Wat is dit voor plek bij mijn 3 weken oude houtduif ?

Ik heb 2 weken geleden een houtduifje van een week oud in mijn handen gekregen die in een nest zat in een boom die omgekapt werd.
Ik ben het beestje aan het grootbrengen wat heel goed gaat,heb dit vaker gedaan.
Nu heeft ie alleen een hele rare grote gele plek tussen zn achterpoten en zijn anus.
Het is een harde schijf en het lijkt op een tumor.
Wie kan me vertellen wat het is en wat eraan te doen?
Het duifje eet goed,verteerd goed,zijn ontlasting is goed,vraagt om eten.
Hij had een week geleden zijn linker vleugel die hij niet echt gebruikte en nu gebruikt hij zijn rechtervleugel nauwelijks,er zit een klein wondje bovenaan bij de elleboog wat ik behandel met antibioticazalf,dit wondje komt waarschijnlijk doordat hij er met zijn nageltjes achter blijft hangen.
Ik vertel dit erbij omdat het misschien te maken kan hebben met die gekke plek die hij heeft,misschien een bepaalde ziekte ?
Kan iemand mij helpen,ik wil het beestje graag gezond grootbrengen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het lijkt inderdaad op een tumor, maar het kan ook een abces zijn, Ik zou het in de gaten houden en als de plek groter word of er zijn andere dingen die je aan je duif ziet of merkt dan zou ik er mee naar de dierenarts gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ik vermoed dat het trichomoniasis is, oftewel het geel.
meestal zie je bij deze aandoening kaasachtige woekeringen in de bek.
bij jonge duifjes zie je ook wel eens dat de navel is aangetast: daarbij vormt zich een hard, kaasachtig abces.
dit abces kan indrogen en keihard worden.
deze vorm wordt ook wel 't steen genoemd.

mijn advies is dit duifje door de dierenarts in te laten slapen.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het viel ons bij de db op dat er ook dit jaar weer veel late nestvliegers zijn.......Van de week al 5 meldingen van jonge Duiven gekregen, waarvan eentje echt nog in de dons zat.
Rieneke1
11 jaar geleden
alleen in januari en februari is het even rustig.
wij hebben op het moment een stuk of tien stopduifjes zitten, vnl torteltjes.