Gezonde hondenvoer, is voer waar jouw hond het goed op doet!
Er zijn honden, die supergezond blijven van -eigenlijk- het allersmerigste, slechtste, troeperige voer, dat bijna amper herkenbaar is als eetbaar.
Maar, vaak komen enorme bergen ontlasting van de granen die in voer verwerkt zitten.

Ik heb zelf meerdere cursussen gevolgd over hondenvoer en er zijn een paar punten die belangrijk zijn:
Als je persé wilt gaan voor een brok / blik:
- kijk eens van welke multinational het hondenvoer merk is. Veel bekende namen, zijn van multinationals als Mars, procter & gamble en nestlé. Diervoederbedrijven kunnen dan gezien worden als afvalfabriekjes. Niet gezond.
- Kijk naar het percentage vlees in een brok. 18% wordt beschouwd als normaal (of zelfs veel) hoewel een hond omnivoor/carnivoor is (ergens daar tussenin, 100% carnivoor is een hond niet, maar wat dan wel daar is men nog niet helemaal over uit). Het percentage moet in ieder geval gelijk of hoger zijn dan het percentage granen.
- Oorsprong van het vlees, de meeste merken gebruiken afvalvlees. "Dierlijke producten" mogen ook veren, tenen en snavels zijn. Jammie! Eigenlijk de troep van de bio-industrie die overblijft van vlees voor mensen.
Beter is toch echt scharrel of biologisch vlees.
- Er zijn 2 typen brok; geperst en ge-expandeerd. Info hierover genoeg op internet.
Enkele betere merken zijn: Prins, Carnibest, Biofood en Farmfood, maar mocht je echt een hele zoektocht willen maken, kijk op o.a. hondenforum.nl, barfplaats.nl e.d.

Verder is afwisseling met vers voer ook aan te raden. Een hond poept hiermee zo erg veel minder, dat je verbaast zal zijn. Vergeet niet, dat een hond wel groente nodig heeft, en andere ingrediënten (en dus niet alleen vlees). Tevens ben ik er zeker van dat biologisch vlees voor de hond het beste is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Natuurlijk is voeding van invloed op de ontlasting, wat er in gaat moet er ook weer uit. Als je een hekel hebt aan grote hopen, zou je een kleine hond moeten nemen.
Maar laat je verder informeren bij de dierenspeciaalzaak, daar kunnen ze meer vertellen over wat voor jouw hond de best uitgebalanceerde voeding is.
14 jaar geleden
wij gebruiken nu het voer van bento kronen
is wel iets duurder maar ze hebben er minder van nodig dus ook minder stront
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vers, ook beter voor de tanden!
kijk eens op de fora van barfplaats en voernatuurlijk.
Rieneke1
14 jaar geleden
Ha, die Toine;

Onze hond krijgt Hill's (JD vanwege haar elleboogdysplacie, maar dit is in diverse soorten te koop). Wel moeilijk te krijgen (wij halen het bij de dierenarts) en vrij prijzig, maar je doet er erg lang mee en ze draait voor een retriever bescheiden bolussen. Wat ook heel goed werkt is af en sperciebonen uit blik geven. Daarvan krijgt de hond een goed gevuld gevoel maar het verteert heel erg goed. Is ze bovendien verzot op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met vers en kvv (kompleet vers voer) geef je je hond het beste wat hij kan krijgen en heb je nauwelijks ontlasting. Mijn hond (een ridgeback van 40 kilo) eet elke dag 1 kilo vers en poept 1 keer per dag een drogere drol.

Je kunt op barfplaats gaan uitzoeken wat je vers voor je hond kan kopen en zelf een maaltijd samenstellen, maar je kan ook gewoon kompleet kopen. Goede merken zijn onder andere Carnibest, Haaksbarf, Energique. Ik combineer deze duurdere merken met een pakje smuldier compleet van 0.59 cent bij de albert heijn. Hierdoor ben ik per dag ongeveer 2 euro kwijt aan hondevoer (anders 3,50). Het is wat meer, maar ik heb het ervoor over.

Als je hond zijn hele leven al brokken eet en al wat ouder is, dan gaat de omschakeling naar vers niet zonder slag of stoot. Daarover kan ik nog 6 alinea's typen, dus als dat gewenst is hoor ik het wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen idee wat iemand gezonde hondenvoeding noemt,mijn 3 honden eten al zolang ik ze heb(nu 11 jaar)
hondenbrokken van de aldi en de ontlasting vind ik meevallen ,inderdaad een klein hondje nemen dan valt het mee