Hoeveel kan een 2jarige rotweiler uit het asiel ongeveer gaan kosten?

Wij denken al heel lang na om een hond te kopen, en hebben an het weekend de knoop doorgehakt.. we willen een hond uit het asiel kopen, we hebben ons oog laten vallen op een 2 jarige rotweiler , nu vragen wij ons heel erg af of iemand weet hoeveel dat ongeveer kan gaan kosten omdat het beestej uit het asiel komt? En wij wonen in een appartement en moeten 3 trappen op waarvan 2 korte, kan dit kwaad voor een rotweiler van 2 jaar? alleen in de ochtend en middag moet de rotweiler zelf de trap op en af, in de avond is mijn vriend thuis en die kan hem dan eventueel de trap af tillen.. wie kan mij antwoord geven op deze 2 vragen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
De aanschafprijs van een hond is niet het allerbelangrijkste. Daarna komen de echte kosten pas: voer, inentingen, speeltjes, riemen en etensbakken enz. Dan spreek ik nog alleen over een gezonde hond. Want als ze ziek worden kan het erg veel geld gaan kosten. Zit je dus al na te denken over een aanschafprijs, dan zou ik nog maar een vervolg-optelsommetje maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
GEEN rottweiler in een flat!!!! Dat doe je toch niet echt he? http://nl.wikipedia.org/wiki/Rottweiler
Ivana
11 jaar geleden
Het volgende antwoord was verwijderd. Omdat ik vind dat er belangrijke informatie instaat voor de vraagsteller, zet ik het even bij reacties: "De kosten voor een rashond/ rasloze hond is in de vorige antwoorden reeds gegeven
.
Het traplopen voor een goedgebouwde volwassen hond is geen probleem. In de opbouwfase, wanneer de spieren en botopbouw nog niet geheel is voltooid, is het wel schadelijk. Het afdalen is dan zelfs schadelijker dan het klimmen. Rieneke heeft wel een sterk punt: als de hond oud wordt of gebrekkig, neem je deze maat niet even onder de arm. Dan moet je allerlei trucs verzinnen om de hond met een draagband als ondersteuning de trap af te krijgen en dat soms 4-5 keer per dag. Dat een grote hond niet op een appartement zou passen is in mijn idee onjuist. Grote honden die voldoende uitloop krijgen en hun energie buiten mogen uitleven, liggen als lammetjes op hun rustplaats. Dat neemt dan nog geen vierkante meter in beslag. Deze maat honden is in huis de rust zelve en zo hoort het ook. Ze zijn veel minder aanwezig dan een op de voet volgend schoothondje. Weet wel dat je voor een Rottweiler voldoende kennis in huis moet hebben. Ze zijn pas geestelijk uitgegroeid als ze drie jaar zijn. Eenmaal goed en consequent opgevoed zijn het heel stabiele honden, mits ze geen inteelt producten zijn. Jammer genoeg heb je bij een asielhond geen informatie over de voorouders.
Je krijgt nooit een stamboom mee, maar mocht deze toch op het asiel zijn, dan zou je inzage kunnen vragen. Er is namelijk heel lange tijd zeer onzorgvuldig met het ras omgesprongen door de grote vraag naar dit ras. Ben je niet helemaal zeker van je keus, neem dan een kenner mee. Die kan je behoeden voor een foute inschatting."

Antwoorden (1)

het zal wat verschillen per asiel, maar hier betaal je 125 euro voor een volwassen hond.

als je zoveel trappen moet nemen, ga dan voor een kleinere hond, die je zo nodig makkelijk kan tillen.
als de hond straks eens iets mankeert en de trap niet kan nemen, heb je een groot probleem.
verder is een kleinere hond veel geschikter om op een appartement te houden.
Rieneke1