Wat te doen aan een haar op een hond zijn oogbol?

Er zit al sinds een tijdje een haar op de oogbol van mijn hond. Hij schijnt er geen last van te hebben en het is ook niet zo dat hij er van gaat tranen, maar het lijkt me niet fijn om zo de hele tijd rond te lopen.
Ik heb al op internet rond gezocht, maar kon niks vinden.

Is er iets wat ik hieraan kan doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.3K

Antwoorden (3)

Bel de dierenarts even, zelf niet aankomen want daarmee kan je het oog beschadigen en er kunnen bacterien op zijn oog komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is een tijdje? Dagen, weken? Het lijkt me dat een haartje door het traanvocht binnen een paar uur naar de ooghoek moet spoelen en zo uit het oog komt.
Je zou kunnen helpen door het oog te spoelen met afgekoeld, gekookt water, eventueel afgekoelde kamillethee, tegen de irritatie.
Maar als je echt langere duur bedoeld, dan is het waarschijnlijk geen haar, maar een kras/beschadiging op het hoornvlies wat je ziet. Dit kan vanzelf genezen, maar kan ook pijnlijk zijn en voor problemen zorgen. Dan zal je een afspraak bij de dierenarts moeten maken. Deze kan de ernst van de beschadiging bekijken en de juiste oogzalf voorschrijven.
Eventueel zou het nog een haar kunnen zijn die echt vast zit, maar dat lijkt me ook geen goede zaak, dan kan je ook beter de dierenarts er naar laten kijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je echt heel zeker weet dat het een haar is dan een watje nat maken met afgekoeld gekookt water en zachtjes over zijn ooglid van buiten naar binnen wrijven als het dan nog niet weg is de dierenarts raadplegen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik lees net dat je het al over een paar weken hebt. Dan kun je er beter zelf niks aan doen maar zo snel mogelijk naar de dierenarts voordat het hoornvlies beschadigd!