Wat te doen met dit zieke lammetje ?

Vorige week troffen wij een ziek lammetje aan. Het buikje ging heftig op en neer, waarschijnlijk omdat het hart heel snel klopte. Toen hij een stukje ging lopen zag je dat hij nogal wankel liep maar hij at nog wel gras. Na een paar meter zakte hij door zijn pootjes en plofte neer op zijn rug met de pootjes omhoog. Ik heb hem op de zij gelegd, de eigenaar was inmiddels gebeld. Hij was er heel slecht aan toe, bleef zo liggen, buikje nog steeds heftig op en neer. Je hoorde het rommelen in zijn buik en de buik was erg opgezet. Hij werd opgehaald om naar de veearts te gaan (zeiden ze), de volgende dag vonden we hem aan de andere kant van een heuvel op zijn zij met de poten tussen het gaas... De eigenaar zei dat er een dierenarts bij was geweest en die dag nog een keer zou langskomen. Wij hebben hem niet gezien. Het leek wel iets beter te gaan verderop de dag maar hij was nog steeds verzwakt. Vandaag kreeg ik een bericht dat het snot uit zijn neusje loopt. Zei het vorige week al dat hij beter af zou zijn in een stal nu hij zo zwak is. Vorige week had ik het idee dat er nog een lam was met dezelfde beginnende verschijnselen. Heb niet het idee dat de eigenaar er erg mee zit en vraag me af wat dit lam kan hebben. De dierenarts dacht aan wormen werd gezegd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Het is natuurlijk niet jouw dier, dus hem meenemen kan niet. Als je denkt dat het lammetje er echt erg genoeg aan toe is, kun je er altijd voor kiezen om contact op te nemen met de dierenbescherming. Zij kunnen zien hoe dit lam er aan toe is. Het is geen probleem om de contact met ze op te nemen als je het niet zeker weet. Als er niets aan de hand bleek te zijn, is dat ook niet erg. Liever een paar keer voor niets gebeld, dan een keer niet en dat het vervolgens te laat is... Het gaat nog altijd om een levend wezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Die dieren kunnen last hebben van gasvorming in hun maag.
Als die niet "ontlucht" wordt zal het sterven.
Ik zou er de dierenbescherming bijhalen of als u die weet te vinden een dierenarts om te helpen, hij zal de eigenaar wel opzoeken voor de vergoeding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je zou de dierenpolitie kunnen bellen. politie kan dan controleren of er daadwerkelijk voor medische zorg is gezorgd door de boer, of dat er sprake is van verwaarlozing.
11 jaar geleden
Misschien kun je de dieren ambulance bellen en vragen of de procedure die nu gevolgd wordt goed is voor het dier en of ze anders willen komen en een kijkje nemen omdat je het niet vertrouwd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bel 144 -Red een dier!

Die zijn hier speciaal voor,die komen zeker weten voor zoiets.
Deze dieren worden aan hun lot over gelaten en dat mag gelukkig ook niet zomaar.
Echt goed dat je iets wilt doen.