak ik mijn volwassen muizen tam?

Ik dacht dat het wel leuk was om muizen als huisdier te hebben, dus ik kocht twee muizen ( het waren voermuizen dus al volwassen). Maar eenmaal thuis liet ik ze een dag met rust ( zoals men aanraad) de dagen erna ging in steeds met mn hand erin om ze tam te krijgen maar het lukt niet. Ze bijten me en de een deed laatst een 'spring-bijt aanval'. Dat deed best pijn dus nu ben ik steeds een beetje bang als ik ze tam wil maken waardoor zij weer gaan bijten. Wat moet ik doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Een verwilde muis krijg je nooit meer tam vrees ik. Het zijn dieren.

Ik ben bang dat je jou volwassen voermuizen niet meer tam krijgt. Hier moet je mee beginnen, een paar weken na de geboorte. Door ze vaak met je hand te confronteren, wennen ze er op jonge leeftijd makkelijker aan. Wat je nu zou kunnen proberen is een nephand maken die jou geur en warmte heeft. Leg daar telkens al het voedsel in, zodat ze straks niet beter weten dat die "raar ruikende, warme plateau met 5 vreemde stokjes eraan" hun voederplaats is.

de cruciale periode waarin je de muizen tam had kunnen krijgen is voorbij. zie het als leuke kijkdiertjes. verschoon ze met zo min mogelijk stress, en geniet er verder van ze te bekijken.

Muizen zijn over het algemeen goed tam te krijgen. Ik zou dus zeggen dat je vier dingen nodig hebt: 1. Geduld 2. Geduld! 3. Nog meer geduld! en 4. Veel informatie over het verzorgen en hanteren van muizen. Als je ze op de correcte manier verzorgt en hanteert zul je meer kans hebben ze snel tam te krijgen. Maar onthou wel: 'tam' wil niet per se zeggen dat de dieren altijd braaf blijven stilzitten en nooit eens zullen bijten, dat blijven namelijk instinctieve reacties wanneer ze zich bijvoorbeeld bedreigt voelen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100