Nee hoor, aquaria en vissen kunnen prima tegen zonlicht, echter moet het niet al te fel zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat is slecht. Te veel (zon)licht is niet goed. Het bevordert algengroei.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is eerder het soort licht dat de algengroei kan dan het 'teveel aan licht'. Bij goede aquariumlampen zal het langer laten branden van de lampen geen invloed hebben op de algengroei, mits er in het aquarium een gezond evenwicht heerst. En inderdaad, zonlicht is van dat 'soort' dat het wel algenbevorderend kan zijn.
Zeker. Daarom gaan veel vissen ook schuilen ( onder boten etc) dat heeft ook n dubbele werking aangezien daar ook vaak andere kleinere dieren zitten en algen groeien. Maar in de zee kunnen ze zich verstoppen. In een aquarium ( vaak) niet. Ze zullen niet direct doodgaan, maar fijn is t niet...

Toegevoegd na 33 seconden:
De zee moet de natuur zijn...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In een aquarium zit maar betrekkelijk weinig water, dat door direct zonlicht mogelijk snel verder opgewarmd wordt en dat is op zich zelf weer slecht voor de vissen.
Warmer water zal ook sneller verdampen, waardoor ook sneller de waterwaarden uit hun evenwicht gebracht worden, met als mogelijk gevolg, giftige blauwalgen.
Veel aquariumplanten zijn schaduwplanten die geen direct zonlicht kunnen verdragen.
Wel is het zo, dat zonlicht dat door dubbel glas heen komt, een deel van zijn energie verliest, zeker als het zonlicht er niet haaks binnen valt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of zonlicht slecht is voor het aquarium hangt nogal af van de omstandigheden.

Normaal gezien moet er altijd een beetje zonlicht op het aquarium schijnen omdat aquariumfabrikanten er van uit gaan dat er altijd wel wat zonlicht op het aquarium valt. Dit is namelijk simpelweg moeilijk te vermijden tenzij je steeds de gordijnen dicht zou houden. Daarom hebben de meeste aquariumfabrikanten hun lampen hierop aangepast. Het licht van de aquariumlampen en een klein beetje buitenlicht is daarom de perfecte combinatie.

Dus in dat opzicht is het niet slecht. Er zijn alleen twee dingen die mis kunnen gaan:

1. Er komt meer zonlicht van buiten het aquarium dan van de lampen boven het aquarium: planten zullen naar het licht toe gaan groeien en ook vissen passen hun zwemhouding hierop aan. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

2. Indien het evenwicht in het aquarium niet 100% in orde is kan er in het aquarium een verhoogde kans op algen bestaan. Is deze verhoogde kans aanwezig dan zal het extra zonlicht het de algen alleen maar gemakkelijker maken.