Onze hond schrikt van vuurwerk ,maar reageert nooit op luide geluiden op de radio of tv hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Aan de tv en radio is je hond gewend geraakt. Omdat je tijdens het luisteren naar de radio en het kijken naar de tv eigenlijk geen aandacht geeft aan de hond, is je hond dit heel normaal gaan vinden.

Een hond aan vuurwerk/onweer laten wennen is heel moeilijk. Er zijn middeltjes op de markt te verkrijgen die je hond tijdens het vuurwerk rustiger houden, maar deze werken alleen bij goed gebruik hiervan (wat bijna nooit gebeurd). De werking is overigens niet gegarandeerd. Bij sommige honden werkt deze middeltjes ook niet. Ik zou het ook afraden het te proberen/gebruiken.

Wat ik altijd aanraad aan mensen is om je hond op 31 december rond 22:30 nog een keer grondig uit te laten zodat het tijdens de jaarwisseling erg moe is. Zet hem/haar dan in de verdonkerde woonkamer (in haar lievelings mand). Als je geluk hebt dan slaapt hij dan door het vuurwerk heen.

Mocht je hond tijdens de jaarwisseling toch in de stress schieten, schenk er dan geen aandacht aan. Maar let op: Laat je hond niet naar buiten, want dan is de kans groot dat je hem/haar kwijt bent. Zodra de hond rustig is geworden beloon je hem/haar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat dat vuurwerk harder klinkt.

Toegevoegd na 20 seconden:
Verder is ie 't van de TV wel gewend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geluid van de televisie heeft een andere toon.
en waarschijnlijk omdat de televisie met regelmaat aanstaat is hij dat gewend.
De harde klappen van het vuurwerk komen onverwachts en dus schrikt de hond.
Beste is om gewoon in de buurt van je hond te blijven, en niet te overdreven aandacht geven of kroelen,anders denkt hij dat het echt een situatie is met gevaar.
en wordt hij angstiger.

groetjes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zintuigen van een hond zijn véél scherper dan van een mens, dus harde knallen die vele malen harder zijn dan de geluiden van de tv, komen keihard bij hem binnen. Bovendien is hij eraan gewend, dat er geluid uit die doos komt, en deze geluiden komen van buiten, en worden veroorzaakt door iets dat hij niet ziet of hoort aankomen. Ook door zijn scherpe reukvermogen merkt hij de 'stank'/ geur van vuurwerk veel eerder op dan wij, en reageert daarop. Ik weet niet, of jullie wel eens zichtbaar schrikken van een onverwachte knal (ik wel, nl....), en ook dat neemt de hond waar. En ook natuurlijk die onverwachte lichtflitsen.

Vaak is de hele avond al en beetje 'anders' dan normaal, en de hond, als gewoonte-dier, is al een beetje onrustig door de veranderde gedragingen binnen zijn 'roedel'- bijv. bezoek, of eten bij de buis ipv. aan tafel, mensen lopen meer rond dan normaal, kleine dingetjes die een hond alerter maakt op zijn omgeving. Daardoor staat hij ook al iets meer op 'scherp en waakzaam',dus reageert eerder.

Het beste kan je lekker een sjor- en trekspelletje met hem doen, als de herrie om 12 uur losbarst, of een ander spelletje dat hij leuk vindt om te doen.
Of hem mee naar buiten nemen AAN DE RIEM!!!!, en hem eens ongestoord en lekker voluit laten meeblaffen.
(de bouvier van mijn vriendin is op nieuwjaarsdag altijd helemaal hees, omdat hij anders niet wordt aangemoedigd eens naar hartelust te blaffen)

Vooral niet belonen voor schrikgedrag door te 'troosten', want dan denkt hij in z'n hondenkoppie dat schrikken het juiste gewenste gedrag is, en zal hij steeds beter gaan schrikken....

Een knallend uiteinde en een klinkend begin wens ik jullie!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
naar buiten toe meenemen zou ik niet durven.
maar hem eens lekker laten blaffen nu het mag van de buren klinkt goed.
ziet hij het ook als 'beloning' dat ie mag blaffen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
afgaand op de hond van mijn vriendin wél : hij staat met opspringende voorpoten naar hartelust te blaffen in al dat oorverdovende geknal. In elk geval kan hij alle opwinding en evt. stress lekker wegblaffen. (In films zijn er ook wel eens scenes, waar iemand onder een treinviaduct de longen uit zijn/haar lijf brult - het lijkt dan altijd heel opluchtend en bevrijdend te werken.) Jammer genoeg kunnen honden het ons allemaal niet vertellen, we kunnen alleen maar proberen hun lichaamstaal zo goed mogelijk te verstaan, en zo 'honds' mogelijk (=eigenlijk heel ontzettend logisch!!!) te denken.
bereid je hond er op voor en laat gewoon een paar keer per een ballon knappen eerst wat verder van hem weg en steeds dichterbij
als hij wegkruipt hem negeren
blijft nij netjes waar hij is dan moet je belonen
maar idd niet aanhalen als hij bang is
en dat hij op vuurwerk schrikkerig reageerd komt omdat dit vele malen harder is dan op tv of je moet je tv echt hard hebben staan maar je hond weet alles wat daarop gebeurt dat kan hem geen kwaad doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hond schrikt van vuurwerk omdat dit een plotseling harde knal is ( ik schrik er zelf ook van). En het geluid van de t.v. of radio hoort hij elke dag en dat is gewoon voor hem, hoe hard je de t.v. of radio ook maar zet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jullie hebben het allemaal over de knallen. Ze hebben echter veel meer hinder van de hoge fluittonen van een gillende keukenmeid of vuurpijlen. Dat geeft naast angst ook pijnervaring.

Mijn vorige hond was schotvrij en ging op oudejaar onaangelijnd mee naar buiten, tot het moment dat zij weggegooide rotjes ging apporteren. Toen zijn wij ons "rot"geschrokken. Er zijn dus nog veel meer dingen waar je op letten moet.
Ivana