Ik ga 2 Russische dwerghamsters aanschaffen maar kan je ze handtam maken en moet ik 2 mannetjes of 2 vrouwtjes aanschaffen?

Weet jij het antwoord?

/2500

maakt op zich niet uit maar doe ze NIET samen in een kooi. ook al zeggen ze bij de dierenwinkel dat het kan, en zitten ze daar bij elkaar (jongen dieren, of dieren uit 1 nest) er komt hoe dan ook een tijd dat een hamster zijn eigen territorium wil en vechten hier dan om tot de ander opgeeft (en helaas niet zelden het loodje legt) hamsters zijn hele felle dieren die in de natuurlijk ook heel pittig hun territorium verdedigen. dit doen ze dus ook in gevangenschap. vrouwtjes zijn over het algemeen wat schoner in hun hok (plassen vaker op 1 plek zodat je hier een hoektoiletje neer kan zetten) Toegevoegd na 2 minuten: veel hamsters worden niet tam, of worden als ze volwassen zijn simpelweg vals. het zijn geen knuffeldieren, en dit laten ze dan ook duidelijk merken. hamsters die echt tam zijn zijn de uitzonderingen hierop. merendeel van de hamsters zijn vroeg of laat niet (meer) te hanteren.

hamsters zijn solitaire dieren. de enige hamstersoorten die je bij elkaar kan zetten zijn campbelli's en roborovski's. echter zijn roborovski's watervlug en echte kijkhamsters, die willen zelden in handen zitten. een rus moet in zijn eentje in een kooi, anders wordt het vechten tot de dood erop volgt. In dierenwinkels zitten ze wel bij elkaar hierdoor krijg je een verkeerd beeld. ook daar kan het fout gaan als ze ouder dan 6wk. zijn als zal je dat als klant zelden zien. tam maken? wat is handtam, zo tam als een hond/kat krijg je ze niet. Als je zorgt voor de juiste verzorging zullen ze zelden bijten. een hamster blijft niet gezellig bij je op schoot zitten. je kan ze aaien echter gaan ze snel aan de wandel. als ik jouw was zal ik me voor aanschaf goed inlezen op een forum. hieronder een zeer uitgebreid hamsterforum Toegevoegd na 6 minuten: er zijn veel mini-kooien te koop in de winkels. als richtlijn is 50x30cm een mooi formaat voor een dwerg. dat lijkt megagroot toch is die ruimte al snel ingevuld als je er wat speeltjes in doet.

Bronnen:
http://forum.dehamster.nl

Als je 2 hamsters wil aanschaffen doe je er gewoon best aan 2 van het zelfde geslacht te houden anders heb je binnen enkele maanden 50 hamsters. Handtam maken doe je gewoon zelfs van jongs af aan door de dieren dagelijks voorzichtig te hanteren zonder ze te laten schrikken. Als je dit dagelijks volhoudt blijft het meestal het levenlang goedgaan. Doe je dit niet van jongs af aan is het vaak moeilijk de hamster op latere leeftijd nog handtam te maken. Net als bij die andere vraag (http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/huisdieren/russische-dwerghamsters-agresief-kijk-foto.360077) moet ik ook hier vermelden dat hamsters zeker niet solitair zijn! In tegendeel: ze voelen zich prettiger in aanwezigheid van soortgenoten. Als er karakters zijn die niet 'matchen' moeten deze inderdaad apart (met een andere groep hamsters welteverstaan) gehuisvest worden. Dat is iets om op voorhand rekening mee te houden. Bij territoriumproblemen helpt het soms eenvoudigweg om de kooi grondig uit te kuisen en alle materiaal (zoals bodembedekking, slaapmateriaal, etc...) te vervangen. Weg oude geur (gelinkt aan het territorium) en kijk plots gaat alles wel goed! Ik heb vroeger een grote groep russische dwerghamsters gehad. Inderdaad soms hebben deze gevochten, maar eens ik de karakters die met elkaar matchten had uitgezocht en bij elkaar had gehuisvest was er nooit nog een probleem!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100