Hoe kan ik het beste de nagels van mijn kat (laten) knippen?

Mijn kat is al wat ouder en komt (vooral door de winter) veel minder buiten en blijft ook minder buiten. Daardoor zijn haar nagels erg lang gegroeid en de krabpalen (we hebben er in elk vertrek wel één) trekken haar blijkbaar ook niet erg.
Nu ben ik erg huiverig om haar naar de dierenarts te brengen omdat ze daar vorige keer al bijna een rolberoerte kreeg van angst. Zelf knippen vind ik ook eng omdat ze niet erg rustig blijft als het op haar verzorging aankomt. Daar is ze te trots of te bang voor denk ik. Wormpillen en anti-vlo zijn al problemen.
Hoe kan ik in godsnaam haar nagels knippen of laten knippen zonder dat dit uit de hand loopt?
Ik ben echt ten einde raad, ze is erg moeilijk.

Toegevoegd na 22 minuten:
Vastpakken is bijna geen optie, omdat ze zich in de meest onnatuurlijke houdingen weet te manifesteren, en ik dan alsnog onder de krassen zit, maar ik probeer het nog wel een keer :)
Als ze bang word gaat ze hijgen, kotsen, laat ze alles lopen en begint ze -letterlijk- enorm te zweten. Dat heeft ze altijd al gehad en ik weet niet waar ze het van heeft...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op deze site hebben we 2 dames,die zo ongeveer alles van katten en hun verzorging afweten. Dar zijn Rieneke en Dierenartsassistente. Mogelijk ziet een van beide of beiden jouw vraag en weten ze raad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn antwoord maar verwijderd, bleek een fout advies te zijn omdat ik dacht dat het eenmalig was....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=Zq0Wv6Er1U0&feature=related
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Joezoe hahahhahahahahahahahaha maar ik ben bang dat ik der dan ook nooit meer hoef te voeren ;) dus das geen optie.

Het beste antwoord

Oudere katten zijn minder actief waardoor de nagels minder snel slijten, maar ook houden ze hun pedicure niet goed bij. Veel katten trekken met hun tanden zelf de 'hulsjes' van hun nagels, deze vind je ook weleens in huis. Kattennagels groeien namelijk niet alleen in de lengte, maar ook in lagen. Bij oudjes zie je niet alleen lange nagels, maar ook dikke nagels. Niet zelden groeien de nagels van het 'duimpje' helemaal rond tot in het kussentje, zeer pijnlijk. De duimnageltjes raken namelijk bijna nooit de grond, behalve bij klimmen en slijten dus al helemaal nauwelijks.
Zorg er ten eerste voor dat je een goed kniptangetje hebt voor kattennagels, dat maakt het al een stuk eenvoudiger. Is de kat niet zoals eerder genoemd, rustig op haar kont te zetten, met haar rug naar je toe, om de nagels te knippen dan zijn drastischere methoden nodig. (deze kniphouding is ideaal en in je eentje uit te voeren, maar lukt meestal alleen bij van jongs af aan wennen)
Je kan bij een furie-kat het beste met zijn tweeën aan het werk gaan. Je kan de 1 de kat in het nekvel laten grijpen en met de ander onder kont, optillen met de rug naar je toe. De ander kan dan bij de pootjes. Gaat ze echter hierbij met haar scheermessen in de rondte zwaaien en ben je je leven niet veilig, dan werkt dit niet. Gooi dan een grote handdoek over haar heen, wikkel hem om haar heen. Laat de achterpootjes een stukje uitsteken, de ander knipt deze, de voorpootjes wurm je om en om uit de handdoek. Doe desnoods een stukje handdoek over haar kop om haar rustig te laten blijven en te vermijden dat je gebeten wordt.
Werkt bovenstaand allemaal niet, dan zal je toch af en toe een ritje naar de dierenarts moeten maken. De assistentes zijn daar als het goed is wel wat gewend. Alleen nagels knippen kost je niet zoveel, meestal rond de tien euro.

Ik heb een plaatje bijgevoegd waarop je duidelijk kan zien, hoeveel/ hoever je kan knippen.

Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
NB Bij een wilde/ agressieve/ bange kat is het overigens van enorm belang zelf rustig te blijven! Blijf kalm, praat rustig. Zeg kalmerende woordjes en wees nooit vermanend richting de kat, dit werkt namelijk averechts!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Onze kat had hetzelfde probleem en hoe bang ze ook was, ze moest er toch mee naar de dierenarts.
Een kat overleefd het wel al is het geen pretje.

Toegevoegd na 36 minuten:
Onze kat moesten we oppakken met ski handschoenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Marion, bedankt.
Onze kat heeft geen krabpaal maar wel een deurmat (kokos) of zo,
Vind ze heerlijk heb eerst wel ff moeten leren door haar pootjes er over te halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben ook zo een beestje. Als je haar ste ig in haar nekvel pakt dan staan ze als het ware uit. Zo deed de moeder het ook. Dan kun je haar op de rug draaien. Het is makkelijk als dan een tweede persoon in het midden van het pootje duwt zodat de nagels uit gaan staan. Alleen het puntje afknippen, zodat je niet in het leven knipt. En als de kat nog veel springt moet je alleen de voorpootjes doen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij die oudjes moet je vaak de nagels aan de achterpootjes knippen.
ze slijten niet meer, en ook kan de kat ze niet zo goed meer intrekken.
dit lijkt me een operatie die je met hulp moet uitvoeren.
een persoon houdt de kat rustig maar vastberaden vast bij het nekvel en de voorpootjes,
de ander pakt een pootje, duwt er een beetje op zodat de nagel naar buiten komt, en knipt.
een speciaal knippertje uit de dierenspeciaalzaak is daarbij wel handig.

wat ik ook nog wel eens doe, is als de kat diep ligt te slapen snel een teentje knippen :)
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
beul...een teentje knippen..lol je zal toch wel het nageltje bedoelen..
Rieneke1
13 jaar geleden
:) bedankt!
Rieneke1
13 jaar geleden
assistente, bij mijn oudjes hoef ik alleen de twee middelste nagels van de achterpootjes te doen, dus dat is te overzien.
nog nooit een oudje gehad waarbij ik de voorpootjes moest doen.
Rieneke1
13 jaar geleden
bedankt assistente, maar je bent vergeten te plussen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
c+
Onze kat leg ik op haar rug op mijn schoot tegen mijn buik. Ze blijft dan rustig zitten. Ik druk dan voorzichtig op haar pootje zodat je de nagels goed kan zien. Knip dan met een nagelschaartje een klein puntje er af zodat hij niet meer scherp is. Knip vooral niet tekort, want dan knip je in het leven en heeft de kat of poes erg veel pijn en kan door het graven in de kattebak bacterien in zijn nagel komen! Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mijn kat doe ik het als volgt: eerst paaien met een snoepje, dan haar onder mijn linker arm klemmen, met mijn rug tegen de bank, daardoor kan zij 'm ook niet achteruit smeren, dan met je linkerhand het pootje vastpakken, zachtjes in de kussentjes onder de nageltjes knijpen zodat de nageltjes tevoorschijn komen, dan voorzichtig knippen. In het begin was het inderdaad eng, maar nu weet ze eigenlijk niet beter en mevrouw laat het probleemloos toe. Wel alles van te voren grijpklaar neerleggen! En dan een snoepje en veel kusjes als beloning (klinkt trutterig, maar werkt wel). En uiteraard oppassen dat je alleen de witte puntjes eraf knipt. Succes ermee! Overigens doe ik van tijd tot tijd wat druppeltjes valeriaan op de krabpalen om ze aantrekkelijk te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Samen doen gaat het gemakkelijkst, de een houdt vast en kalmeert, de ander knipt. Als het heel lastig gaat dan stoppen en na een dag het volgende pootje doen. Uiteraard snoepjes voeren achteraf :-) En vooral snel knippen: nageltjes eruit drukken en gelijk knippen. Een "teennagelclip-knippertje" in de grootste maat werkt echt ideaal, je kunt er bijna niet mis mee knippen en het gaat snel.