Klopt het dat als je 1 vlooi ziet bij je kat, hij er dan 10 heeft?

ik heb een vlooi ontdekt en verwijderd. Ik hem een vlooienmiddel toedienen maar dat mag pas na 6 maanden staat op de verpakking. Die van mij is ongeveer 13 weken. Moet ik afwachten of het echt maar 1 enkele was?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

ja, als je er 1 ziet heeft hij er meer, misschien wel 10. en ook kittens hebben vlooien, natuurlijk !

ik zou even aan de dierenartsassistente vragen of het al mag, er is vast een speciaal druppeltje voor kittens te koop.

Toegevoegd na 3 minuten:
ter aanvulling:
het voorgaande antwoord geeft al veel tips om vlooien te bestrijden, maar vergeet niet ook een stukje anti-vlo halsband in je stofzuiger te doen, anders heb je alles schoongemaakt en opgezogen en verzameld in je stofzuiger, waar het weer opnieuw begint... niet als je zo'n stukje anti-vlo halsband er in doet ! niet vergeten he ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ook kittens moeten ontvlooid worden. Er zijn veel middelen die wel geschikt zijn voor kittens.Vraag se dierenarts of in de dieren speciaalzaak

Toegevoegd na 1 minuut:
80 procent van de vlooien zit trouwens niet op het dier maar in kieren en naden in je huis. Ook gordijnen en sier kussens (enz enz.) Kunnen ze zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je stelling klopt bijna, maar niet helemaal. Als een kat vlooien heeft, zit 90 tot 95 procent van de populatie in de omgeving, in de vorm van eitjes, larven of volwassen vlooien.
Het kan dat je kat er net eentje heeft opgelopen, maar een vrouwtje legt 50 eitjes per dag, dus hun aantal kan explosief toenemen. En je hebt er maar 1 gevonden op je kitten, maar wellicht waren het er meer die je niet hebt gezien, en/of zitten de besmetting al in je huis.
Er zijn ook vlooienmiddelen die je veilig aan een kitten van 13 weken kan toedienen. Stronghold bijvoorbeeld, of Advantage. Beide middelen hebben naast de werking op de kat, ook een werking in de omgeving. Doordat na toediening je kat haartjes en huidschilfers met het middel erin verliest in huis, zal het middel ook daar zijn werk doen. Ons advies is altijd om eerst je huis heel grondig te stofzuigen (verwijdert tot 50% van de populatie) en dan het pipetje aan te brengen op de kat, en vervolgens 48 NIET te stofzuigen, zodat het middel zijn werk kan doen. Bij ernstige vlooienplagen kan aanvullend een omgevingsspray nodig zijn, maar deze zijn niet altijd nodig.
En vergeet je kitten niet goed te ontwormen! Vlooien brengen de lintworm over. Nu maandelijks ontwormen totdat je kitten een half jaar oud is en daarna 2 tot 4 keer per jaar.