Katten verslapen ongeveer tweederde deel van hun leven.
Het is niet bekend waarom ze zoveel meer slapen als andere zoogdieren.
Kittens en oude katten slapen meer dan gezonde volwassen katten.
Als ze lekker warm liggen, een volle buik hebben en zich veilig voelen gaan ze bijna altijd lekker slapen.
Overdag doen ze een groot aantal hazenslaapjes. Als een kat een baas heeft die werkt, zullen ze het grootste deel van de dag slapen. In de ochtend en de avond zijn ze dan wakker als de baas thuis is.
Als een kat zich verveelt of in een kattenverblijf zit opgesloten, zal hij het grootste deel van de dag slapen.
Ze slapen het liefst op een warme plaats.
Gezonde volwassen katten brengen ongeveer 15% van hun leven door in diepe slaap, 50% in lichte slaap en 35% brengen ze wakker door. Katten zijn snachts graag op jacht en slapen daardoor overdag wel veel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is natuurlijk gedrag.

Dit is zo ontstaan in de evolutie: als jager heeft een kat veel wachttijd, hij kan niet weten wanneer er een geschikte prooi in de buurt zal zijn. Dat is totaal anders dan grazers, die typisch omringd worden door hun voedsel en een groot deel van hun tijd moeten doorbrengen met eten om voldoende energie binnen te krijgen.

De kat moet dus zijn energie sparen: stel dat hij de hele dag actief is zonder gegeten te hebben, en tegen de tijd dat hij kansrijk kan jagen (vooral de schemering) zijn energie op is? Dan is de kans groot dat hij niets vangt. Daarmee begint een vicieuze cirkel: Omdat hij niets heeft gevangen, heeft hij zijn energie niet bij kunnen tanken, waardoor bij de volgende prooi de kans nog kleiner wordt dat hij hem vangt, etc.

In de evolutie zijn het dus de katten geweest die hun energie spaarden voor de jacht die overleefden om nageslacht te produceren. Daardoor zit al dat slapen en doezelen ingebakken in hun systeem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stelregel: een kat is 60% van de dag off-line. Echter binnen de 60% wel een klein deel in diepe slaap
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat een kat tot de groep schemerdieren behoort.

Toegevoegd na 17 uur:
Schemerdieren slapen meestal overdag en gaan s'nachts op jacht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
onze huiskatten slapen zoveel omdat het kan.
ze hoeven niet te jagen, en ook de hormonen spelen meestal geen rol.
verder slapen veel katjes veel, omdat ze zich de tandjes vervelen.

denk maar niet dat een ongecastreerde zwerver de halve dag ligt te pitten.
toen ik nog niet wijzer was, heb ik een ongecastreerde kater gehad.
die bleef een dag of drie weg, om uitgeput, vies en verfomfaaid binnen te komen.
die at z'n buik rond, en sliep vervolgens een hele dag, om daarna weer de hort op te gaan.
ook poezen die kittens groot moeten brengen kunnen zich niet permiteren een gat in de dag te slapen.
dat katten zoveel slapen is dus redelijk relatief.
Rieneke1