Hoe kan een poes uit de tuin ontsnappen, terwijl je tuin volledig hebt omringt en beschermd voor uitbraken? En hoe voorkom je het verder?

Onze heilige birmaan een vrouwtjes kat van al ongeveer meer dan 12 jaar, dun en heel lenig en nog vol energie.
Ontsnapt heel vaak uit de tuin, we hebben schuttingen staan met een soort ijzer draad erboven richting tuin wijzend. Het is zo hoog als de wet voorschrijft.
De spullen die in de tuin staan niet tegen de wand zodat ze niet met een sprong omhoog kan.
En ook niet via het houten rek dat je ziet staan, er zit genoeg ruimte tussen om er niet over heen te kunnen, het is vooral zodat ze uit de tuin kunnen kijken.

Me vader heeft ook net een open tuinhuisje gemaakt, voor de bbq zodat we als het regent daar kunnen zitten.
Er zitten wel een paar plekjes, maar het zou niet mogelijk moeten zijn via dat eruit te komen.

Ik heb ze al eens gezegd plaats een camera en kijk wat ze doet.
Hier 2 foto's de beste die ik heb om te laten zien, heb er geen van de tuin zelf.

Ze lijkt wel een houdini ofzo. In ieder geval wanneer ze ontsnappen staan ze zo weer voor de deur, zeldzame keer gaan ze aan de wandel.

Toegevoegd na 3 dagen:
Let niet op de kat in de foto want dat is het mannetje, ik heb het over het vrouwtje. Slank, lenig en licht vol energie.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

De schutting en de tuindeur,daar gaat een kat overheen.
Ook al heb je draden gespannen.

Jouw kat heeft het genoegen om alles op het dooie gemak te bekijken ,en uit te rekenen wat alle mogelijkheden zijn.
Ze heeft daar dagen en weken de tijd voor.

Je moet de schuttingen en de tuindeur beveiligen met een rol systeem.
Dwz,denk aan een stuk pvc buis dat net ter hoogte van het bovenste gedeelte van het hout zit.
Dus ter hoogte van waar de rondingen beginnen.

Als de kat gaat springen en klimmen raakt hij de buis,die gaat draaien en hij verliest zijn grip en duikelt omlaag.
Dat doet hij een paar keer en dan is het afgelopen.
Zorg wel dat deze constructie een eindje van de schutting afstaat.
En het liefst hoe dikkere buis hoe liever.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Katten leven ook in de 3de dimensie. Die van mij zit ook op plekken waar ik hem niet verwacht. Kan echt recht omhoog springen, en niet mogelijk bestaat niet voor een kat
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, uit zit/stand kunnen ze zichzelf lanceren lijkt het.
Ontsnapping over de tuindeur.
1.80 a 2.00 meter is een peulenschil voor een kat/poes.
Ook de diagonalen in de deur zijn een prima hulpmiddel.
......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
J, die tuindeur is een makkie voor elke kat, daar kunnen ze heel simpel inklimmen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
brendanh: die inschatting kunnen ze na 1 keer testen waarschijnlijk heel erg goed maken, daarna weten ze precies waar ze hoe moeten sprngen om er veilig doorheen te komen.
Bij ons was in de slaapkamer het ruitje boven de deur weg, onze kat kwam daar vrolijk doorheen gesprongen, dus vind het niet heel raar, wat veel mensen doen is 3 stroomlijntjes spannen op de plaatsen waar je nu het hek iets naar binnen hebt steken, wel zorgen dat je ook met een geleider contact maakt met de grond, anders voelen ze er nog niks van. Na 2 x laten ze het meestal wel uit hun hoofd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien klimt hij gewoon tegen dat hout op of er zit toch ergens een kleine spleet.

Ik zag juist gisteren dat mijn 2 jaar oude kat zich onder een openstaand kastdeurtje doorwrong omdat mijnheer er niet snel genoeg langs kon. De spleet was 8 cm hoog! Eergisteren ging hij op een paal van ons terrashek, met een oppervlakte van 2 bij 6 vierkante centimeter, zitten uitkijken. Hij loopt over mijn bureau en springt over de printer en een daarnaast staande speaker zo, hup, achter mijn computerscherm of gaat onder het scherm door; opening is 13 cm hoog. Dat is allemaal heel gewoon voor hem.
11 jaar geleden
Als ik zo je foto's bekijk dan vermoed ik dat ze via het trapje van het houten rek omhoog klimt en op die manier toch over of op de heg springt die er naast staat of ze springt op het ding dat aan de muur hangt op de tweede foto en vanaf dat ding op de schutting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Katten kunnen behoorlijk ver en hoog springen zoals je weet dus sluit het niet uit. ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn kat springt ook hoog in de kast dus en ook bij jullie las ik dus het zou heel goed kunnen.
Als een kat iets ècht wil, dan lukt het. De enige manier om een tuin compleet catproof te maken, is 'm ook overdekken met gaas.
Twee meter omhoog springen is doorgaans geen enkel probleem, op twee meter hoogte een sprong maken naar een randje van een centimeter breed een ruime meter verderop meestal ook niet. Zolang de dame er maar _wil_ zijn, verzint ze wel een manier om er te komen.
En dat het mogelijk is, is duidelijk, dus de tuin is niet goed genoeg beveiligd. Toch maar overdekken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die gaat ONDER de schutting door als ik zo foto 2 eens bekijk. Er is ruimte onder en als ze wil, past ze er onderdoor. Als de kop erdoor is, gaat de rest ook.
11 jaar geleden
Als je niet wilt dat ie ontsnapt kun je beter een net over je tuin heen spannen, alle kieren en gaten weghalen, vooral je heg ook, want daar zit altijd ruimte bij..

En inderdaad is je tuindeur ideaal om tegenop te springen en sowieso de hele schutting. Zoals eerder gezegt, als katten iets willen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is voor ons niet zo makkelijk te zien waar ze mogelijk ontsnapt is. Met name omdat katten meestal plekjes vinden, waar je het absoluut niet van verwachtte.
Persoonlijk heb ik een kattenren, daar kunnen ze echt niet uit, maar ik snap absoluut waarom je jouw opzet hebt, want dan is het toch wat vrijer opgezet (zowel voor de katten als voor jou).
Wat je het allerbeste kunt doen in dit geval is de kat naar buiten laten onder toezicht, puur om na te gaan waar er uiteindelijk dan ontsnapt wordt.
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
door de hoeveelheid haren kan je niet zien hoe dun hij is ze weten zich echt overal tussen te wroeten
het zou slim zijn om gaas onder de deur te doen en vergeet vooral niet hun spring vaardigheden ik heb gelezen dat ze veder dan een meter kunnen springen dusssss

Toegevoegd na 2 minuten:
en mischien door de struiken/bomjes/heg