Als een pup gespeend wordt, mag hij dan niet meer bij zijn moeder?

Ik sprak net de fokker over zijn pups. Hij zei dat de moeder is verwijderd van de pups vanaf zes weken, omdat anders de melk weer gestimuleerd wordt, want de pups willen iedere keer weer melk van haar. Maar ze hebben toch alsnog hun moeder nodig? Wat is het nut dan om pas vanaf acht weken de pup uit het best te halen? Als ze toch niet meer bij hun moeder mogen zijn? Dit klopt toch niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (2)

Pups moeten wettelijk bij de moeder blijven tot 8 weken voor de sociale ontwikkeling. Het afspenen is zodat ze zelfstandig gaan eten en niet meer op moedermelk hoeven terug te vallen en er dus niet meer afhankelijk van zijn. Sommige fokkers halen de moeder eerder weg, zodat de moeder stopt met melk produceren zodat ze eerder weer hersteld, en volle melkklieren waar niet aan gezoogd wordt kunnen sneller ontsteken of last geven voor de moeder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de pup gespeend wordt dan mag hij zeker wel bij zijn moeder, het is ook juist erg belangrijk voor de sociale ontwikkeling van het hondengedrag.
6 weken is trouwens veel te vroeg! (is dit een echte fokker of een hobby/broodfokker)

Als een pup een week of 7 à 8 is kan er goed begonnen worden met bijvoeren van puppybrokjes die eerst geweld in water gegeven kunnen worden. Door het vaste voedsel gaan de pups minder drinken en dus word er minder melk aangemaakt door de moeder hond, het vraag/ aanbod principe. Als er gezondheid redenen zijn kan het voorkomen dat er eerder gespeend moet worden, maar dat is eerder uitzondering dan regel.

Ook is het zo dat een moederhond zelf ook aangeeft of erg gedronken mag worden of niet en zal ze de pups ontlopen of zelfs "straffen" als ze niet gezoogd wil worden. Dat is ook Weer belangrijk voor de emotionele ontwikkeling van een evenwichtige hond.

Ik denk dat deze fokker zo snel mogelijk de cyclus van de moederhond weer opgang wil hebben, dus snel weer loops en........