Mijn konijnen liggen heel de dag in de felle zon. Hebben ze geen last van de hitte..?

Ze hebben uiteraard water en ik heb de grond gekoeld met water, maar daar gaan ze niet op liggen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij hebben ook een konijnen gehad en ze horen echt niet in de zon te liggen en zeker niet de hele dag en al helemaal niet in deze hitte.
Doe er alsjeblieft wat aan,want hier hebben ze zeker veel last van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kunnen ze ook in de schaduw gaan liggen en zijn ze gewoon eigenwijs of hebben ze geen andere keuze?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze hebben schaduw! Maar ze gaan toch in de zon liggen. Daarom deze vraag! Ze hebben een grote ren mét schaduw maar ze liggen in de zon
:-S
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tipje Slimshady: Gooi een plastic flesje met water in de vriezer en leg de bevroren fles morgen in de ren. Als ze het echt heet hebben, dan kruipen ze wel tegen die fles aan. Ik heb zo'n echte icepod (frisby met één of andere gel erin die ook in de vriezer moet) en daar liggen die van mij als het echt warm is altijd op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
C4th bedankt voor de tip! Zal het morgen eens proberen, want een hele verhuizing gaat echt niet. Die ren is hartstikke groot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je die ren morgen niet verzet of iets anders verzint voor je konijnen, is de kans groot dat je vriendjes morgen het loodje leggen.
Blijkbaar weten ze niet waar ze het zoeken moeten van de hitte en zijn ze daardoor zo in de war dat ze domweg in de zon gaan liggen.
En morgen wordt het nog warmer dan vandaag!
Zet ze desnoods in een grote kartonnen doos met water en voer en zet ze in de kelder of een andere koele ruimte in huis.
Maar laat ze niet op dezelfde plek als vandaag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, goede vraag. Mijn cavia zit de hele dag in de schaduw, maar het konijn zoekt de zon op. Wanneer de plek waar ze ligt in de schaduw komt, verhuist ze opnieuw naar een plek met zon. Wel ligt ze helemaal gestrekt, misschien om haar buik te koelen aan de tegels/zand?
Trekt je niets aan van al die belachelijke reacties. Wanneer je konijnen water hebben en een koele schaduwplek, doe je het prima!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
strak idee!
tss.... ik had hier nog nooit aan gedacht 'een steen' namens de diergaarde hier bedankt voor de tip :)
bij de eerst volgende wandeling geen ik een paar afgeronde (zwerf)keien een nieuw onderkomen :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik pak de koelelementen altijd heel goed in, voor ik ze in de ren leg. Maar een steen ofzo is inderdaad beter.
En ook hier: de helft van de ren heeft schaduw, maar ze liggen ook vaak in de zon.
Laat ik ze vrij in de achtertuin, dan rennen ze meteen naar de schuur en gaan ze op het koude beton liggen. dat houden ze ook wel uren vol.

Het beste antwoord

ja natuurlijk hebben ze last van de hitte.
dek het hok niet af voor schaduw (is enkel warmer) maar zorg voor schaduw zodat ze op geen enkele manier in de zon kunnen liggen.

de grond koelen heeft geen zin, ze liggen niet graag op de natte grond, en ook het water wordt warm van de temp (van de grond) dus dit haalt niets uit.

dieren kunnen het zo warm hebben dat ze letterlijk en figuurlijk niet weten waar ze het zoeken moeten, dus help ze een handje.

wat je kan doen is een petfles met water vullen (niet helemaal vol en de lucht eruit knijpen zodat ie 'gedeukt' de vriezer ingaat)
als het bevroren is doe er dan een oude doek omheen en leg het bij de konijnen.

via de link meer info, want helaas leggen er nog steeds onnodig konijnen het loodje door hitte.
hoop dus dat je het goed doorleest :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel, 2 tips die ik ga gebruiken: de fles bevroren water en de vochtige doek over het hok.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en de schaduw dan?? :) de vochtige doek niet op zo'n manier over het hok dat het het hok zelf afsluit als het ware hoor. daardoor kan het zelf broeiiger worden zoals ik aangaf. gebruik hier de petflessen ijs voor de hond, en ratjes, (hamsters hebben een kleinere versie) en katten en ze vinden het heerlijk. geef ze ook een ijsklontje als de mussen dood van het dak vallen (de hond een grotere versie) en afgezien van de pietluttige katten kunnen ze dit stuk voor stuk waarderen. misschien ook een idee voor je konijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eucalypje: In de reacties onder de vraag staat dat de konijnen wel schaduw hebben, maar er niet inzitten.
Doet me een beetje denken aan mijn vorige Konijn. Joris was hartstikke zwart, maar lag graag in het zonnetje (nu heb ik het trouwens niet over zulke tropische temperaturen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zon vinden konijnen wel prettig idd, maar niet téveel van het goede. schaduw wil niet zeggen dat het per definitie koel is, of koel genoeg is :)
(zie reactie onder vraag bij skusme) mag ook graag in het zonnetje liggen hoor, maar niet met deze temp. voor een konijn zal het net zo zijn: het is gewoon niet altijd aangenaam (zei euc met klotsende oksels in de schaduw) :)

Andere antwoorden (4)

Als je niet voor schaduw hebt gezorgd, is dit pure dierenmishandeling.
Konijnen zitten niet uit vrije wil in de snikhete zon en kunnen daar ook niet goed tegen.
Ze zoeken liever de koelte op.

Kortom: Zorg voor schaduw en koelte voor je konijnen!

Toegevoegd na 23 minuten:
Trouwens, geen enkel dier laat je met dit weer hele dag in de zon, zonder mogelijkheid tot schaduw.
Geen koe, paard hond of konijn!
Zou je het zelf uithouden, de hele dag? en dan heb je nog geeneens een vacht.

Toegevoegd na 29 minuten:
Ik lees in je reactie dat ze wel schaduw hebben, maar er niet inliggen.
Er zal een reden zijn waarom ze niet in het gedeelte willen waar schaduw is, misschien is daar wel te weinig zuurstof.
Dan moet je er dus voor zorgen dat het hok op een plek komt te staan waar sowieso geen zon is.
Zoek een koele plek in de schaduw en zet daar de hele konijnenbehuizing neer.

Toegevoegd na 13 uur:
Blijkbaar weten je konijnen niet waar ze het zoeken moeten van de hitte en zijn ze daardoor zo in de war dat ze domweg in de zon gaan liggen.

Als het, zoals je laat weten in een reactie, onmogelijk is om de ren te verzetten, haal je konijnen dan uit de ren en zet ze desnoods in een grote kartonnen doos met water en voer in de kelder of een andere koele ruimte in huis.
Zie het niet nog een dag aan, want dan is de kans groot dat je vanavond geen vlees hoeft te kopen voor de barbeque.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Ja een afdakje +++
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal mee eens. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik was niet duidelijk genoeg, ze hebben schaduw.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wow, felle reactie skusme. Ook mijn konijnen. Prefereren de zon boven schaduw. De ruimte bestaat voor 90 procent uit schaduw maar juist op die 10 procent zon liggen de dieren samen gepropt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
! Overigens liggen ze niet de hele dag in de zon. Op het.heetst van de dag liggen ze in de schaduw.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als ze de keuze hebben, en de schaduwplek ook koel genoeg is (wat niet per definitie zo hoeft te zijn) dan is het denk ik een ander verhaal Niels. zelfs de katten hier (woestijndieren die nog steeds tegen warmte/hitte kunnen) vertoeven nu niet buiten. mijn hut is net een kraakpand met al die doeken om schaduw te maken, en het is ze nog te warm. wat ik dus wil zeggen is dat schaduw 'an sich' niet voldoende hoeft te zijn. (maar ben wel blij dat je k'nijntjes zichzelf niet gaar bakken in de zon) ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je die ren niet verzet of iets anders verzint voor je konijnen, is de kans groot dat je vriendjes vandaag het loodje leggen.
Blijkbaar weten ze niet waar ze het zoeken moeten van de hitte en zijn ze daardoor zo in de war dat ze domweg in de zon gaan liggen.
En vandaag wordt het nog warmer dan gisteren.
Zet ze desnoods in een grote kartonnen doos met water en voer en zet ze in de kelder of een andere koele ruimte in huis.
Maar laat ze niet op dezelfde plek als gisteren.
ronron1212
11 jaar geleden
Helemaal juist skusme
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niels: Felle reactie inderdaad.
Dierenleed gaat mij altijd enorm aan het hart. En als ik dergelijke vragen lees dan kan ik echt pissed off worden.
Vandaar.
Vrije konijnen zitten met dit weer in een holletje in het bos.
Die ongelukkigen die hun leven in gevangenschap moeten slijten, hebben ook recht op die koelte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
begrijp je felle reactie, maar los hiervan er is niet altijd sprake van onwil of opzet. veel mensen denken dat schaduw voldoende is, dus het is goed dat de vraagsteller hier haar vraag stelt. (net zoals ook het goed is dat het welzijn van dieren ook bij jou in zo'n hoog vaandel staat) :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar heb je gelijk in, eucalypje.
En zeker goed dat de eigenares van het konijn op het idee komt om deze vraag te stellen. Jammer alleen dat mensen zich niet beter laten informeren VOORDAT ze een beest aanschaffen.
Ook logisch nadenken wil nog wel eens helpen zij bijzondere omstandigheden, zoals bv in deze vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Skusme, Jammer genoeg bestaat het grootste deel van deze wereld met imperfecte mensen, en om daar pissed off van te worden raad ik toch echter af om te doen (hoe goed ik het ook snap), je schiet er niets mee op en tenslotte, het is al warm genoeg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@skusme: Ik zie anders in de weilanden om mij heen de koeien en paarden gewoon staan cq liggen. Kan me ook niet voorstellen dat de boeren hun vee met elke weersverandering gaan verplaatsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een boer heeft altijd voor schaduw te zorgen voor zijn koeien, paarden, schapen, geiten, kippen en varkens! Ook in een weiland hoort schaduw te zijn, van bv bomen.
Een boer die zijn koeien in de zomer in een weiland zonder schaduw laat grazen, loopt het risico met de dierenbescherming te maken te krijgen.
For your information.
Mijn konijnenhok staat op het balkon, maar met felle zon doe ik gewoon het deurtje even open.
Meestal gaat het konijn dan onder de kooi liggen, en daar leg ik dan een schoteltje water neer.

Soms als de deur op een kier staat komt hij ook even binnen huppelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je een of meer konijnen hebt en dus een konijnenren, dan heb je ook gezorgd voor een hok.
een hok betekent schaduw, als een dier het te warm heeft in de zon, zal het schaduw zoeken.
en uiteraard zorg je dat er altijd genoeg water is, dus misschien met dit warme weer moet je minstens 2 waterbakken neerzetten! waarom ? voor het geval er eentje omgaat, dus eigenlijk moet je er 3 neerzetten en dan uiteraard niet naast elkaar maar ver uit elkaar.
als je geen hok hebt, dan mag je konijnen niet buiten in de zon zetten, ze moeten altijd schaduw kunnen vinden.

Toegevoegd na 7 minuten:
mijn kater ligt de hele dag buiten in de tuin, afwisselend in de zon of in de schaduw, maar hij komt niet naar binnen, behalve om iets te drinken, terwijl het binnen echt koeler is.
ook eet hij bijna niets, alleen 's avonds laat en 's morgens vroeg, dat is door de warmte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
schaduw in een hok is 1, de temp in de schaduw is een ander ding. juist omdat het een hok is loopt het daar veelal hoger op dan in de zon zelf. (zie linkjes bij mijn antwoord) katten zijn (oorspronkelijk) woestijndieren die hitte opzoeken en dit goed kunnen verdragen, en dus andere wezentjes dan konijnen. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies. Je kunt een kat niet vergelijken met een konijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nope skusme, net zomin als dat je inwoners rond de evenaar kan vergelijken met inwoners die op de 'polen' leven: omdat het beiden mensen zijn het warm of koud kunnen hebben. (ook in de schaduw, en ook in de zon) :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
euca: bedankt voor de uitleg verschil konijn/kat
& skusme: het was niet bedoeld als letterlijke vergelijking, meer als verbazingwekkend, dat deze kat dus bij voorkeur buiten blijft!
maar er ook mensen die met dit weer buiten zitten/liggen/ verblijven en daar verbaas ik me ook over!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn kat zit nu ook gewoon buiten met z'n dikke vacht, al is het in de schaduw en ik vind dat niet verbazingwekkend: Zoals eucalypje al zegt: Een kat is van oorsprong een woestijndier. Konijnen daarentegen zoeken (in de vrije natuur) met dit weer juist de koelte van het hol.
De koelte van een hol is niet te vergelijken met de schaduw van een hok of zeil onder de brandende zon.
Konijnen moeten met deze extreme hitte dus gewoon naar binnen, het liefst de kelder in. Dat benadert de natuurlijke habitat op zo'n moment het meest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als we dit weten van de natuurlijke omgeving/habitat van een konijn, ben je het dan met me eens dat het schandalig is om (een) konijn(en) als huisdier te nemen...! beestjes die in een grote groep wonen en uiteraard niet in een kleine kooi in hun eentje moeten leven! schande als knuffelbeestje als speeltje voor een kind ! en dat vindt ik (ook) misdadig!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jodokus, ik ben het helemaal met je eens.
Van mij mag er morgen een wet ingevoerd worden die verbied om dieren in hokken, kommen en kooien op te sluiten. Ik vind het verschrikkelijk.
De term 'dierenliefde' is in deze wereld zo langzamerhand volledig uit z'n verband gerukt.
Een van de redenen waarom ik geen vlees meer eet.
Maar da's weer een ander verhaal....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vanuit deze gedachte zou je #alle# huisdieren moeten verbieden, (kinder-, bio-, boerderijen en maneges moeten opdoeken en ga zo maar even door. geen vlees meer eten idd, eitjes achterwege laten, leren kleding en schoen afzweren, niets kopen uit de 3e wereldlanden want mogelijk heeft een uitgehongerde ezel wel helpen sjouwen.
in het grootste deel van de producten die over zijn zitten ook (verschillende)dierlijke stoffen verwerkt, dus dan zou het heel karig worden allemaal.

dat veel mensen niet juist met hun dier omgaan (waar ook huisvesting onder valt) neemt niet weg dat er ook mensen die dit wél doen en een dier tegemoet komen in zijn behoeften. ben het met je eens dat men de hele zooi aan banden moet leggen (de wetgeving is een lachertje op dit gebeid, laat staan dat de contolerende instanties díé er zijn hier genoeg mee kunnen)
en wettelijk eisen mag stellen aan het houden/fokken/kweken van wel dier dan ook. als iedereen zou weten wat er allemaal aan vooraf gaat voor er een dier in de dierenwinkel komt en hoe het er achter de schermen aan toe gaat, zou en niet zo happig meer zijn op die diertjes (die er overigens niet minder schattig om zijn) zolang men een impulsaanschaf kan doen, en maar aan kan kloten is dit helaas niet te voorkomen. ook de wetgeving laat te wensen over dus erkend fokker/kweker zegt #per definitie# niet veel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
inderdaad euca, zoals ikzelf al jaren zeg/denk: dieren in kooien, liever niet en hoewel vele mensen er wel naar toe gaan, ik liever niet naar de dierentuin.
en ja, lieve mensen, ik weet het, als we niet meer gaan kijken, verdienen ze geen geld meer om de beestje eten te kunnen geven: i know! skusme: Maar da’s weer een ander verhaal…. klopt! euco : vanuit deze gedachte zou je #alle# huisdieren moeten verbieden,... klopt ook!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het houden van 3 Sint bernardhonden....3 hoog achter.
Het sexen van kuikentjes.
Plofkip!
Varkensvlees van de kiloknaller, lekker goedkoop toch!
Zalig lamsvlees!
Koeien die het daglicht nooit meer zien.
(En nu heb ik het alleen nog over Nederland.) Maar: Heel Nederland stond op z'n kop van verontwaardigheid toen er een aantal jaren geleden op dominoday een mus uit de lucht werd geschoten! Hoe hypocriet en moedwillig onwetend kan een volk zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
you are dead right! en de tragiek is dat er zo weinig verbetering in zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de meeste dierentuinen hebben nu grote gebieden voor hun dieren, waarin de natuurlijke omgeving zo goed mogelijk nagebootst wordt. alleen kunnen de bezoekers de dieren dan niet meer zo goed zien, als wanneer ze in een klein hokje met tralies zitten.
Buiten dat ze NATUURLIJK last hebben van de hitte,waar je al veel antwoorden en reacties op hebt gehad, is het ook heel belangrijk om je konijn elke dag goed na te kijken!

Doordat het me meerdere malen met warm weer op is gevallen dat er veel vaker konijnen zijn op het spreekuur bij de dierenarts en verhalen hier over heb gehoord wil ik je er op wijzen dat je konijnen grote kans hebben dat ze maden krijgen!!

Het is niet mijn bedoeling je bang te maken,ik wil je alleen waarschuwen!!
Lees daarom niet alleen onderstaande maar ook de rest van de bron aub!!

Regelmatig overlijden konijnen aan de madenziekte die veroorzaakt wordt door een blauw-groene vlieg, genaamd Lucilia sericata.

Aan het eind van de lente/begin zomer, wanneer de dagen warmer worden en de luchtvochtigheid hoger zie je overal de beruchte blauw-groene "strontvliegen" weer. Ze ruimen uitwerpselen op van katten, honden, kippen etc. Maar ze zoeken ook vieze achterwerken van andere dieren zoals schapen, kippen, konijnen, etc.
Daarom is het van groot belang je konijn goed schoon te houden!
Als je je konijn niet helemaal schoon en reukloos kunt krijgen kun je je konijn tegen vliegen beschermen door een fijne vitrage of vliegengaas over de verblijfplaats te hangen

Diagnose:
Let goed op of je groene vliegen in de buurt van je konijn ziet. Als dat het geval is weet je dat het foute boel is. Controleer of een groene vlieg aan het werk is geweest bij je konijn: vaak heeft je konijn dan een wondje in de buurt van de anus, of binnenkant van de achterpoten, en zie je maden. Verdere tekenen van besmetting zijn: vreemde kale plekken, apathisch gedrag van het konijn en gaatjes in de huid. De gaatjes zijn door de maden gemaakt.

Als dit geconstateerd wordt, dan onmiddellijk naar de dierenarts. Dit is een noodgeval!!! Dus ook als het avond is, of weekend. Veel dierenartsen hebben avond- of weekenddienst, en zullen je willen helpen.

Wacht je een dag met naar de dierenarts te gaan, kan dit voor het konijn dodelijke gevolgen hebben.

Nogmaals mijn antwoord is bedoeld als WAARSCHUWING!!

Groet vlindertje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oei, dankjewel, dit wist ik niet! +1 voor de waarschuwing en ik ga zeker zorgen voor vitrage. Bedankt hoor!!! Xx