Welk dier is geschikt voor mij/ons?

Een poosje geleden is onze 20 jaar oude kat ingeslapen, en nu willen we toch wel een nieuw diertje, maar niet te groot.
We zijn een gezin met drie kinderen, de jongste is 8.
Het liefst is het een klein, knuffelig diertje dat niet té veel aandacht eist en dat je makkelijk bij iemand kan brengen als je op vakantie gaat. Ik zat zelf te denken aan een hamster, ik wil het liefst geen konijn. Kan iemand mij helpen? Alvast bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Gewoon weer een nieuwe kat, of anders een cavia.

Jullie kat heeft blijkbaar een goed leven gehad bij jullie; Hij is 20 geworden en da's niet niks voor een kat. Waarom nemen jullie niet weer een katje? Een hamster, cavia, konijn, ratje, etc is leuk voor kleine kinderen maar het dier zelf heeft meestal geen leuk leven (een leven in een hok!), en als volwassene heb je verder bijzonder weingi 'aanspraak' aan. Je zou een vogel kunnen overwegen, maar ook hier weer: Een vogel in een kooitje. Tja. Geen leuk leven voor de vogel, en wat heb je an. Je wilt niet teveel gedoe, en je wilt iets om te knuffelen. Jullie hebben al bewezen goed met katten te zijn, dus ik zeg: Zoek een gezellige huis-tuin en keukenkat. Die zal het vast prima naar z'n zin hebben bij jullie! Enige nadeel is dat je een kat niet moet uitbesteden als je met vakantie gaat. Wij hebben zelf lieve buren die zich over onze kat ontfermen als we weg zijn, maar we hebben ook wel eens iemand in huis gehad tijdens vakanties. Optie? Succes met het kiezen van een huisdier!

Je zou opnieuw een kat kunnen nemen, daar heb je eigenlijk relatief weinig werk mee. Dagelijks eten geven, liefde geven, tanden poetsen en kattenbak schoonmaken en dan nog eens wekelijks wegen, vacht borstelen en oren controleren. Een kat hoeft overigens geen probleem te zijn om op reis te gaan: als je het van jongsafaan gewoon maakt kan ze perfect mee als het niet te ver is. Een hamster of konijn is een heel ander gezelschapsdier dan een kat. Overigens moet je er bij de meeste (dwerg)hamstersoorten ook zeker op letten dat het groepsdieren zijn. Hou ze dus niet alleen. Neem bijvoorbeeld minstens 2 vrouwtjes van dezelfde nest, die blijven wel 's levenslang overeenkomen. Een fret is misschien ook een optie? Alhoewel die wel wat meer aandacht nodig hebben. Denk er hoe dan ook goed over na! Jij moet gelukkig zijn en het dier moet gelukkig zijn, neem dus alleen een nieuw gezelschapsdier als je zeker bent dat het een diersoort is die bij jou en je situatie past.

Neem ratjes, als je je er goed in verdiept kun je ze heel makkelijk tam maken, ze kunnen rondlopen, op de schouders van je kinderen zitten en zijn gewoon hele leuke huisdieren. "Het is natuurlijk altijd goed om je voor te bereiden als je van plan bent een diersoort te gaan houden. Helaas weten dierenwinkels - waar toch altijd nog veel ratten gekocht worden - vaak niet genoeg over de juiste verzorging, en ook boekjes over ratten bevatten vaak onjuiste informatie. Op internet is tegenwoordig veel informatie te vinden over tamme ratten. Met deze site proberen wij een bijdrage te leveren aan juiste informatievoorziening. Daarnaast beschrijven wij ook allerlei leuke wetenswaardigheden en verwijzen wij naar andere sites en fora voor meer informatie. Wij hopen dan ook dat deze site ertoe bijdraagt dat deze leuke huisdiertjes de verzorging krijgen die ze verdienen, en niet de dupe worden van 'beginnersfoutjes' van onwetende eigenaren. "

Bronnen:
http://www.ratjes.nl/

Wat dacht je van een parkiet? Die zijn handtam te maken en de mannetjes (met het blauwe dopje op de neus) kunnen ooknog eens allerlei geluidjes nadoen. Je kunt ze ook laten vliegen in huis en spelletjes met ze doen op de tafel zoals; luciferdoosjes om laten gooien, laten rollen in een closetrolletje etc.

Wat wil je voor dier: kijk of knuffel? op alfabetische volgorde: gerbils: Als je ze bij een fokker koopt zijn ze al tam, anders wordt het lastig. Zijn vaak actief, nog makkelijker dan een hamster. Ze stinken niet. 1x per maand verschonen is voldoende. Nadeel: moeten in een glazen bak, is lastig om bij iemand te brengen. Hamsters: supermakkelijk in verzorging. nadeel: je ziet ze nauwelijks overdag, je kan ze aaien maar niet knuffelen als een konijn. De meeste zijn na een paar min. knuffelen het zat. (heb er al heel veel gehad). letop! ze moeten alleen gehouden worden al beweren dierenwinkels vaak iets anders. Ratten: net zo aanhankelijk als een kat. Ze moeten met zijn tweeen gehouden worden. nadeel: een grote kooi nodig, die wekelijks verschoond moet worden. Daarnaast hecht je je net zo erg als een kat terwijl ze gem. 2jaar worden. Voor vakantie? veel mensen zijn bang voor ze kan lastig worden een oppas te vinden. Vogels: Grasparkiet/forpus kunnen supertam worden. Zijn gezellig. Kan je als koppel houden. Catharinaparkieten zijn de pipo's onder de parkieten. Zijn in veel soorten. Nadeel: de bodembedekking kan goed stoffen, kan niet iedereen tegen. Zelf heb ik bodembedekking voor oa knagers bevalt perfect. Toegevoegd na 23 seconden: ik heb trouwens een kanarie

een kat lijkt me het beste omdat je hier al ervaren mee bent. je weet dus wat je moet doen van verzorging bij een kat. een hamster lijkt me geen goede keus aangezien dit een nachtdier is. wel zijn deze makkelijk schoon te houden. hamsters en kleine knaagdieren worden ook vaak verkeerd opgepakt waardoor ze snel gaan bijten. bij sommige knaagdieren kan de staart ook heel makkelijk afbreken zoals bij de gerbil. met de juiste hantering kan je een heel lief knuffeldiertje krijgen. vogels zijn vaak iets lastiger. een dwergpapegaai bijvoorbeeld hecht zich vaak aan 1 persoon. dus kan het zijn dat de andere leden van het gezin gebeten worden. als je 2 dwergpapegaaien neemt heb je weer dat ze minder makkelijk handtam zijn te maken, omdat ze meer op elkaar gefocust zijn. kleine vogels hebben ook hele kleine en dunne botjes deze breken dus redelijk makkelijk. een volwassene kan ervoor zorgen dat dit niet gebeurt, maar een kind kan dus iets te hard knijpen of het beestje laten vallen. ik heb zelf 2 dwergpapegaaien gehad eentje heb ik nog. deze heb ik al 10 jaar de andere heb ik 8 jaar bij me mogen hebben. mijn dwergpapegaai is mega tam en aanhankelijk naar mij toe, niet altijd naar andere leden van mijn gezin. succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100