waarom krabt mijn kat aan de muur

er zit geen behang op de muur alleen verf en hij doet het overal in huis

Toegevoegd na 24 minuten:
krabpalen hebben ze zat
andere katten komen niet in huis alleen hij en zijn zusje

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.6K

Het beste antwoord

Het krabben van katten aan voorwerpen kan verschillende functies hebben.
-het scherp houden van de nagels
-markeren, om te communiceren met andere katten of om zich zekerder te voelen door hun geurtje aan de voetkussentjes ergens tegenaan te wrijven
-verveling en geleerd door toeval. Als de kat met spelen tegen de muur aangesprongen is en er toevallig een stukje behang is losgelaten waar de kat erg leuk mee kan spelen. Wanneer de eigenaar dit opmerkt en de kat
(negatieve) aandacht geeft, omdat die hier wat minder blij mee is, kan dit als extra beloning werken
-de structuur van vloerbedekking of de vorm van meubels nodigt sommige katten uit tot het gebruik ervan als krabplek

Wat kan er aan gedaan worden?
-straf de kat niet. Begrijp dat de kat dit niet doet om te pesten of te slopen
-zorg voor een krabpaal. Zet deze in de buurt van de plek waar gekrabt wordt. Als gezien wordt dat de kat op de verkeerde plek krabt, pak de kat dan rustig op en zet hem bij de krabpaal
-ga verveling tegen en speel genoeg met de kat
-er zijn wat middeltjes op de markt die je kan spuiten op de plekken waar niet gekrabt mag worden
-dubbelzijdig plakband of aluminium op de muur, dit voelt niet prettig voorde kat
-wat deurmatten of krabplankjes neerleggen, die vinden sommige katten ook erg fijn om aan te krabben

Als de kat op meerdere plekken krabt, kan dit een vorm van markeren zijn, omdat de kat zich onzeker voelt. Dit kan men proberen te verhelpen door te zorgen dat er geen vreemde katten door het kattenluik binnen kunnen komen. Indien er meerdere katten in huis zijn, zorg dan voor ligplekken het liefst zo hoog mogelijk, zodat de kat daar met rust gelaten wordt.
Help de kat met het verspreiden van zijn geurtjes in het huis. Die gebruiken katten om hun territorium te markeren waardoor ze zich veiliger voelen. Dit kan gedaan worden door met een handdoek zachtjes langs de kop van de kat te wrijven en daarna met de handdoek op verschillende plekken in huis te wrijven.
Interieurveranderingen kunnen voor een nerveuze kat erg bedreigend zijn. Houdt de kat tijdens klussen even apart tot de betreffende kamer klaar is en alle vreemde verf- en meubelluchtjes zoveel mogelijk weer vermengd zijn met de bekende huisluchtjes.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

krabben is een natuurlijk gedrag voor de kat.
zowel voor markeren als voor het schonen van de nagels wordt het ingezet.
bied hem alternatieven, zoals krabplanken en palen, op strategische plaatsen.
katten zien graag krabplaatsen bij doorgangen, en bij deuren en ramen naar buiten.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik meen, dat er zelfs spul is, als je kat niet aan de krabpaal wil, maar wel aan je meubelen, wat je op de krabpaal kan spuiten, zodat het aantrekkelijk voor de kat word, om de krabpaal te gaan gebruiken.
Heeft mij ooit iemand eens verteld, maar ben de naam ervan kwijt...
Misschien bekend ??
Rieneke1
13 jaar geleden
valeriaantinctuur, bij de meeste drogisten wel te krijgen.
Rieneke1
13 jaar geleden
nee hoor, valeriaan werkt rustgevend voor mensen, niet voor katten.
ik doe regelmatig wat druppels op hun speeltjes, en ze vinden het geweldig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Valeriaan werkt zeker wel rustgevend.....uiteindelijk. Ze leven zich eerst flink uit, maar wanneer ze er een beetje van eten heeft het een rustgevend effect. Met name katten die stress hebben hebben baat bij wat korreltjes valeriaan. Overigens werkt alleen de wortel van de valeriaanplant en de kwaliteit verschilt ook per merk. Valeriaan is alleen geen wondermiddel waarmee je katten kan trainen.
Krabben is volkomen normaal gedrag met een aantal heel belangrijke voordelen, zoals:

•Het kwijtraken van dode nagelscheden
•Het is een visueel merkteken voor andere katten
•Het is een geurvlag: klieren in de zoolkussentjes scheiden een geur af tijdens het krabben
•Het trainen van de spieren waarmee hij de nagels kan intrekken
Bij katten die een groot deel van de dag buiten zijn, is krabben in huis zelden een probleem, omdat ze aan boomstammen kunnen krabben. Katten krabben meestal niet in huis als ze buiten een geschikte plek hebben om dit te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
probeer eens een kokosmat, deze op de plek leggen waar hij/zij aan de muur krabt, succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij krabpalen en planken gaat het niet alleen om het aantal, maar ook om de plaats, het materiaal, de positie (horizontaal, hoog genoeg, of juist vertikaal) en de stabiliteit. Katten krabben van nature bij in- en doorgangen van het huis, en bij slaaplekjes in de buurt.
Overal krabben is een teken dat er iets mis is met de kat. Dit kan ziekte of stress zijn. Stress kan allerlei oorzaken hebben, bijvoorbeeld verveling, sociale stress tussen de katten (als katten niet vechten wil dat niet zeggen dat ze een goede band hebben), vreemde katten die binnen komen, naar binnen kijken of alleen maar door de tuin lopen, en nog veel meer.

Kortom, je vraag is niet eenduidig te beantwoorden.

Advies:
- naar de dierenarts gaan voor een medische check (ook al klinkt dat raar maar katten kunnen gezond ogen en toch ziek zijn en/of pijn hebben).
- als de kat gezond is bevonden meer lezen over kattengedrag en/of een gedragstherapeut inschakelen.

Meer info over krabben vind je op kattengedragstherapie.nl > GEDRAG > KRABBEN.
En op http://kattengedrag.forumup.nl/viewforum.php?f=11&mforum=kattengedrag&sid=574999c803b917f845f07a7794678a31.

Elles Nijssen, kattengedragsdeskundige
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verticaal krabben is territoriaal gedrag.. daar helpen krabpalen niet tegen... je kunt het misschien voorkomen door een training-aid-spray...die is ook goed tegen plassen op verkeerde plaatsen