Zijn alle dieren bang voor vuur?

Zo niet, welke niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.1K
Cryofiel
11 jaar geleden
De vuurvlieg...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn parkiet! Toen ze nog niet bejaard was kwam ze op iedere vlam af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom heb je je account verwijderd?
Heb je nog meer leuke vragen?

Antwoorden (7)

Vuurvliegjes niet :)

Toegevoegd na 34 seconden:
Even serieus: insekten zijn volgens mij niet heel erg bang voor vuur.
Net als bij lamplicht cirkelen insekten graag rond een vuurtje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, alle dieren zijn bang voor vuur. Dit is een natuurlijk gegeven omdat vuur een gevaar vormt voor alle dieren.
Enkel mensen, die vuur (enigszins) onder controle hebben, zijn er niet bang voor, maar eerder gefascineerd door.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lang leve de pyromanen! :)
je kunt pas bang zijn voor vuur als je weet wat het doet. Iemand die nog nooit vuur heeft gezien ( stel iemand op een onbewoond eiland) die zal het proberen te pakken en verbrand zich... die zal daarna nooit meer vuur aanraken of er te dicht in de buurt komen.
Wij weten dat een kampvuur niet een levend wezen is wat ons wil doden. Bij dieren is er sprake van instinct. Je kan dieren met vuur bij je vandaan houden. Ze komen niet op je af omdat het brand. maar omdat het heet is. Zelfs na 5-6 keer zullen ze proberen ( te overleven) en dichterbij te komen tot het te heet wordt... Een katachtige ( behalve tijgers) zijn in principe 'bang' voor water. Maar ze drinken het wel. Ze komen naar een drinkplaats. Maar zullen er nooit inspringen. Ze vinden het gewoon niet fijn. Maar of ze bang zijn voor water? Nee want dan zouden ze het ook nooit drinken of in de buurt komen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Toen ik een klein meisje was 2 of 3, zijn nog foto's van. Was ik gefascineerd door de kaarsjes op mijn verjaardagstaart...ik heb geprobeerd het vlammetje te pakken omdat hij zoooooo mooi was...foto's daarna sta ik hard te huilen en is oma mij aan het knuffelen...mijn moeder was net te laat...
Er zijn meerdere antwoorden mogelijk. Ja, in essentie zijn dieren bang voor vuur. Ze zullen niet allemaal weglopen van vuur. Territoriale wilde dieren associeren vuur tegenwoordig snel met mensen en zullen juist aangetrokken worden door een kampvuur. Het idee dat kampvuur dieren weg houdt is al lang niet meer waar. Hoe meer dieren in contact komen met mensen, hoe meer ze gewend zijn geraakt aan onze gebruiken bijv. om vuur te maken.
Verder zullen neushoorns (en kleine olifanten) niet weglopen van vuur maar het uittrappen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn kevers die worden aangetrokken door bosbranden, ze kunnen de warmte van de branden detecteren met warmtegevoelige organen op de buik. Ze leggen hun eitjes op de dode boomstronken.
Emoties zoals angst zijn insecten sowieso vreemd. Je ziet zelden een vlieg op de vlucht slaan omdat je net hebt geprobeerd hem dood te slaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heel veel dieren zijn bang voor vuur. hou maar eens een lucifer bij een mierennest dan zie je dat ze bang wegrennen.
maar sommige dieren zijn niet bang voor klein vuur zoals een kaars, kijk maar eens naar een hond in een huis waar een kaarsje brand op tafel.

Bij grote of kleine bosbranden zijn dieren ook bang (niet alle maar de meeste).
mensen zijn ook dieren en dus ook bang als er brand uit breekt.

Toegevoegd na 1 minuut:
heel veel insecten zijn ook bang voor vuur net zoals die mieren waar ik het over had.

p.s. je ziet het wel eens een keer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
instinctief zijn alle dieren 'bang' voor vuur, en zoeken het niet op.

sommige dieren vluchten niet altijd weg van vuur.
bij een huisbrand zal een hond weglopen als ie de kans krijgt, een kat kan bv ineengedoken onder een bank zitten.

bij grote branden in australie zijn er hierdoor onder een bepaalde diersoort altijd meer slachtoffers dan onder andere diersoorten. (manier van 'vluchten')

het is aan te leren dat dieren hier niet van op de vlucht slaan (politie paarden bv, of tijgers die door een brandende hoepen springen)
dit blijven echter wel uitzonderingen op de regel.
geen enkel diersoort heeft 'geen boodschap' als het gaat om vuur.