Kan een kat zwakbegaafd zijn?

Wij hebben twee katten waarvan 1 grote rode kater en een kleinere zwart-wit. Soms lijkt het net alsof het kleintje echt heel dom is. Vandaag sloeg wel helemaal alles, want ze kunnen allebei via een kattenluikje in de hal en de verwarmde bijkeuken, maar nu heeft dat kleintje echt de hele dag haast onafgebroken buiten op de vensterbank in de vrieskou zitten mauwen dat ie naar binnen wilde.

Af en toe kwam hij even naar binnen om te eten -moet je je voorstellen :/ - om daarna meteen weer naar buiten te gaan en voor het raam te gaan zitten mauwen. Vooral het kleintje heeft heel vaak van die rare fratsen en we vragen ons dan ook echt af of die wel goed bij zijn verstand is. Kan dat bij katten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Ja dat kan, elk zoogdier kan geboren worden met een afwijkende intelligentie. Er zijn ook kattenrassen waarvan het heel duidelijk is dat ze intelligenter zijn dan andere rassen (bijvoorbeeld de Siamees staat bekend als eigenwijs maar zeer intelligent). Daarnaast kan een dier ook een hersenbeschadiging oplopen door bijv. een zuurstofgebrek of ongeval. Het kan dus heel goed zijn dat je kat niet de allerslimste is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja dat kan... Zeer zeker... Die kat staat ook altijd onderaan in de groep, de meest subversieve...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
ehm, niet dat ik heb gemind, maar het antwoord klopt echt niet atlantyze.
het is zeker niet zo dat een domme kat altijd onderaan in de groep staat.
ook domme katers kunnen enorm zelfverzekerd zijn, net als slimme katten erg timide kunnen zijn.
ik ga toch die min maar geven.
jazeker kan dat; je hebt erg slimme katten, ongelooflijk domme katten, en van alles er tussenin.
ik heb hier een grote rode dombo rondlopen die echt de helft nog niet snapt van dingen waar de anderen hun poot niet voor omdraaien.
heeft wel iets vertederends vind ik :)
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor de lach;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk ja ! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha, erg grappig. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 superleuk filmpje!
Ha, die Meander;

Als je bij een kat zwakbegaafdheid kan vaststellen impliceert dit dat je ook objectief kan vaststellen dat er normaal en hoogbegaafde katten zijn. Daar moet volgens mij het eerste bewijs nog van worden geleverd, dus tot er een betrouwbare IQ-test voor katten komt zou ik het liever op meer en minder begaafde katten houden. De grens daarin mag het baasje van het dier zelf bepalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn zeker katten die zulke rare fratsen uithalen dat je aan hun verstand twijfelt.
Mijn broer had een kat die constant op de rand van de vijver zat en negen van de tien keer erin kieperde.
Dan moet je toch prettig gestoord zijn. !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het verleden hadden wij 4 katten. Een was er superdom. Altijd problemen met hem. Bv. stak hij z'n poot in de waakvlamopening van de geiser; verbrande poot. Klom in een hoge boom waar hij niet meer uit durfde; mijn vriend moest er dus ook in klimmen om hem op te halen. Hij duwde z'n broer van het balkon; kostte me 1000 gulden aan ziekenhuiskosten. Zat dagenlang opgesloten in een schuurtje in de buurt en ik maar zoeken en roepen tot hij antwoord gaf. Volgens mij was hij echt zwakbegaafd. Uiteindelijk is hij aan z'n end gekomen doordat hij onder een auto rende. Maar het was een schat en een plaatje om te zien; de mooiste van de vier.