Hoe kan je nitraat in het een aquarium verlagen?

Ik heb sinds 3 weken 2 sluierstaarten. In het begin had ik ze in een kom, maar ik kwam erachter dat dit slecht was. Nu heb ik een bak, soort aquarium maar sinds een paar dagen blijven de vissen maar naar lucht happen. Ik heb het water ververst, er zit nog een extra zuurstofschelp in de bak en het plantje is een week oud. De vissen krijgen goed te eten, maar niet teveel omdat ik weet dat dat het water vervuild. Nu is mijn vraag, kan het aan het nitraat liggen, zoja wat doe ik daar dan aan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
34K

Antwoorden (4)

Schelp eruit, dit vervuild en een filter erin. Maakt je water schoon en geeft zuurstof.
Haal elke week een derde van je water uit.de. Bak en vervang door vers water. Ga.daarnaast maandelijks met een aquarium stofzuiger door de bak.

zo voorkom je een hoop narigheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je je aquarium op de juiste manier opgezet? Dit is het belangrijkste en tegelijkertijd ook de meest voorkomende oorzaak waarom vissen in een nieuw aquarium sterven. Zie link hieronder, het gaat over 'het nieuwe aquarium syndroom'.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als je de vissen te vroeg in het aquarium hebt gedaan, zonder dat er het juiste evenwicht in was, kunnen ze moeilijk overleven. Je kunt ook een middeltje bij de dierenwinkel kopen dat het kraanwater neutraliseert (en ook het nitraat verlaagt), maar de kans is vrij groot dat de vissen het niet meer redden :-( Dit gebeurt helaas vaak. Aquaristiek is een moeilijk vak waar je veel ervaring en kennis voor nodig hebt. Lees veel op gespecialiseerde fora en leer op die manier van andere, meer ervaren tropische-vissen-kwekers. Het onderwerp is te breed om hier volledig besproken te kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik maak de bak goed schoon en geregeld haal ik even wat water eruit en ververs ik dat iets.
Ik heb inderdaad geen filter, ik weet ook niet wat ik precies zou moeten hebben aan filter. De bak is wel open, er zit geen deksel op of licht. Er zitten goede steentjes op de bodem, er zit een plant in, en een schelp waar ze nog achter kunnen kruipen. Ik heb eerder goudvissen gehad en die leefden erg lang, dus ik snap niet wat ik nu anders fout doe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sluierstaarten zijn veel kwetsbaarder dan de gewone goudvis. Ik heb het niet over onderhouden (water verversen, bodem schoonmaken), ik heb het over aquarium opzetten, want dit is nog veel belangrijker. Je moet minimaal een paar weken wachten voor je vissen in een nieuw aquarium plaatst. Er moet eerst een juiste verhouding van allerlei bacterieën en chemische waarden ontstaan en dat kost tijd. Als je een bak neemt, steentjes, plantjes, water en vissen hup erin, overleven ze dat bijna nooit. Bij de dierenwinkel kun je een middel kopen dat speciaal is bedoeld om een nieuw aquarium op te zetten en belangrijke bacterieën bevat. Maar het duurt gewoon even.
Soms zijn er meerdere pogingen nodig om een 'succesvol' aquarium met de juiste gehaltes te creëren. Nogmaals: het is helaas heel normaal dat vissen in een nieuw aquarium sterven. Volgens de link die ik heb geplaatst, sterven 60% van de vissen in een nieuw aquarium binnen 30 dagen. En nogmaals: als de waarden in je aquarium niet goed zijn, kun je er niet zo snel 1-2-3 iets aan doen. Gezonde omgeving creëren is een natuurlijk proces dat tijd in beslag neemt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas, de verkrijgbare middeltjes om het kraanwater te 'neutraliseren' zijn weggegooid geld. Ons leidingwater is zo goed dat ze overbodig zijn. Overigens kunnen die middeltjes ook niet op 1, 2, 3 het nitraatgehalte doen dalen. Het enige nadeel van leidingwater is de hoge pH. Het enige nuttige dat je dus aan je water kan toevoegen om het te prepareren is een beetje pH-min of een ander middel met die werking (zoals eikenbladextract). Als het nitraat in het leidingwater hoog is dan zorg je er gewoon voor dat je zoveel gezonde planten in het aquarium hebt dat het nitraat daar vanzelf laag gehouden wordt. Je ververst dan 10% zodat het gezien het hoge nitraatgehalte van het leidingwater niet te fors stijgt. Idem voor fosfaat. Moest het echt rendabeler zijn om nitraat- of fosfaatarm water te gebruiken dan beter verdunnen met ionenvrij water of resp. een fosfaatverlagend middel (zoals FeCl3) gebruiken. Meet in dat laatste geval wel alles na! Niet onder 0,5 ppm fosfaat want dan kan er wel zoveel Fe resteren dat deze een giftige concentratie bereikt voor je vissen! Ook rekening mee houden dat er mogelijk minder maar vaker plantenvoeding moet worden gegeven. Maar dit moet je in feite per geval bekijken en daar is kennis en ervaring voor nodig. Zonder doe je al snel iets vekeerd dus de goede raad: je doet beter niets dan wat verkeerd te doen. @vs: Geen filter = NH3 hoopt zich op, dat is vermoedelijk de reden van je probleem. Neem asap een filter en test het NH3-gehalte, stop tevens een tijdje met voeren! Als het NH3-gehalte echt te hoog (>0,5 ppm) is dien je asap water te verversen, zoniet kan je beter wat turf in het filter doen, door de zuren wordt het NH3 omgezet in NH4+. Dit wordt dan opgenomen door je planten en je probleem is (voorlopig) van de baan. Voeg echter best ook eenmalig een (kleine) dosis aquariumzout toe (5g/100l), sera ectopur of mineral salt. Dit zal beschermen tegen het NO2 als de nitrificerende bacteriën in het filter hun werk gaan doen.
En als je dan toch bij de lfs bent: meteen voldoende planten meenemen! Een aquarium mag vrij vol staan. Een gevarieerd bestand is belangrijk. Min. 5 verschillende soorten is geen overbodige luxe. Zowel traag als snelgroeiende planten! Wat betreft die 'bacteriemiddeltjes': daarvoor geldt hetzelfde als voor de waterconditioners: gebruik ze liever niet, ze helpen niet, wachten moet sowieso (min. 1 week) en er zijn andere, betere manieren om je aquarium in goed evenwicht te krijgen en je vissen te beschermen.
Dat het aan het nitraat ligt is onwaarschijnlijk. Wat is de nitraatconcentratie dan dat je dat denkt?

Boosdoeners die waarschijnlijker zijn, zijn:
1. Zuurstoftekort (onwaarschijnlijk gezien het zuurstofsteentje)
2. Teveel CO2 (onwaarschijnlijk gezien het zuurstofsteentje)
3. Nitriet of ammoniak (testen en indien nodig maatregelen nemen!) Een goedwerkende filter bevat nitrificerende bacteriën en die breken ammoniak af in nitriet en dat op zijn beurt in nitraat.
4. Parasieten die de kieuwen aantasten.

Het nitraat wordt opgenomen door planten. Bekijk het evenwicht tussen fosfaat en nitraat. Dan zijn er enkele mogelijkheden:
1. Het nitraatgehalte is te laag: doseer dan nitraat bij in de vorm van kaliumnitraat.
2. Het nitraatgehalte is te hoog: gebruik dan een nitraatabsorberend filtermateriaal. Is dit niet mogelijk of helpt dit onvoldoende: neem dan meer planten (als je weinig planten hebt), zorg hoe dan ook voor een gevarieerd plantenbestand en als laatste redmiddel vul je dat aan met drijfplanten, dat zijn over het algemeen nitraatvreters.

Wat het waterverversen betreft: zorg dat dit zo snel mogelijk verloopt (neem dus eerst het verse water klaar en begin daarna pas het oude water te verwijderen). Waterverversen doe je best om de 2 weken en hooguit 30% bij normale omstandigheden. Vermijd gebruik van de in de handel verkrijgbare bodemafzuigers. Dit stoort de bodem alleen maar, in deze bodem zitten net nuttige micro-organismen die het vuil dat op de bodem valt afbreken, je moet dit alleen wat tijd geven, jammer genoeg gaat dit niet als de bodem wordt afgezogen.

Toegevoegd na 11 minuten:
En een tip voor de volgende keer: wacht na het vullen van het aquarium met water (en met draaiende filter!) minstens een week (of 2 weken, afhankelijk van je kennis over het aquariumhouden) voor je de eerste vissen erin zet. En bouw het visbestand langzaam op.

Toegevoegd na 36 minuten:
Geduld is overigens sowieso nodig met een aquarium: in een nieuw aquarium staan pas alle processen volledig op punt na een 6-tal maanden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het probleem is dat je een slechte bacteriehuishouding in je filter hebt zoals je dat vaak ziet bij nieuwe filters of mensen die de matten te radicaal zuiver maken ineens als ze hem reinigen. Er zitten ook goede bacterien in die vuiligheid. Die zelfs van levensbelang zijn voor de vissen omdat die het ammoniak afkomstig van de urine van de vissen naar nitriet omzetten en die dankzij de bacterien dan wederom in het minder schadelijke nitraat omgezet worden. Daardoor ontstaat er een evenwicht in de filter die ervoor zorgt dat het schadelijk amoniak wordt afgebroken.
Nu als je dus gebrek aan die bacteriën hebt gebeurd er geen omzetting, om een moment bouwt zich nitriet op en dan zorgt er dus voor dat Ondanks dat er beluchting aanwezig is in een aquarium de vis geen zuurstof meer kan opnemen en dat verklaart dat luchthappen. Je vissen zijn aan het stikken en als de concentratie aan zuurstofblokkerz hoog genoeg is zullen al je vissen een na een sterven.
Het klinkt niet naar overbevolking in je aquarium maar je zou Eerst het filtersysteem bacterieel correct moeten hebben in het aquarium Voordat de vissen erin komen.
Hoop dat ik je wat heb kunnen verder helpen :) althans bij alle 4 mijn waters die ik onderhoud (ook vijver bij ln ouders etc) heb ik een filtersysteem dat zowieso Oversized capaciteit moet zijn tov de daadwerkelijke liters bijv 4000l filtersysteem voor een vijver met 2500l ofzo... Het systeem moet nt steeds aan zijn limieten werken om juist efficient te kunnen zijn...
Op al deze plaatsen zijn de filtersystemen goed en de sterfte is nihil. Amper bestaande..
Bij nieuwe settings of te sterk ineens aangepaste filters heb ik massale vissterfte gehad...
Wij zien die bacterien niet en we denken als het water er helder uitziet is het goed en gezond maar daarom moet je veel testen zodat je de ware waterstanden kent van je aquarium. Ik heb vissterftes gehad in perfect helder water wat na testen volledig vergiftigd van de amonniak bleek te zijn en ik dacht dat alles prima was...
Succes met je aquarium. Maar om visgerecht te zijn raad ik je aan. Eerst bak in orde maken. Water erin. 1 week wachten, planten plaatsen, ondertussen normaal filteren en beluchten, dan pas nieuwe vissen plaatsen en dzn zeker de eerste maand goed de waterwaarden nakijken. Een vijftal vissen kregen mijn aquarium van 120l destijds op tijdspanne van elke 8 uren van de dag tot een levensbedreigene niveau. En 5 vissen op een 120l bak vind ik goed kunnen. Laat staan als je 10 zet