Wat is een grondel eigenlijk voor een rare vis ?

Ik heb een beginner met nieuw aquarium (40 ltr) en daar zit een grondel in. Dat beest kan niet drijven, hij gaat met een noodgang naar boven en laat zich dan vallen en blijft een poos op de bodem liggen. Dat herhaalt zich steeds weer. Is dat normaal of heeft ie een handicap ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is het niet handiger om je eest in te lezen dan (vooral jezelf) achteraf dit soort dingen (af) te vragen? veel vissen leggen het loodje door verkeerde info, of gebrekkige basiskennis. sneu voor de vis, maar ook voor het vissenbaasje... die arme grondel wordt nogal vreemd afgeschilderd, terwijl ie (voor een grondel) super normaal is! ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had geen reden me vooraf in te lezen want ik zag dit bijzondere gedrag pas toen ik hem kreeg. Ik heb 10 verschillende soorten in mijn bak en weet bij god niet hoe ze allemaal heten en dan kan ik me niet inlezen ook. Niet zo gauw met je oordeel komen lijkt me.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na de aansporing van eucalypje kom ik er na achteraf inlezen (foei!) achter dat de grondel geen zwemblaas heeft en dus helemaal niet KAN drijven. Kijk, die info had ik in de antwoorden nog niet gelezen, ook niet in de reactie van eucalypje (leuke naam trouwens)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@hanson
waar lees jij een oordeel van mij? ik heb geen grondel in mijn bak, dus ik ga me er niet verdiepen (dit zou ik doen als ik overweeg een grondel aan te schaffen) maar hoe komt het dat je van ons hier, en anatomische info verwacht (zelfs in een reactie) over jouw grondel? er zijn meer grondbewoners zonder zwemblaas, dus mogelijk is dit voor anderen geen ontdekking maar pure logica. zoals ieder al aangaf: de vis is niet ''gehandicapt'' maar vertoont normaal gedrag. tien verschillende soorten vissen in een 30 liter bak?!
21 stuks tel ik al in de laatste 2 vragen...
#proest#
maar ik zeg niets want dat is vast weer een 'oordeel'.
nee kijk, wij komen wel op oproep wel met de juiste info op de proppen.
verder geen advies, tips want valt blijkbaar niet in goede aarde. ik wens je bijzonder veel succes met je bak en visjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
met je zuurstof zit het in ieder geval goed. je hapt minder dan eerst

Het beste antwoord

In aquariumzaken en tuincentra wordt de vis doorgaans aangeboden als algeneter voor de vijver. De vis lijkt zeker op de algeneter uit aquaria maar de Grondel eet echt geen algen. De mond van de Grondel zit aan de onderkant en de vis heeft baardharen. Daaruit kan je afleiden dat de vis voedsel uit de bodem haalt.

De grondel heeft een bruin lichaam met zwarte patronen. Omdat de vis in zijn natuurlijke habitat dicht bij de bodem leeft, vaak onder of tussen stenen, is hij daar goed gecamoufleerd.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.xead.nl/vijvervissen-de-grondel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de beschrijving maar het is geen antwoord op mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
C+
een hoop nuttige info (soort van basiskennis) over het houden van de grondel!

Andere antwoorden (2)

Een goede uitleg van mariejose maar voor alle duidelijkheid nog even vermelden dat uw vis normaal doet en geen enkele afwijking heeft. Men noemt dit soort vissen ook nog "bodemkruipers" of bodemkuisers", zij voeden zich hoofdzakelijk met alle afval op de bodem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
de grondel is niet raar, maar leeft op de bodem.

hij heeft boven dus niets te zoeken (voelt zich hier niet veilig) en ziet geen reden om te 'drijven' (doen ze als ze dood zijn bij mijn weten) ;-)
vaak levend voer in je bak doen om dit te voorkomen overigens.

luchthappen doen ze snel, om weer naar hun veilige begane grond af te dalen.

de grondel heeft dus geen 'handicap'