waarom word mijn (goude) sluierstaart zwart ?

mijn mooie goude sluierstaart word langzaam een beetje zwart..

Toegevoegd na 2 minuten:
er zwemt nog een goude sluierstaart bij in en die heeft er geen last van. ik wil graag weten waarom dit gebeurt en wat ik er tegen kan doen als ik er iets tegen kan doen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.8K

Antwoorden (1)

Sluierstaarten kunnen zwart kleuren door de aanwezigheid van ammonia of nitriet in het water. Deze "verbranden" als het ware de huid van de vis, waardoor zich donker gekleurd litteken weefsel vormt.

Dit probleem kan voorkomen en teruggedraaid worden door de tank goed schoon te houden. Ook kan het zijn dat de kom/aquarium te klein is voor je vissen, waardoor de afvalstoffen in verhouding erg groot worden.
Als je zeker wilt weten of dit het probleem is, ga dan op zoek naar een kit waar je de ammonia/nitraat/nitriet concentratie in je water kan meten. Deze kits zijn verkrijgbaar in aquariumspeciaalzaken.

Het kan zijn dat je andere vis er (nog) geen last van heeft omdat hij misschien minder lang in dit water leeft dan je andere vis? (later aangeschaft). Het kan ook zijn dat deze vis jonger en/of gezonder is, waardoor zn huid minder erg wordt aangetast.