Kitten hele dag onder de bank, eet en drinkt niet. Wat kan ik het beste doen?

Hallo allemaal,

Sinds gister middag ben ik trotse eigenaar geworden van een super lieve kitten van 9 weken.
Bij aankomst thuis had de fokker gezet hem zelf op de kattenbak te zetten zodat hij weet waar dat is. Ik dit gedaan, vervolgens viel hij bijna in slaap dus heb m in een deken gerold en op de bank neergezet. Hier heeft hij een hele tijd geslapen, toen werd hij wakker en ging hij op de bank lopen en werd hij nieuwschierig. Dit leek mij een goed moment op de grond te zetten zodat hij op zoek kon gaan naar z’n eten drinken en waterbakje. Vanaf dat moment schoot hij onder de bank.. overal staat dat hij vanzelf komt en je het niet moet forceren en snachts wel komt. Nu een hele nacht verder zit hij nog steeds onder de bank, en is heel hard aan het piepen. Probeer m rustig te houden door tegen m te praten. Maar hij heeft nu al 15 uur dus niet gegeten gedronken of gepoept of geplast. Begin mij een beetje zorgen te maken wat kan ik nu het beste doen.
Vind het zo erg zielig heb z’n voer alles in de buurt gezet en zojuist bakje met melk onder de bank zodat hij miss wat kan drinken maar hij doet niks. Zodra ik met mijn hand in de buurt komt begint hij te blazen, toen ik bijv bakje neer zetten. Wat kan ik nu het veste doen?

Groetjes Meike
Een bezorgd baasje

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.8K
ronron1212
4 jaar geleden
Pak haar voorzichtig onder de bank vandaan zet haar weer op de bank. Pak haar dekentje pak het eten en ga met haar op de bank zitten. Probeer haar op haar gemak te stellen door haar voorzichtig te aaien en haar even op schoot te nemen.
bamibal
4 jaar geleden
Een kitten met 9 weken al bij de moeder weghalen is eigenlijk te vroeg en kan leiden tot gedragsproblemen.

Antwoorden (2)

Jammer dat deze "fokker" het beestje zo jong heeft meegegeven. Een echte fokker geeft een kitten pas op z'n vroegst met 13 weken mee, als het de entingen op 9 en 12 weken heeft gehad en wat weerbaarder is, zowel fysiek als psychisch.
Dit is geen situatie op lang aan te kijken. Een bezoek aan de dierenarts lijkt me heel verstandig. Ga vandaag nog.
Rieneke1
4 jaar geleden
Bange katten verstoppen zich op rustige plekjes. Win haar vertrouwen door in dezelfde ruimte te slapen. Zo zal ze nieuwsgierig worden in plaats van angstig. Je moet wel veel geduld hebben. Zorg dat er altijd een rustige veilige plek is en kijk je kitten nooit recht aan maar knipper met je ogen, dat is een kalmerend signaal. Pak nooit een kat op wanneer die bang is, dat kan je zien door de grootte van de pupillen en gespannen houding. Bij sommige katten helpt het een soortgenoot te hebben die niet bang is, het moet wel klikken. Je kan altijd de hulp nemen van een gedragstherapeut, die kan je ook helpen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Rieneke1
4 jaar geleden
Een piepjong kitten die 15 uur niet gegeten of gedronken heeft, en bij binnenkomst een hele tijd slaapt, dat is de situatie. Jij zou dat dus rustig aankijken en er vannacht bij gaan liggen?