Wat is catnip?

Wat is catnip en wat doet het met je kat? Gebruiken jullie het zelf ook? En vanaf welke leeftijd kunnen katten het ruiken? Raden jullie het aan/af?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naast catnip worden katten vaak ook helemaal 'high' van valeriaan. Beide (plantaardige) goedjes zijn ongevaarlijk voor katten, maar je doet ze er een groot plezier mee. Jezelf iets minder met valeriaan, want het ruikt niet zo heel fris... ;-)
Inderdaad werkt het nog niet zo bij jonge kittens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jahaha dat klopt,ik heb hier een potje met Valeriaan en owee als de deksel eraf gaat,ze worden er helemaal high van.

Het beste antwoord

Catnip is een andere naam voor nepeta sibririca. Een plantje dat lekker ruikt (mintcitrus-achtig) voor katten. Er groeien paarse bloemetjes in, lijkt een klein beetje op lavendel als ik het ergens mee moet vergelijken. Ik had ooit een flinke in mijn tuin, mijn kat vond het zo lekker dat ze er gewoon in lag te slapen. Het lijkt alsof ze in een soort relaxte bui raken als ze het eten/ruiken.
Ik denk dat het geen kwaad kan en dat ze vanaf jongs af aan al lekker vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, ik raad het aan het is onschuldig en katten houden van kattenkruid, ook wel catnip genoemd. Elke kat reageert op zijn eigen manier op kattenkruid. Nadat ze de geur ervan hebben opgesnoven of van de plant hebben gegeten, rollen sommigen zich dramatisch miauwend of jankend over de grond, schurken ze tegen de plant aan of blijven ze onbeweeglijk staan met een doffe blik in de ogen. Soms bedekt het derde ooglid het oog. Kwijlen en spinnen komt ook voor. Na tien à vijftien minuten is de "betovering" verbroken.

Toegevoegd na 51 seconden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kattenkruid

Toegevoegd na 33 minuten:
Slechts zestig procent van alle katten krijgen een trip van kattenkruid. Zelfs van bijvoorbeeld leeuwen en tijgers is geweten dat ze helemaal weg zijn van catnip. De gevoeligheid is erfelijk; katten hebben er een speciaal gen voor nodig. Jonge katten en kittens staan er over het algemeen minder open voor en de interesse neemt toe met het ouder worden.

Toegevoegd na 34 minuten:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/9138-kattenkruid-of-catnip-een-ongevaarlijke-drug-voor-uw-kat.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kattenkruid (Nepeta cataria)

Catmint is in Nederland beter bekend als Kattenkruid (vaak ook gespeld als Kattekruid). Katten schijnen een voorliefde te hebben voor dit kruid. Ze zullen de plant altijd weer opzoeken en wanneer ze het vinden worden ze zeer opgewonden.

In mensen werkt Kattenkruid ontspannend; het wordt vaak gebruikt om de nachtrust te bevorderen, en om ongemakken rondom de menstruatie te verlichten. Het heeft een aangename smaak.

Effecten kattenkruid
Kattenkruid is een mild, ontspannend hallucinogeen. Na het het drinken van sterke thee geeft het een behaaglijke ontspanning, zorgt het voor een lichte 'high' en heeft het een stimulerend effect op de verbeeldingskracht. De smaak is erg goed. Goed voor een ontspannen avond om bijvoorbeeld rustige muziek bij te luisteren of om beter tot rust te komen na een drukke dag.

Gebruik
Je kunt het beste ongeveer 25 gram op 1 liter water gebruiken. Even laten koken en 15 minuten laten trekken. Daarna zeven, eventueel honing of suiker toevoegen en het is klaar voor gebruik. Drink eerst een kopje en wacht het effect af voordat je meer neemt.
Kattenkruid is goed te combineren met Galangal, Damiana en Valeriaan.

Links
Een hoop informatie over Kattenkruid door Botanical.
.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
wat leuk keesje, dat wist ik niet!
*rent meteen het balkon op* ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zal ik je de eerste paar uren niet lastig vallen!