Is mijn huis te klein voor 2 katten?

ik heb nu een paar weken een kitten kater van ongeveer 12 weken. Hij lijkt me gelukkig maar als weg ben voel ik me soms wel schuldig. Ik zit er dus over na te denken om er kitten bij te nemen maar ben zo bang dat het niet goed gaat. En dan zit je met 2 katten die niets met elkaar hebben.
Misschien is ie wel liever alleen en wordt ie alleen maar jaloers of minder lief...
Mijn huis is ook klein...woonkamer van 20 m2, halletje, logeerkamer en keukentje...En dan twee katten, kan dat?
Later mogen ze wel naar buiten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (5)

samen is altijd leuker. Als 2 katten vechten is het niet eens perse dat ze ruzie hebben. Jij bent degene die ervoor moet zorgen dat ze niet jaloers worden. Maar garantie heb je nooit... Je kunt het uiteraard beinvloeden ( of proberen) maar ik zou als je denkt dat het zelig is er wel zeker een 2e bijnemen. als 20m2 genoeg is voor 1 kat dan kan een 2e ook best wel. temeer omdat ze later naar buiten mogen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kat moet op z´n minst naar buiten kunnen. Een kat kan ook heel goed alleen thuis zijn. Hij vermaakt zich wel. Leg een paar speel muisjes neer of een ,,bungeejump'' verend speeltje ophangen of staan.

Met z´n 2e kan ook wel. Zoals je zal merken zijn ze best wel actief. Maar als je een camera neerzet als je weg bent zul je zien dat hij van de 5 uur dat je weg bent 4 uur zal slapen. Ik heb vroeger ook een kitten gehad. Maar die was extreem druk. Maar die slaiep ook bijna de hele dag door.

Even eten, drinken... en spelen. Buiten is wel wat gevaarlijker: Hij kan aangereden worden, meegenomen worden of wat anders. Maar hij zal zich dan niet zo gauw vervelen. Ze gaan onder een auto zitten als het warm weer is, en gaan lekker liggen slapen. Komt er iemand aanlopen dan springen ze heel erg hard weg. Dus dat zit wel. goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een kitten helemaal alleen is doodzielig, echt waar...
een paar uurtjes een keertje alleen, dat kan, maar als je werkt en zo´n beestje is steeds alleen, nee!

het beste wat je kan doen is een maatje zoeken voor hem, ongeveer even oud, dan kunnen ze lekker spelen, en zijn ze niet zielig.
bovendien zeg je dat ze later, wanneer, naar buiten mogen.

je bent bang dat het niet zal gaan met z´n tweeën?
mijn ervaring is dat het wel gaat, ik heb destijds 2 katers van ongeveer 3 maanden tegelijk in huis genomen en het was enig. ze groeien samen op, spelen en na 1 1,5 jaar heb ik er nog een bij genomen, zo leuk...
maar daar gaat het nu niet om :)

ik kan je aanraden om het wel te doen, beter voor je kitten nu en later, want het is niet eerlijk om een dier alleen te laten zijn zo vaak, zo veel !
doe het maar, misschien twijfel je nu, maar het is echt beter!

Toegevoegd na 4 minuten:
je vraag was of je huis te klein is ? nee hoor ik had ook een 3.kamer huisje, het is niet te klein als ze overal mogen komen.
dus niet opsluiten in de badkamer (het gebeurt...echt waar!)
niet opsluiten in de gang en de keuken (gebeurt ook...)
geeft ze het hele huis(je) en laat ze spelen met een krabpaal en andere spelletjes waar jij wel bij bent, de hengel (stok, elastiek, muis eraan)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
c+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel! minnaars een ramp!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@venus: dankjewel!
op deze leeftijd kan je er gerust een kitten-katertje bijzetten; ze zullen veel plezier met elkaar hebben.
wat ruimte betreft denk je te veel als een mens, in mtr2.
katten leven driedimensionaal, en gaan graag de hoogte in.
ontruim je vernsterbank, leg een lap of doos op de kast, maak wat ligplekjes aan je muur, zodat je katjes de hoogte in kunnen.

verdiep je verder in de mogelijkheid je katjes beschermd naar buiten te laten, zodat ze veilig naar buiten kunnen en niet in de vriezer van de dierenambulance belanden.
wil je ze toch onbeschermd buiten laten, wacht dan minstens tot een maand na de castratie.
veel plezier met je kleintjes!
Rieneke1
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Weer zo'n antwoord waar de vraagsteller veel aan heeft. PLUS dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Yep, helemaal mee eens. '+' dus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord! Als ik zou kunnen plussen, dan zou ik het doen ;)
Denk er precies zo over!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voordat ik kattenvragen durf te beantwoorden kijk ik altijd eerst of Rieneke de vraag al heeft beantwoord. Zo ja: Dan heeft het voor mij geen zin meer ;) ++++!
Rieneke1
11 jaar geleden
enna, ik zou voor twee katertjes gaan, die zijn toch wat gemioedelijker.
bovendien kunnen er zo geen ongelukjes gebeuren, als ze wat sneller geslachtsrijp zijn dan je in de peiling hebt.
wel raad ik je minstens twee bakken aan, op een rustige plek en op afstand van elkaar.
Rieneke1
11 jaar geleden
dank lieve plussers! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus plus plus
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik heb ook 2 katten, kater en een poes, de poes is een jaartje jonger, en heb ik erbij genomen omdat de kater vaak alleen was. Dat vond ik zielig. In het begin was het even vechten, nu gaat het prima. Ze komen niet buiten, kan niet en wil ik niet. Maar ze hebben een hele grote krabpaal waar ze zich op uitleven. Mijn woning heeft ongeveer 40m2 totaal, en dan kun je de douche, wc en slaapkamer daar aftrekken, want daar komen ze niet als ik niet thuis ben. Dan houd je ongeveer 20 m2 over en daat gat prima :-)
HeerVoldemort
11 jaar geleden
oh ja, en ik heb maar 1 kattenbak, daar zitten ze soms samen tegelijkertijd op :-) ik heb geen plek voor een tweede bak. Maar je moet hem dan wel vaak schoonmaken, als je dat niet doet....nou laat ik het zo zeggen, dan vind je soms op de meest rare plaatsen een keutel terug (in je schoenen) of ze pissen op een stoel (zie maar dat je de geur er weer uit krijgt) Dat is me nu 2 keer gebeurd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
pRRRrrrr....lusss 1! ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat zou je nog meer kunnen zeggen ? +!
een huis is voor een kat zelden te klein. ze springen op je bank/kasten etc. kortom ze vermaken zich prima.

voor 2katten worden 2kattenbakken geadviseerd daar moet je rekening meehouden.

daarnaast moet je rekening houden dat je ze moet koppelen, jij kan gek zijn op een nieuwe kat. Alleen de kat en kitten moeten het ook met elkaar vinden, dat kan altijd tegenvallen en moet je rekening meehouden.