Waarom blaffen honden altijd naar luchtballon?

Als ik mijn hond aan het uit laten ben en er vliegt toevallig een luchtballon over gaat hij er altijd naar blaffen. en ik merk dat veel meer honden dit doen. Maar waarom doen ze dit eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.1K

Antwoorden (4)

Ze willen daarmee aan de baas aangeven dat er iets in de lucht is 'dat er niet hoort'.

Mijn honden worden gek als ze een luchtballon zien, heb ze een keer 3 km verderop moeten halen. En maar springen naar die ballon.

Maar dat doen ze ook bij vliegers, afstandsbestuurbare vliegtuigjes en zelfs rookpluimen die straaljagers achterlaten.
11 jaar geleden
Omdat de gasbranders ultrasone geluiden maken die honden wel horen en wij niet. Volgens mij zijn ze daar bang van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Een gasbrander maakt zulke geluiden niet als hij uitstaat. Honden blaffen ook naar een luchtballon waarvan de brander op dat moment uitstaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als een ballon vliegt brandt de brander continue. Er zijn altijd een paar behoorlijke waakvlammen aan omdat je niet in de situatie wil komen dat je daalt en de gasbrander niet meer aan wil.
Cryofiel
11 jaar geleden
Oh? Dus de branders branden altijd, ofwel op de "lage" stand, ofwel op de "hoge" stand? En alleen de "hoge" stand geeft dat kenmerkende geruis dat wij op de aardbodem horen, terwijl we het geluid van de "lage" stand niet opmerken? In dat geval van mij een +.
Een hond die niet gesocialiseerd is met luchtbalonnen, kan dit doen omdat hij het onding wil verjagen.
Nou is het niet makkelijk om dit in het socialisatieproces in te voeren. Hij/zij moet maar net 7-12 weken zijn in de tijd dat ze overvliegen.
Extreem angstige honden zullen bang blijven voor dit fenomeen als je daar vanaf de eerste kennismaking slecht mee om gaat.

Afleiding werkt het beste. Verbieden om te blaffen en gelijk iets anders met hem doen. Haal een speeltje te voorschijn en zorg dat zijn gedachten zich verplaatsen en hij aandacht voor jou en de bal heeft. In dit geval is het geen beloning voor voorgaand geblaf.
Doe je dit een aantal malen terwijl dat ding zich boven jullie bevindt, dan zal hij na verloop van tijd jou aankijken en verwachten dat je iets leuks met hem gaat doen.

Voorkom opwinding, ook bij jezelf en praat rustig en zacht tegen je hond.
Ivana
11 jaar geleden
hoezo blaffen ze er altijd tegen?
kwestie van opvoeden/angst wegnemen.

die van mij blaft er niet naar, en er zijn in deze periode toch genoeg van die dingen die ze hier 200 meter verder in het park oplaten.

vaak staan we erbij met hond en al, en de hond blikt of bloost niet (gaat liggen en doet zijn eigen ding)

waarom je hond blaft is lastig te zeggen. kijk eens naar zijn houding: loopt hij voorin de riem met zijn staart omhoog is het tijd om hem te laten weten dat de luchtballon gewoon mag zijn waar het is en kan je hem corrigeren.

blaft ie en blijft dicht in de buurt met zijn staart lager of zelfs omlaag is het aan jou om dit gedrag niet toe te staan, en zelf rust en zekerheid uit te stralen zodat het dier weet dat er niets aan de hand is en er geen reden is om te blaffen.

kwestie van oefenen dus zodra de gelegenheid er is. blaffen niet toestaan, de hond verder negeren als ie gespannen is, en zelf zekerheid en veiligheid bieden naar het dier.