Waarom lust de kat geen blikvoer?

De kat laat het eten staan. Als ik verse kippenlevertjes koop lust ie het wel maar dat is aan de prijs. In de winkel koop ik blikvoer van gerenommeerde merken en soms goedkoper en dat laat ie ook staan. Hij lust wel biologisch vlees nb voor de hond. a 0,75 cent per bakje. Ik weet niet meer zo goed wat ik hiermee aan moet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

kieskeurige katten worden gemaakt, niet geboren.
als kitten volgen ze de voedselvoorkeur van de moederpoes.
hier is ooit een bizar experiment mee gedaan, waarbij moederpoezen getraind werden liever bananenschijfjes te eten dan vleesbrokjes.
de kittens zagen wat moederpoes graag at, en 15 van de 18 bleven, na van de moederpoes gescheiden te zijn, de voorkeur geven aan bananenschijfjes.
kittens in een controlegroep keken er niet eens naar.

levertjes mag de kat trouwens niet te vaak hebben.
geef de kat wel vers vlees, zo krijgt hij voldoende vocht binnen, het is goed voor de tanden en voor de darnflora, en het voorkomt blaasgruis.
het hoeft niet duur te zijn; een kilo gemalen kippenkarkas kost bij de poelier nog geen 2 euro.
ook kippenmaagjes en hartjes kosten geen knoop.
dit vormt een gezonde aanvulling op de brokjes.
Rieneke1
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
dank conqie, maar kan het zijn dat je vergeten bent te plussen? het 2e artikel moet in nog lezen, met het 1e ben ik het eens.
ben geen overtuigd lid van de brokkenbrigade.
itt wat vaak wordt gezegd, zijn brokjes ook nog eens slecht voor het gebit.

Andere antwoorden (7)

Mijn kat was net andersom, die lustte wel blikvoer, maar absoluut niet wat ik at. kon mn bord eten gewoon laten staan zonder dat hij er aan kwam.
De kar die ik nu heb zou het onder mn handen vandaan halen.
Misschien zul je hem moeten leren dat blikvoer te eten door echt niets anders te geven. Of geef hem alleen droogvoer, en zo eens ind e week een duurder bakje vlees
11 jaar geleden
Een gezonde , levenslustige kat, eet alle soorten kattenvoer.
Onze kat krijgt altijd droge kattenbrokjes en een enkele keer blikvoer, als hij maar denkt het te ruiken, eet hij geen brokjes meer, maar wacht op blikvoer!
Maar kom ik morgen met kippenlevertjes, dan zal hij zijn blikvoer laten staan.
Het is dus aan jou zelf, wat de kat eet, maar laat je hem zelf kiezen, dan worden het kippenlevertjes of biologisch vlees.
Niet de kat, maar jij moet kiezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ken het probleem, ik heb een nu 9 jarige kater die weet wat hij wil en wat hij lekker vindt...

wat je zou kunnen proberen is wanneer je zelf rundvlees koopt, een stukje voor de kat klein snijden (dat doe ik en het werkt perfekt ! meneer wil heel graag dit rundvlees, heel graag!...)
of kippenhartjes of kippenmaagjes (poelier) of eendagskuikens (dierenwinkel per kilo) (heel goed voor ze)
of runderhart (slager) allemaal in kleine porties in te vriezen en dan is het niet zo duur !
en als je dat afwisselt met niet heel goedkoop blikvoer en ook harde brokjes neer zet, dan kan het niet anders dan dat deze misschien zeer kieskeurige kat toch meer lekker gaat vinden !

Toegevoegd na 2 minuten:
antwoord: misschien vindt deze kat blikvoer gewoon niet lekker !
dat kan, in dat geval is het zaak om het gevarieerder aan te pakken. zie boven.

Toegevoegd na 11 minuten:
ik las je vraag nog een keer en zag "de kat" en "blikvoer" en toen dacht ik: als je 1 kat hebt en een blik koopt, dan moet
dat beestje dus 2 dagen hetzelfde blik opeten...dat is dus oud
voer! er zijn niet veel katten die dat 2 dagen blijven eten!!!

als je bij ah/jumbo en ook andere merken kijkt bestaan er
verpakkingen van 8 of 12 zakjes voer voor mensen met
1 kat en misschien is dat het antwoord op jouw problemen!
bij ah hebben ze zeker 3 verpakkingen met verschillende smaken, dus je kunt variëren.
ook heeft gourmet kleine blikjes voor 1 maaltijd, die mijn kat
zeker waardeert.

succes !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kat moet leren om bepaalde dingen te eten.
Zet je mij een biefstuk en een karbonade voor dan kies ik ook de biefstuk.
Is er echter alleen maar karbonade dan eet ik heus de karbonade wel op.
Dit is hetzelfde met een kat, geef hem/haar gewoon blikvoer en niets anders, eet ie het niet dan maar een dag niet, de volgende dag gaat hij/zij het heus wel eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je kat wel gewoon droge brokjes eet dan kun je dit " probleem" gewoon laten voor wat het is, want voor de gezondheid van je kat maakt dit helemaal niks uit. Als je kat een goed gebit heeft en goede droge brokjes eet, is blikvuren absoluut niet nodig, maar puur een traktatie .
Blikvuren bestaat voor 80 à 90 % uit vocht en is dus erg arm qua voedingswaarde.
Heeft een kat bv een slecht gebit en eet het GEEN brokjes is het een ander verhaal.

Toegevoegd na 2 minuten:
Blikvuur=blikvoer

Toegevoegd na 36 minuten:
Waarom hij het niet lust......ik omdat ie al eens " lekkerder" gehad heeft?
Wat een bofkont die kat van jou, kippenlevertjes!!!! Ja, dan haal je je snorharenneusje wel op voor een blikje blikvoer
:-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kat is een eigenwijs beest, maar niet dom.
Wat je moet doen, is elke dag 2 keer per dag een beetje blikvoer in zijn bakje doen.
Dit 15 minuten laten staan, en als de kat niet gegeten heeft dit weg gooien.
En na een week gaat hij/zij gerust wel eten !!!

Of het moet zo zijn dat ze ergens bij de buren ook eten krijgt.
Tsja, dan helpt niets ben ik bang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Katten zijn heel kieskeurig. Wees blij dat jou kat vooral van brokjes houdt. Die zijn heel goed voor de tanden van je kat. (bron: dierenarts) Het is denk ik wel goed om af en toe wat blikvoer te geven. Mijn kat wil alleen hele fijne paté (bijv. Gourmet). Ik geef dit omdat hij het lekker vindt en omdat ik dan een mogelijkheid heb om daar evt. medicijnen in te doen als dat nodig is. Bij mijn vorige kat was dat een probleem. Zij at alleen één soort brokjes. Daarom combineer ik nu verschillende merken brokjes.