hoe krijg je een shetlander in dressuur?

ik weet niet hoe je een shetlander in dressuur moet krijgen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omg -,-
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:)) ZZ proefje?

Antwoorden (1)

net zoals dit bij elk andere pony gaat die men netjes wil doorrijden.

de shet is wat korter in de rug, dus bepaalde dingen zijn niet of heel moeilijk mogelijk.
(achterhand onder de massa, de 'swung' die het dier nodig heeft voor bv een passage of uitgestrekte draf vanuit de achterhand)

een shetlander blijft hoe dan ook 'dribbelen' en zal nooit ruime gangen krijgen, ook niet als men hem stuwend vanuit de achterhand en vanuit ontspanning rond in de bovenlijn rijdt .

voor een hoger niveau in de dressuur heb je flink wat ervaring nodig. ruiters die dit hebben zijn toe aan een grotere pony welke ze uitbrengen of verder brengen in de sport. ze ontgroeien de shet dus heel vlot, waardoor het heel lastig is een shet verder te kunnen brengen in de dressuursport.

Toegevoegd na 2 minuten:
ben even gaan zoeken naar een shet die uitgebracht is in de sport. (zie filmpje.... ervaring ruiter, en verhouding ruiter-shet) ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jodyenboyke
11 jaar geleden
Leuk, vroeger bij ons op stal een shetlander die M dressuur en springen liep. Echt een kleine maat Shet met kleine amazone, was een lust om naar te kijken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
leuk is dat he! :) vind zelf de parcourtjes voor de A'tjes (en de B's) meer weghebben van cavilleties, maar goed het is wel knap :)
M dressuur is dan toch écht wel het serieuzere werk. zo liep er bij de vereniging bij ons een welshje (selectie A) in de Z dressuur mee. dat meisje had een pony gekregen die bij haar opa op het land stond. hij had het ergens op een paardenmarkt op de kop getikt.
afgezien van dat het diertje zadelmak was had het bij de vorige eigenaar als knuffelpony en grasmaaier had gediend. het meisje heeft m zelf zover gebracht. (enkel uitgekomen bij de wijdstrijdjes onder het zadel, dus in de regio!) en steeds als het meisje in de prijzen viel moest ze huilen van geluk, wat het allemaal nóg veel schattiger maakte dan het toch al was. :)
jodyenboyke
11 jaar geleden
Geweldig!