Hoe kan ik voorkomen dat het water voor mijn kippen steeds bevriest?

In verband met mijn werk kan ik niet om de paar uur het water verversen. Ik heb wel een verwarmingselementje dat ik in de waterbak kan leggen, maar deze vriest ook vast op de duur.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alcohol bevriest ook niet zo gauw. Maar om de kippen nou bier of wijn te laten drinken, lijkt me niet zo'n goed idee.
Ik zie ze al vrolijk fladderend door het hok. Of misschien krijgen ze er wel hoofdpijn van. Arme beesies :-)

Het beste antwoord

In ieder geval kun je de waterbak in stro zetten.
Een stokje in het water zetten en wat suiker toevoegen.
Het water in het nachthok zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Als je een schep suiker door het water doet bevriest het ook minder snel.
Ivana
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Suiker is af te raden. Het bevriest toch en is slecht voor de darmflora.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beter wat suiker erin dan geen water lijkt me.
Ivana
14 jaar geleden
Ja, ik doe het al jaren, zowel voor vogels als kippen. Die paar keer per jaar dat het nodig is....Het was indertijd een advies in een vogelblad, dus vandaar.
Ervoor zorgen, bv. door middel van een fonteintje, dat het water blijft stromen helpt.

Zout of alcohol erin gooien zorgt er ook voor dat het niet bevriest, maar ik betwijfel of je kippen het dan nog willen drinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorgen dat de temperatuur niet onder het vriespunt van water valt. Lijkt me vrij logisch...

Daartoe zou ik bijvoorbeeld een krachtiger verwarmingselement nemen als deze op de duur [sic] bevriest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet dat ze voor konijnen een spulletje hebbenwat je door het water kunt doen waardoor het minder gauw bevriest. Ik zou het even bij de dierenwinkel of anders de dierenarts vragen, wellicht is zoiets er ook voor kippen en is het in combinatie met het verwarmingselement DE oplossing?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
beetje hooi bij in het water leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou het water in beweging moeten kunnen houden. Van Lego heb je apparaatjes die met een batterijtje een pennetje laten uitstoten, net zoals een flipperapparaat.
Dit pennetje kan je instellen op bijv. 5 min.Dan stoot hij om de 5 min. tegen het bakje. Ook heeft mijn zoon van Lego een apparaatje met een wieltje dat draait d.m.v. een batterijtje. Zoiets kan je ook in het water leggen, met aan het wieltje een stokje bevestigd, waardoor het water in beweging blijft. Zolang het water beweegt, bevriest het ook niet. Kijk anders eens op de Lego Site.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat ook een optie is, is de waterbak in stro of noppenfolie verpakken.
amc
14 jaar geleden
Met stroom en kippen moet je oppassen, kippen slopen alles.
Onze kippen houd ik met koud weer binnen in hun binnenhok (moet wel licht genoeg zijn).
Er gaat een dikke laag tuinafval in, vooral blad, 30 cm. dik.
Door de kippenmest, vocht en het afval, gaat het broeien, en geeft dus warmte, hierdoor vriest het niet binnen in het hok!!
Na verloop van tijd gaan de kippen zelfs weer eieren leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die van mij zijn nu pas begonnen met leggen. Ze zijn van begin juni 09. Ik had pas in het voorjaar de eerste eieren verwacht, maar met z'n drieen hebben ze vanaf 1 jan. al 7 kleine eitjes gelegd, zonder bijverlichting. Maar het zijn dan ook Barnevelders, dat schijnen goede winterleggers te zijn.
Een klein beetje suiker in het water doen, of ietsje zout
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wij hebben ook kippen, dus zaten we met hetzelfde.
We doen er gewoon limonade in, vinden ze nog lekker ook.
En de suikers erin is ook wel goed voor ze in deze kou =)