Hoe laat je een kat afvallen als ze met zijn tweeën zijn en de ene alles opvreet en de ander alleen eet als ze honger heeft?

Ik heb 2 katten. Een kater en een poes. Nu is de kater eigenlijk veel te dik en de poes is precies goed.

Zodra ik voer neer zet, vreet de kater alles op, de poes neemt een beetje en gaat dan weer weg, vervolgens eet de kater dat deel ook op.

Nu zegt iedereen, dat ik de katten apart eten moet geven, maar dat werkt dus niet. Dan moet ik ze de hele dag gescheiden houden. Want de poes eet niet op commando.

En als ik de poes eten geef, en de kat opsluit in de woonkamer, wil de poes niet eten. Dan wil zij weten wat de kater aan het doen is.

Ik heb een voedsel bal gekocht. Dan moet de kat moeite doen om het eten eruit te krijgen...maar die wil hij niet gebruiken als de poes eten heeft...

Wie oh wie heeft de briljante oplossing?
Dieet voer is geen oplossing, ze krijgen speciaal voer van Royal Canin voor blaasgruis.
Rieneke...ik reken op je hahaha

p.s. ik heb geen geld voor een halsband met sensor voor een speciaal kattenluikje (dat was het idee van mijn moeder, maar die dingen zijn zo duur)

11 jaar geleden
8.7K

Het beste antwoord

je zou een voerkist kunnen overwegen; je maakt de opening dan groot genoeg voor poes, maar voor de kater is het te nauw.

vorig jaar zat ik in een soortgelijke situatie; 4 slanke katten, en 1 rolmops.
ik ben toen een bewegingsprogramma gestart met het dikzakje.
dagelijks meerdere malen spelen, rennen en springen achter een veter of laserlampje.
het gaat niet snel, maar dat hoeft ook niet; langzaam maar zeker gaat het de goede kant op.

een combi van voerkist en trainen is uiteraard het beste.
succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.margali.com/voerkist15.html

Toegevoegd na 4 minuten:
je weet dat royal canin urinary tegenwoordig ook verkrijgbaar is in een light variant?
Rieneke1
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Een light variant, nee dat wist ik niet. Voerkist zou nog wel een uitkomst kunnen zijn...of voer onder het bed zetten, daat kan de kater niet bij...maar de poes mag de slaapkamer niet meer in, nooit meer...ze scheurt het behang van de muur :-S Als ik de opening even groot maak als de hoogte van het bed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk even op de zak of je die al niet hebt,als het goed is moet er moderate bij staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Whoaha... rolmops.... :) eneh... zeer nuttige info uiteraard! +1
Rieneke1
11 jaar geleden
dank euca!
de rolmops is inmiddels een mollekoppie :)
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Bedankt Rieneke,
Ik ga het proberen met een voerkist, kijken of het me lukt deze in het juiste formaat te maken. Ook bedankt voor de foto's. @maria16 nee de light variant heb ik niet. Ik heb de gewone van 9kg...omdat ik daarvan de streepjescode's spaar voor een gratis zak voer, ze zijn zo'n €60,- per zak. Helaas doet de light voeding niet mee aan die actie. Ik ga eerst de voerkist proberen, anders stap ik wel over op de light voeding. De kat is belangrijker dan het geld natuurlijk.

Andere antwoorden (6)

Je geeft het voer allebei in aparte bakjes, je moet er zelf bij blijven. wanneer de kater klaar is met eten, hou je haar in de gaten dat ze niet de poes van haar voerbak wegjaag, zodat hij het gaat eten. Wanneer de poes haar paar brokjes opeet en klaar is neem je het bakje weg.
Wanneer de poes weer trek heeft en wil gaan eten zal ze miauwen. Je zet haar bakje weer terug en let op de kater.Dit herhaal je. Je kunt de poes ook leren om op bepaalde tijden te eten,dus niet het bakje laten staan zodat ze het zelf kan regelen wanneer ze eet. Je geeft bv s'morgens om 8 uur een bakje voer en neemt het na 15 minuten weg, sávonds herhaal je dit, de poes zal leren dat ze niet de hele dag over haar eten kan beschikken, kan ze nu eigenlijk ook niet als de kater haar voer op eet. Je zegt de poes eet niet op commando, dat komt omdat ze weet dat ze de hele dag kan beschikken over haar eten. Wanneer je haar op vaste tijden eten geeft, zal ze leren om dan ook te eten. Succes, lijkt me een lastige situatie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
52 seconden eerder... !
ik heb dit probleem ook gehad, zonder het speciale voer voor blaasgruis, maar wel een heerlijke kater die groeide omdat de andere kater niet alles op at...!

de enige manier die hier werkte was :
na het, hoe kort ook, eten van beide katten - de slokop kreeg iets minder (even op dieet) beide bakken van de grond, een in de afwas, een apart in het kastje bij het voer.

zodra de "langzame eter" aangaf weer iets te willen eten, prima, bak uit het kastje op de grond en voor de ander kater precies hetzelfde maar met heel weinig erin.

dus allebei steeds tegelijk eten, wel minder en nooit meer iets op de grond laten staan, dat laatste is denk ik de truc !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ook goedemorgen dan ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, je hebt snelle (poehpoeh) en vliegensvlugge (jij) ! :)
Wij hebben precies hetzelfde probleem gehad. Een te dikke kater (met diabetes) die het bakje van de andere 'normale' kater rooft. De oplossing bij ons was uiteindelijk het voer op een plek leggen waar de dikke poes niet bij kon. En dan niet met een speciale kattenluik, maar gewoon ergens in huis. Bij ons was dat een hoge vensterbank waar de dikke kater niet lenig genoeg meer voor was. Dat werkte perfect. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou smorgens beide katten een bepaalde tijd laten eten en dan de kater naar buiten laten gaan.
Het bakje van de poes daarna terug zetten en na een uur weghalen. Dan ook pas de kater weer binnen laten,hetzelfde zou ik savonds herhalen. Hopelijk werkt dit,succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Gaat niet werken :-) Mijn katten komen niet buiten. Dat kan niet...en als het kon, dan deed ik het niet. Ik wil niet dat ze dood gereden worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn katten gaan wel naar buiten. ze zijn aan komen lopen, en dus buiten gewend. De kater blijft in de tuin, gaat heerlijk in de zon liggen. de poes blijft een uurtje weg.
aangereden nog nooit, aangevallen door andere kat(ten) inmiddels twee keer. bij ons zou deze methode dus goed werken
Ik heb het hier ook gehad met twee katten en nog.

Vanaf het begin dat mijn jongste kat dieetvoer moest hebben,heb ik de ene kat in de keuken te eten gegeven en de ander in de woonkamer met de deur dicht,het eten laat ik een uur staan,is er iets niet op dan hebben ze pech,maar dit gebeurd zelden want ze zijn er snel genoeg aan gewend dat ze gescheiden te eten krijgen.

Na het uur gaan de bakjes weg en de deur weer open en dit doe ik al ruim 6 jaar zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gewoon een kattenluikje met 4 verschillende standen kopen ( kost 19,95 van Cat Mate), ik heb er ook 1 , je kunt dan de ene poes buiten laten , zodat de ander kan eten.....en vice versa

Toegevoegd na 1 minuut:
de 4 standen zijn; open en dicht , alleen naar buiten of alleen naar binnen !