aan je vorige vraag zag ik dat je guppies had, de kleine gekleurde zijn volgens mij mannetjes, de wat grotere bruine zijn vrouwtjes. Pas trouwens wel op met guppies, ze vermeerderen zich snel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes guppen:

De mannetjes hebben vaak een mooie staart, zijn iets groter maar om het zeker te weten let je op het volgende. op de buik, vlak naast de staartvin zit een klein vinnetje, is dit een streepje dan is het een mannetje.

De vrouwtjes zijn vaak grijs/grauw (Maar kunnen ook mooi gekleurd zijn) Maar om zeker te weten dat het een vrouwtje is let je op het volgende: op de buik, vlak naast de staartvin zit een klein vinnetje, heeft deze een waaiervorm dan gaat het om een vrouwtje.

Veel plezier ermee!

Onthoud: Guppen zijn de konijnen onder de vissen ;)

Toegevoegd na 1 minuut:
Ps: het vinnetje zit ongeveer halverwege de buik. (foutje van mijn kant: hij zit niet direct naast de staartvin)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is afhankelijk van de vissoort.

Bij guppen bijvoorbeeld zijn de vrouwtjes zijn meestal sober en de mannetjes zijn meestal kleurrijk van uiterlijk. Helaas zijn er met de kweekvormen van tegenwoordig ook sobere mannetjes en kleurrijke vrouwtjes, dus zie het verschil dan maar eens!

Je kijkt dus best naar waar het echt om gaat: de aarsvin. Want aangezien het levendbarende vissen zijn is deze bij het mannetje tot een geslachtsorgaan gegroeid, het zogenaamde gonopodium. Let wel op: bij pasgeboren guppen kan je het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes niet zien. De aarsvin vormt zich namelijk pas op latere leeftijd om tot een gonopodium.

Bij platy's moet je bijvoorbeeld al zeker naar het gonopodium kijken want is er qua kleur geen verschil tussen mannetjes en vrouwtjes.

Zwaarddragers hebben een duidelijk secundair kenmerk: de mannetjes hebben een verlengde staartpunt. Ook dit komt bij jonge zwaarddragers pas op latere leeftijd tevoorschijn.

Bij de meeste vissen geldt overigens ook dat de vrouwtjes groter zijn dan de mannetjes.