Vrouwtjes kempvissen agressief?

Hallo!
Ik heb een mooi aquarium (helaas zonder deksel of iets) Dus tot 2 keer toe is het mannetjes kempvis uit mijn bak gesprongen. Ik heb hem tot 2 keer toe gered.. Maar de laatste keer was fataal helaas. Nu heb ik geen andere bak waar ze in kunnen. Ik heb wel een aquarium met best veel andere vissen erin.

Nu mijn vraag. Kunnen de vrouwtjes kempvissen wel bij andere vissen? Zijn de vrouwtjes minder agressief? Of moet ik het gewoon niet doen. :) Ik wil mijn vissen graag behouden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.5K

Antwoorden (4)

De vrouwtjes kunnen zonder probleem bij andere vissen in het aquarium.

Let wel op: Het aquarium moet verwarmd zijn. De kempvissen moeten wennen aan de temparatuur, dus in een plastic zak (met zuurstof) een kwartiertje in de nieuwe bak hangen alvorens ze vrij te laten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor de informatie. Ik zocht het op, op google. Maar daar kon ik niks vinden. :) En het zakje met alles doe ik altijd inderdaad. Anders krijgen ze een shock volgens mij haha. Ik zou het zelf ook niet leuk vinden als ik van kouder naar warmer ga.
Dit komt niet noodzakelijk door de vrouwtjes, een Bèta Splendens kan namelijk "springen".
2 mannetjes samen kan NIET ,ze noemen niet voor niets kempvissen. Maar mannetjes en vrouwtjes vechten niet echt maar vertonen een soort broedgedrag waarbij ze imponeren en achter elkaar zitten, en ja dan gaat er soms eentje springen.
Die vrouwtjes kan u wel overbrengen bij andere vissen maar er wel voor zorgen dat die aquarium groot genoeg is en samen met niet TE actieve vissen. Ook een schuilplaats voorzien in de vorm van een afgezaagde cocosnoot, daar zijn ze dol op.
In bron een leuke website over Bèta Splendens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je alleen van zin bent vrouwtjes te houden moet je er enkel op letten dat je ze niet samenhoudt met drukke vissen, vissen die aan de vinnen van de kempvissen zouden kunnen bijten en te kleine vissen die door kempvissen als voedel zouden kunnen worden aanzien, tenzij dit de bedoeling is.

Een kempvis zou zeker niet uit het aquarium mogen kunnen springen. Zeker aangezien voor deze vissen een dekruit noodzakelijk is. Anders koelt de lucht boven het wateroppervlak te snel af! Kempvissen zijn namelijk labyrintvissen, ze ademen ook lucht via een speciaal orgaan. Aangezien het koudbloedige dieren zijn kunnen deze kempvissen ziek worden als de lucht die ze ademen te koud is.

Let er ook op dat wanneer je toch opnieuw een mannetje zou willen nemen dat je zeker meer dan een vrouwtje overhoudt. Anders zal het mannetje alleen dit vrouwtje achterna zitten met de nodige stress voor dit vrouwtje tot gevolg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ze kunnen bij andere vissen dus dat is geen probleem.

de mannen kunnen ook bij andere vissen, maar dan wel in een gezelschapsbak dus met vreedzame vissen. (geen cichliden bv) ook oppassen met vissen die de neiging hebben om aan vinnen te vreten.

om dat te voorkomen kan je de vissen veel levens voer geven wat momenteel volop te krijgen is (voor de dierlijke eiwitten) kempvissen eten zowiezo hoofdzakelijk levend voer dus sla je 2 vliegen in 1 klap.

mannetjes kan je niet bij elkaar zetten, en een solitair mannetje kan nu en dan wat patserig en stoer reageren op fel gekleurde vissen van hun eigen formaat.

zowel mannetjes als vrouwtjes zijn dus geen probleem zolang je maar 1 mannetje per bak houdt.

heb je jongbroed moet je wel oppassen. jonge visjes worden aangezien voor levend voer en verdwijnen in de bek.

verder zijn het hele rustige vissen.