20 jarige pers. Zij is doof, blind maar eet en was zich nog. Wel gaat zij de laatste tijd op de meest vreemde plekken slapen. Kan zij pijn hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Hoe moeten wij dit ooit weten?
capthavoc
12 jaar geleden
oei 20 jaar ?
dan zal ze niet lang hebben, denk ik.
Maar ik zou toch even naar de dierenarts gaan voor een urine glucose test het kan zijn dat ze het begin van nierfalen heeft ?
Dan zoeken ze inderdaad de vreemdste plekken op
helaas als het zover is dan is er weinig meer te doen
dan hooguit een strikt dieet maar 20 jaar is stokoud
in mensenjaren is ze dan echt een honderjarige sterkte !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou ze een begin van nierfalen hebben, capthavoc?
Dan kun je alles wel gaan onderzoeken en zeg nou eerlijk: blijkbaar is het een behoorlijk taaie dame, anders was ze niet zo stokoud geworden.
Ze moet uiteindelijk toch ook ergens aan doodgaan dus ik zou zeggen: Niet mee naar de dierenarts gaan zeulen als je geen ernstige vermoedens hebt, en lekker met rust laten verder. Dat verdient ze toch?
Rieneke1
12 jaar geleden
juist skusme, ook hier een kat die over 2 mnd 20 wordt.
zo nodig krijgt ze uiteraard nog een kuurtje ab, maar ingrijpende dingen gaan er niet meer gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het zelf ook niet meer willen, als ik tegen de 100 liep...
Rieneke1
12 jaar geleden
mijn idee.
de batterijtjes raken langzaam leeg.
zo nodig krijgt ze nog een duwtje van me, maar dan komt de da aan huis.

Het beste antwoord

Als jij al 20 jaar de eigenaar van die kat bent, dan is de kans toch heel groot dat je het zelf wel in de gaten hebt als ze pijn heeft. Je kent haar als geen ander.
Ik merk het in ieder geval onmiddelijk aan mijn kat als er iets niet helemaal in orde is.

Dat ze eet en zichzelf wast is in ieder geval een goed teken: Het zijn de eerste dingen waar een kat mee stopt als ze veel pijn heeft.

Natuurlijk zal ze hier en daar wel een pijntje hebben of iets dat niet lekker zit. Maar dat mag als je zo oud bent, en het hoeft niet te betekenen dat het leven voor haar niet prettig meer is.

Ik zou haar lekker verwennen met aandacht en liefde, en haar verder ook lekker met rust laten. Het is immers een diepbejaarde dame.
Sleep haar ook niet mee naar de dierenarts als er niet echt iets bijzonders aan de hand is.

Geniet nog maar even van elkaar.
En gebruik je gevoel en observatievermogen om in te schatten wanneer ze echt pijn heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste beantwoorders van deze vraag. Ik wil jullie allemaal bedanken. Alle antwoorden waren hartverwarmend.

Andere antwoorden (2)

ik vind het vaak een veeg teken als de kat afwijkend gedrag gaat vertonen, zoals op vreemde plekken slapen.
helaas weten katten buitengewoon goed hoe ze pijn moeten verbergen.
ik zou, in overleg met de dierenarts, eens kijken hoe ze reageert als je haar een paar dagen op een pijnstiller zet.
je ziet dan snel genoeg of haar gedrag terug veranderd of niet.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een paar weken voordat mijn oma's kat overleed begon zij ook te slapen op de meest vreemde plekken, zoals boven op de televisie.
Toen kwam mijn oma een paar dagen bij ons logeren, en toen ze hier was kreeg ze een telefoontje dat de kat dood op de stoep lag. De buren hebben haar wel eten en drinken gegeven en voor haar gezorgd hoor.
Rieneke1
12 jaar geleden
idd desibel, een kat van een kennis van me heeft kanker, en gaat het niet lang meer maken.
ook zij gaat op afwijkende plekjes liggen.
het is geen goed teken als een kat dat doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het geldt voor alle (zoog)dieren: De meeste mensen sterven net op dat ene moment dat er even geen dierbare rond het bed zit...
Geeft te denken...
Rieneke1
12 jaar geleden
het is toch prive he, voor zowel mens als dier.
hoewel het natuurlijk lang niet altijd opgaat.
het is jammer dat dieren niet kunnen praten.
We zijn machteloos en moeten maar toezien.
Ik zou toch even contact zoeken met de dierenarts.
Komt namelijk redelijk veel voor dat een kat voelt als ze stervende is (klinkt niet leuk) dat ze afstand neemt van de mensen waar ze van houdt.
Onze kroop onder het bed en lag overal waar ze niet moest liggen.
Ook zij waste en at nog tot het laatst.
Dus het wil niet altijd zeggen dat ze pijn heeft.
Srry voor deze woorden maar het komt helaas voor .
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als het dan zover is, en een stokoude kat zoekt een plekje om rustig te sterven, dan moet je de natuur ook z'n gang laten gaan, en het beest niet oppakken en meezeulen naar de dierenarts.
Ook een hoogbejaarde kat mag zelf bepalen hoe en waar ze haar laatste adem uitblaast.
j5m
12 jaar geleden
Je hoeft de kat ook niet mee te nemen maar de dierenarts is ook je adviseur al thans onze dierenarts doet dat wel.
Je kunt hem alles vragen.
Rieneke1
12 jaar geleden
in dat geval zou ik de kat niet meezeulen, maar de dierenarts aan huis laten komen om te helpen bij het laatste stukje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker waar, rieneke. Helaas rekent onze dierenarts daar een flink tarief voor. Evengoed zal ik dat op zo'n moment zeker opheosten.
Rieneke1
12 jaar geleden
heb je geen keus waar je woont skusme?
hier keuze uit een heel scala, met groot verschil in prijs.
wat ik ook van belang vind, en van tevoren bespreek, is dat het een buikprik wordt.