Kun je een hond die achter katten aanjaagt aanleren om dat niet meer te doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Voor dit probleem kan je de par force methode gebruiken. Het woord zegt het al. Een forse afstraffing op het juiste moment! Maar dat moet je wel kunnen, want kies je het verkeerde moment, dan zal het averechts werken.

Een lange lijn van een meter of tien en de hond in de buurt van een lopende kat brengen. Zo gauw hij er de spurt in zet, geef je een forse ruk aan het touw zodat hij kop-over-bol gaat. Niets zeggen. Jij bent de veroorzaker niet. In het hoofd van de hond is de kat de oorzaak. Met een tussenpoos van enige dagen herhaal je dit. In die tijd mag hij op een ander moment geen succes hebben gehad. Na drie keer is de hond er van overtuigd dat dit het NIET is.
Gemeen? Nee. Als hij onder een auto komt omdat hij alles achterna jaagt.... dan denk je: had ik maar.

Hoe dacht je dat een jager te werk ging? Een jachthond in het jachtveld, die niet mag hetzen? (hetzen is het zonder commando op wild jagen van een niet getrainde hond) Dat wordt de hond gewoon afgeleerd, ondanks het aangeboren jachtinstinct zal hij de jager gehoorzamen.

Katten binnen zijn roedelgenoten. Katten buiten is prooi. Maar de baas bepaalt of er achter wild mag worden aangegaan.
Bel een afdeling van de KNJV op in jouw omgeving en vraag naar de methodes. Ze zullen je graag van dienst zijn.
KNJV (Koninklijke Nederlandse Jagers Vereniging). Google even.
Ivana
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja. Bij de meeste hondensoorten zeker.

Echter, bepaalde hondenrassen zijn gefokt op jachtinstinct. Deze zullen hierbij geen onderscheid maken tussen katten of konijnen. Dan is het erg lastig dit tegen te gaan.

Maar je kan in principe alle honden heel veel leren met geduld en toewijding. Dus ook het najagen van dieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee een hond leer je zijn instincten niet af...

Een vos verliest zijn haren maar niet zijn streken, dat geldt ook voor een hond...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hoor...mijn broer heeft een rotweiler, en die verscheurde als hij de kans kreeg alle katten in de wijde omtrek, totdat op een (goede dag) een kat bovenop zijn kop sprong, en hem zowat de ogen uit zijn kop trok...sinds die tijd loopt hij met een boog om ALLE katten heen:))
Dus als hij een keer de verkeerde tegen komt, leert hij het wel af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ivana
14 jaar geleden
Ditzelfde is mijn hond overkomen. Zij heeft heilig eerbied voor katten en gaat liever een straatje om. Gelukkig werd ze niet beschadigd. +1
Mijn vorige hond heb ik gewoon verboden om achter wild aan te gaan.
Ja dit kan maar dan heb je veel geduld, snoepjes en disepline nodig. Op diverse internetsite zijn er verschillende (thuis) trainingen te vinden

Kijk bijvoorbeeld hier eens http://www.kattenplaza.nl/page/kat_hond.php